Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 EAT6 Allure (2017) - Test

Op eigen kracht

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 EAT 6 Allure

In de automobiele middenklasse speelt het bijtellingspercentage geen bepalende rol meer. De auto's moeten het nu weer op eigen kracht doen. De facelift van de Peugeot 308 komt dan ook niets te vroeg.

Op de zakelijke markt is de autokeuze jarenlang gestuurd door bijtellingspercentages: hoe lager de CO2-emissie, hoe minder de bijtelling. Inmiddels geldt, op volelektrische auto's na, voor alle auto's hetzelfde bijtellingspercentage. Voorheen lage bijtellers, zoals de Peugeot 308, zijn nu op zichzelf aangewezen. De facelift van dit model kwam afgelopen zomer dus mooi op tijd.

Onder de kap vinden we een 130 pk leverende 1,2-liter driecilinder en een traditionele zestraps automaat. De automaat is bij de pinken, maar niet de allerbeste. De driecilinder heeft niet zo'n soepele loop en laat zich nogal horen wanneer je het gaspedaal intrapt.

Het stuur is klein en laag geplaatst, wat een licht kartgevoel geeft, versterkt door de directe reacties van de voorwielen. De afstemming van veren en schokdempers is daarentegen uiterst soepel. Achter zorgt dat soms zelfs voor onrust, net als voorheen. De testkandidaat staat op M+S-banden; dat verklaart de lange remweg van 42,3 meter.

Het interieur ziet er netjes uit en de materialen voelen prettig aan. De i-Cockpit (instrumenten boven het stuur) went, maar we het ergonomische voordeel ontgaat ons nog steeds. Ook de minimalistische middenconsole krijgt ons niet enthousiast. Herziening, zoals bij de 3008, die meer fysieke knoppen op de middenconsole heeft, had best gekund. Het enige lichtpuntje is de grote draaiknop voor het audiovolume.

De ruimte voorin is dik in orde, ook voor lange mensen. De zittingen van de voorstoelen zijn echter aan de korte kant. De achterpassagiers zitten minder royaal. Er is ruimte opgeofferd aan het bagagecompartiment, dat 610 liter kan bergen.

De 308 SW heb je vanaf € 29.880. ESP en airbags horen dan tot de basisvoorzieningen. Daarnaast doet de SW-automaat standaard aan vermoeidheidsherkenning, belt hij bij nood de hulpdiensten, houdt hij zichzelf binnen de lijnen en herkent hij verkeersborden. Tegen een meerprijs van € 400 heb je een dodehoekwaarschuwingssysteem en parkeerhulp.

Oordeel

De 308 kan er dankzij een facelift weer even tegen, maar de kans om enkele minpunten aan te pakken, is gemist. Zo is de achterzijde nog steeds onrustig en is de middenconsole nauwelijks herzien. Het directe sturen vormt een vreemde combinatie met de soepele vering.

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 SW Allure 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.290

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.804 mm / 1.472 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.175 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd 1.100 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 204 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,7s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km (fabrieksopgave: 4,5 l/100km)
CO2-uitstoot 106 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum