Peugeot 308 SW XS 1.6-16V VTi (2008)
Van twee walletjes
De sterke punten van de stationwagonvarianten van de 307 waren ruimte, flexibiliteit en het grote glazen dak. Peugeot verpakte dit alles in een personenautokoets en gaf het ook de rijeigenschappen daarvan mee. Bij de SW-versie van de 308 zijn deze kenmerken verder aangescherpt. De ruimte is rianter, de flexibiliteit groter en het glazen dak is nog forser uitgevallen.
Voor deze test hebben wij de beschikking over een 308 SW XS. Die heeft af fabriek drie aparte stoelen op de tweede zitrij, uit te breiden met twee op derde rij, waarmee de 308 een heuse zevenzitter wordt. Om critici de mond te snoeren meldt Peugeot zelf dat de achterste stoelen louter geschikt zijn voor kleine kinderen. Maar dat is geen schande; veel midi-SUV's beschikken over beperkte ruimte op de achterste rij.
Op de zetels achter de bestuurder en voorpassagier valt echter heel goed te leven. Je ervaart een gevoel dat vergelijkbaar is met dat in een 'echte' ruimteauto. Dat zit hem voornamelijk in de verstelbaarheid van de zetels. Alle drie de stoelen vallen over een lengte van negentig millimeter separaat te verschuiven. Aan de voor stoelen zijn bovendien klaptafeltjes bevestigd; hun aanwezigheid maakt het MPV-gevoel
vrijwel compleet. Daar komt nog bij dat de stoelen niet alleen opklapbaar zijn, maar tevens verwijderd kunnen worden. Helaas zijn die stoelen met negentien kilo behoorlijk zwaar. Je kunt naar hartenlust variëren met de indeling van het interieur.
Ruimtelijk gevoel
De Peugeot 308 SW is langer en breder dan z'n voorganger en dat levert een laadruim op van maximaal 674 liter onder het afdekscherm. Een enorm glazen dak verhoogt het ruimtelijke gevoel aan boord. Nadeel is wel dat het interieur op zonnige dagen in mum van tijd in een broeikas verandert. Het is zaak om dan niet te vergeten het afdekscherm voor het glas te schuiven. Dat gaat elektrisch met een knop tussen de voorstoelen.
De zestienkleps 1,6litermotor aan boord van de 308 SW heeft het moeilijk. Hij hoest maximaal 120 pk op en ontwikkelt een trekkracht van 160 Nm, die bij 4.200 tpm vrijkomt. Wil je vlot vooruit, dan moet je de motor flink de toeren in jagen. Niet datie
daar vies van is, maar horen doe je het wel. Schakelen is wel eens beroerder gegaan in een Peugeot.
De bak van de 308 voelt minder losjes aan dan je verwacht. Kortom, het gevoel dat de ver snellingspook je geeft, is goed. De weg ligging van de Peugeot is dik voor elkaar. Overhellen in bochten doet hij nauwelijks en de stationwagon raakt niet snel van de wijs als je in een bocht plotseling van het gas gaat. Hij heeft iets stuggere veren dan de hatchback en daarmee lijkt z'n onderstel beter in balans. De besturing werkt net als bij de hatch wat indirect rond de middenstand. Naarmate je verder instuurt, neemt de nauwkeurigheid van de installatie toe.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 SW XS 1.6 VTi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.815 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.708 mm |
Massa leeg | 1.415 kg |
Laadvermogen | 685 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 8,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 18,9 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.