Peugeot 308 SW XS 1.6-16V VTi (2008)

Van twee walletjes

Peugeot 308 SW XS 1.6-16V VTi
Met de komst van de SW-versie begint het spel pas goed voor de Peugeot 308. Waren het immers ook niet de SW- en Break-versies van z'n voorganger 307 die verantwoordelijk waren voor het leeuwendeel van de verkopen? De 308 SW heeft echter ook MPV-trekjes. Hij eet zogezegd van twee walletjes.

De sterke punten van de stationwagonvarianten van de 307 waren ruimte, flexibiliteit en het grote glazen dak. Peugeot verpakte dit alles in een personenautokoets en gaf het ook de rijeigenschappen daarvan mee. Bij de SW-versie van de 308 zijn deze kenmerken verder aangescherpt. De ruimte is rianter, de flexibiliteit groter en het glazen dak is nog forser uitgevallen.
Voor deze test hebben wij de beschikking over een 308 SW XS. Die heeft af fabriek drie aparte stoelen op de tweede zitrij, uit te breiden met twee op derde rij, waarmee de 308 een heuse zevenzitter wordt. Om critici de mond te snoeren meldt Peugeot zelf dat de achterste stoelen louter geschikt zijn voor kleine kinderen. Maar dat is geen schande; veel midi-SUV's beschikken over beperkte ruimte op de achterste rij.

Op de zetels achter de bestuurder en voorpassagier valt echter heel goed te leven. Je ervaart een gevoel dat vergelijkbaar is met dat in een 'echte' ruimteauto. Dat zit hem voornamelijk in de verstelbaarheid van de zetels. Alle drie de stoelen vallen over een lengte van negentig millimeter separaat te verschuiven. Aan de voor stoelen zijn bovendien klaptafeltjes bevestigd; hun aanwezigheid maakt het MPV-gevoel
vrijwel compleet. Daar komt nog bij dat de stoelen niet alleen opklapbaar zijn, maar tevens verwijderd kunnen worden. Helaas zijn die stoelen met negentien kilo behoorlijk zwaar. Je kunt naar hartenlust variëren met de indeling van het interieur.


Ruimtelijk gevoel
De Peugeot 308 SW is langer en breder dan z'n voorganger en dat levert een laadruim op van maximaal 674 liter onder het afdekscherm. Een enorm glazen dak verhoogt het ruimtelijke gevoel aan boord. Nadeel is wel dat het interieur op zonnige dagen in mum van tijd in een broeikas verandert. Het is zaak om dan niet te vergeten het afdekscherm voor het glas te schuiven. Dat gaat elektrisch met een knop tussen de voorstoelen.
De zestienkleps 1,6litermotor aan boord van de 308 SW heeft het moeilijk. Hij hoest maximaal 120 pk op en ontwikkelt een trekkracht van 160 Nm, die bij 4.200 tpm vrijkomt. Wil je vlot vooruit, dan moet je de motor flink de toeren in jagen. Niet datie
daar vies van is, maar horen doe je het wel. Schakelen is wel eens beroerder gegaan in een Peugeot.
De bak van de 308 voelt minder losjes aan dan je verwacht. Kortom, het gevoel dat de ver snellingspook je geeft, is goed. De weg ligging van de Peugeot is dik voor elkaar. Overhellen in bochten doet hij nauwelijks en de stationwagon raakt niet snel van de wijs als je in een bocht plotseling van het gas gaat. Hij heeft iets stuggere veren dan de hatchback en daarmee lijkt z'n onderstel beter in balans. De besturing werkt net als bij de hatch wat indirect rond de middenstand. Naarmate je verder instuurt, neemt de nauwkeurigheid van de installatie toe.

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 SW XS 1.6 VTi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.815 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.708 mm
Massa leeg 1.415 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 8,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 18,9 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum