Test: Peugeot 308 SW BlueHDi 130
Verleiden met de binnenkant
Veel leaserijders worden, begrijpelijk, in hun keuze gedreven door bijtelling. Je geld gaat tenslotte óf in je auto, óf in je zak. De Peugeot 308 begon zijn carrière als lieveling van de zakelijke markt, maar inmiddels is de belangstelling behoorlijk weggeëbd. Peugeot gaf het dashboard een opfrisser om hem bij te tijd te houden.
Middenklassers met een handgeschakelde versnellingsbak en dieselmotor zijn vandaag de dag nog amper te vinden op onze pagina’s. Gerotzooi met software bij een aantal producenten om gunstige uitstootrapporten te krijgen, heeft in korte tijd het imago van de zelfontsteker om zeep geholpen. Nu moeten we niet sentimenteel doen, maar deze Peugeot 308 geeft wel een beetje een heimwee-gevoel naar de prettige karaktereigenschappen van zo’n aandrijflijn.
Bovendien was het juist de dieselmotor die deze generatie Peugeot 308 tot de bestverkochte auto van 2015 maakte. De zakelijke rijder werd destijds beloond met bijtellingsvoordeel vanwege de schone en zuinige diesel. Als je in 2021 zo’n zinnetje leest dan komt dat bijna surrealistisch over, maar voor vele duizenden leaserijders gold dat voordeel nog tot 31 december vorig jaar.
De huidige generatie 308 loopt op zijn eind en Peugeot presenteert juist deze week het nieuwe model. Dat is alleen de perspresentatie, het kan nog wel een paar maanden duren voordat de nieuwe modelreeks in de showrooms en op de weg verschijnt. Tot die tijd moeten we het doen met de huidige 308, en om die wat op te peppen heeft Peugeot nu flinke wijzigingen in het dashboard doorgevoerd. Daarom verdient hij het om nog één keer te worden getest en dat doen we met een handgeschakelde 308 SW met BlueHDi dieselmotor.
COMPROMIS
Aan de buitenkant veranderde er praktisch niets. Er werd een nieuwe kleur leverbaar en de lichtmetalen wielen zijn herzien, dat is alles. Beide zijn te zien op de foto’s. Het echte nieuws zit binnen in de auto, waar Peugeot de wijzerplaten in het dashboard verving door de digitale i-Cockpit. Dat is een beeldscherm dat op diverse manieren persoonlijk instelbaar is. Het multimediasysteem heeft voortaan een glanzend scherm, in plaats van een display met een wat matte afwerking. Peugeot heeft wel vastgehouden aan de eigenwijze constructie van de tellers die bóven het stuur zichtbaar zijn, terwijl je bij alle andere merken daarvoor sinds jaar en dag door het stuur kijkt.
Er zijn overigens geen aanwijzingen dat Sochaux deze filosofie binnenkort overboord zal gooien. Het nieuwe display heeft veel meer mogelijkheden om zaken naar eigen inzicht in te delen. Zo kun je ervoor kiezen om de navigatiekaart groot af te beelden, maar je kunt ook aan de weergave van een uitgebreide boordcomputer de voorkeur geven.
Wil je liever de zichtbaarheid van rijhulpsystemen naar voren halen of juist een rustige, minimalistische afbeelding met alleen de strikt noodzakelijke info erop, dan kan dat ook. Met een knop op het stuur blader je door de opties. De keuzemogelijkheden zijn fijn en helemaal van deze tijd. Het instrumentarium oogt al met al modern, maar de beslissing van Peugeot om een en ander boven het stuur te plaatsen blijft moeilijk te volgen. Om goed zicht te houden zul je vaak compromissen moeten sluiten met de stoelhoogte of stuurhoogte.
EFFICIËNT
In de nieuwere modellen, zoals de 208 en 3008, zien we dat Peugeot inmiddels weer is afgestapt van het totaal elimineren van knoppen in het interieur. Deze 308 heeft helaas nog een vrijwel lege middenconsole onder het display, met daarin nauwelijks meer dan een knop voor radiovolume en alarmlichten. De jongste Peugeots hebben gelukkig fysieke knoppen, wat echt fijner werkt. Maar het valt niet te ontkennen dat het minimalistische ontwerp er wel strak en opgeruimd uitziet.
De diesel is een viercilinder met een vermogen van 130 pk en een trekkracht van 300 Nm. De motor heeft een rustig karakter. Hij heeft weinig toeren nodig om zijn prestaties te leveren en op een lange snelwegrit blijft hij lekker op de achtergrond. De zesbak is niet de allerfijnste in zijn soort, en hij voelt soms een beetje rubberig aan. Gehaast schakelen vindt hij niet fijn, maar wie rustig aan doet ondervindt geen problemen. De aandrijflijn blinkt uit in efficiëntie: een liter diesel brengt je 21 kilometer ver, wat betekent dat een volle tank genoeg is voor een actieradius van 1.100 kilometer.
Het weggedrag van de 308 is afgestemd op comfort. Oneffenheden worden soepel weggewerkt, zoals je eigenlijk traditioneel mag verwachten van een Franse auto. Het is allemaal heel goed in balans. Hij heeft geen sportieve allures zoals een Ford Focus, maar gewoon een vriendelijk rijgedrag.
BIJ DE TIJD
Het leven aan boord is gerieflijk als je voorin zit. Goed, de bestuurder moet dus zijn meest ideale zitpositie opofferen voor een soort van compromis, maar het materiaalgebruik is verder bij de tijd. Het multimediasysteem in de middenconsole blinkt niet uit in snelheid en in logica. Het zoeken naar een dashboarddimmer is bijvoorbeeld een hele klus. Maar het heeft alle functionaliteiten die je mag verwachten, zoals audio, navigatie, telefoon en boordcomputer. Zoals bij alle systemen die onlogisch zijn: als gebruiker weet je op een gegeven moment niet beter. Op de achterbank is het helaas iets minder riant toeven, maar de bagageruimte is echter ronduit ruim bemeten. Dat blijft een sterk punt van de 308 SW, met meer dan 600 liter kofferruimte. Het segment van compacte stationwagons mag dan vandaag de dag wel stevige concurrentie ondervinden van cross-overs en SUV’s, maar op het punt van bagageruimte kunnen die hippe modellen het nooit winnen van de traditionele stationwagon.
Zoals gezegd loopt de tweede modelreeks van de Peugeot 308 op zijn laatste benen en dat betekent dat er niet wordt bezuinigd op de standaarduitrusting. De Allure-versie die je hier ziet, is middle-of-the-road in het programma, maar alles zit erop en eraan. Het is overigens een Blue Lease-uitvoering, die gericht is op de zakelijke markt. Die hebben een wat lagere catalogusprijs om de bijtelling ietsje lager te houden, maar zijn eventueel wel te koop voor particulieren.
Maar reken dan op een mindere inruil of nauwelijks korting als je die koopt, want alle marge is er dus al vanaf. In de prijslijst voor particuliere consumenten komen geen diesel-308’s meer voor, trouwens. De geteste uitvoering kost een kleine € 34.000 en voor dat bedrag heb je nog steeds veel auto. Groot bijtellingsvoordeel zoals een paar jaar terug is er niet meer, en de 308 is echt niet meer het nieuwste van het nieuwste, maar de Peugeot doet geenszins bedaagd aan. Nergens laat hij grote steken vallen.
Het is tot slot gewoon een slimme zet van de Fransen om de ‘oude’ 308 nog zo’n digitale cockpit aan te meten, omdat die je bij de meeste van de aanmerkelijke jongere concurrenten ook kunt kiezen. Het maakt deze Peugeot al met al tot een zeer aantrekkelijke propositie.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Hij wordt mooi oud, de Peugeot 308. Het lijnenspel is nog altijd charmant. Comfort staat hoog in het vaandel en het nieuwe dashboard is absoluut een stap vooruit. Helaas zijn de grootste ergonomische tekortkomingen van de Peugeot i-Cockpit niet opgelost, maar de keuzemogelijkheden zijn helemaal van deze tijd.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 SW Blue Lease Allure 1.5 BlueHDi 130 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.220 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.585 mm / 1.804 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 122 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Style Clima Navi Camera LED Apple Carplay Cruise Control Bluetooth PDC
- 2020
- 85.634 km

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130PK Allure Pack / Navi / Apple Carplay / Stoelverw. / Cruise / LED / PDC
- 2018
- 104.233 km

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Navi/Clima/Camera/Pano/PDC
- 2020
- 87.842 km