Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF 136pk (2008)
Troonopvolger
De Peugeot 307 was een verkoopklapper van je welste, die zelfs in z'n laatste jaar nog ruim 8.500 keer over de toonbank ging. Zijn opvolger, de 308, is uiterlijk een overduidelijke evolutie van de 307. De basisvormen van de 307 bleven intact; de 308 verschilt dan ook slechts in details van z'n voorganger, terwijl lengte en breedte iets toenamen.
Ruimtelijk gevoel
Wat behouden bleef, is het halfhoge, MPV-achtige concept van de koets. De hoogte van de 308 zie je niet terug in de hoofdruimte aan boord en dat komt in dit geval door het immense glazen dak dat Peugeot standaard op deze XT-versie monteert. Dat vreet simpelweg een stukje plafond. Zo'n glazen dak heeft wel het voordeel dat de toch al niet-misselijke berg ruimte aan boord nog eens wordt geaccentueerd. Je kunt de boel gelukkig wel blinderen met behulp van een knopje in de middenconsole, dat ervoor zorgt dat de hemel elektrisch aan het zicht wordt onttrokken. Waar de 308 een beetje inlevert op de hoofdruimte, maakt-ie dat goed met de breedte van het interieur. Hij geeft je echt een enorm ruimtelijk gevoel. Dat komt niet alleen door het panoramadak, maar ook door de ver naar voren geplaatste voorruit en het grote bovenste oppervlak van het dashboard.
Ten opzichte van z'n voorganger is de 308 er flink op vooruit gegaan op het gebied van materiaalgebruik en afwerking. Dat het dashboard er ook nog eens stukken beter uitziet, is helemaal mooi meegenomen. De zitpositie is prima, het stuur staat mooi recht voor je neus. De stoelen (beide in hoogte verstelbaar) zijn stevig, bieden goede zijdelingse steun en de zittingen zijn lang genoeg.
Peugeot ontwikkelde de 136 pk sterke HDiF-dieselmotor in samenwerking met Ford. De krachtbron, uiteraard voorzien van een roetfilter, is een modern stuk techniek, dat uitblinkt door een soepele, vloeiende krachtsopbouw en geringe geluidsproductie. Met deze krachtbron in het vooronder blijft er maar weinig te wensen over. 136 pk en 320 Nm zijn meer dan genoeg om lekker op te schieten en schakellui te kunnen rijden.
Aan boord blijft het heerlijk stil en je hebt echt geen moment het idee dieselend onderweg te zijn. Alleen bij stevig accelereren word je hierop geattendeerd. Het gemiddelde testverbruik bedroeg een keurige 6,4 liter diesel per 100 kilometer.
Oude kwaal
Een vast punt van kritiek bij Peugeot is de bediening van de bak. Het inleggen van de versnellingen gaat nog altijd gepaard met een slap gevoel in de pook. Het sturen gaat erg licht, maar dat is niet storend. Iets meer feedback in de middenstand zou desondanks geen kwaad kunnen, want je moet nu eerst even door een klein 'doods' stukje heen. Net als de 307 is ook de 308 een auto waarmee het aangenaam bochten ronden is. Toch vinden we de 307 wat betreft bochtengedrag net iets beter uitgebalanceerd dan z'n opvolger. Storend bij de 308 zijn de (te) harde dempers, die niet alleen zorgen voor een minder comfortabel weggedrag, maar ook voor een gehorige ophanging wanneer je over bijvoorbeeld een putdeksel of klinkerweggetje rijdt.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 XT 2.0 HDiF 136pk |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.700 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.276 mm / 1.821 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.396 kg |
Laadvermogen | 514 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 745 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,1 s / 8,3 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |