Peugeot 308 SW 1.2 e-THP Première (2014)

Onmiddellijk succes

Peugeot 308 SW
Bagageruimte heb je nooit genoeg, vooral in de zomerse vakantieweken. Zo'n heerlijk ruime gezinsauto als de Peugeot 308 SW komt dan goed van pas.

Zodra bekend was dat de nieuwe 308 SW naar Nederland kwam, haastten duizenden landgenoten zich naar de dealer om er één te bestellen. De nieuwe stationwagon wordt – mede dankzij de gunstige bijtelling van 20 procent – een verkooptopper. Hij is 33 centimeter langer dan de vijfdeurs 308 hatchback en belooft daarmee veel extra ruimte. Bovendien oogt de nieuwe SW een stuk sportiever dan zijn voorganger. Ook vanbinnen is de Peugeot fraai. Het strakke dashboard kent een minimum aan knoppen; voor de radio kan er nog net één draaiknop vanaf. Zelfs de bediening van de klimaatregeling in het grote touchscreen geïntegreerd. In de praktijk blijkt dat niet zo handig. Je kunt bijvoorbeeld niet met één simpele ingreep de temperatuur regelen.

Eigenzinnig is het inmiddels bekende, laag gemonteerde sportstuur. De behuizing van de reguliere meters (snelheid, toerenteller) schuilt daar niet achter, maar steekt erbovenuit. Dat moet het zicht op de klokken verbeteren, maar niet iedereen ervaart dat zo. Het infotainmentsysteem is helemaal bij de tijd en kan uitstekend met apps en internet overweg, maar dan moet je er wel een dongel met een abonnement voor mobiel internet bij kopen. Jammer dat dit niet gewoon via de smartphone kan.

Hoewel de 308 met z'n lengte van 4,59 meter een forse auto is, vallen vooral de been- én hoofdruimte op de achterbank tegen, maar dat is deels te wijten aan het panoramadak. Verder missen de stoelen in de 308 wat steun. De kofferruimte van 600 liter (met de achterbank in gebruik) is wel aanzienlijk. Klap je de achterbank neer, dan beschik je over een volledig vlakke vloer. Bovendien is er een bergvak onder de vloer waarin je het rolscherm kunt opbergen.

De kleine driecilindermotor presteert opvallend goed, het brandstofverbruik is met 1 op 13,0 echter niet meer dan redelijk.

Het zwaartepunt van de nieuwe 308 SW ligt 2 cm lager dan bij de vorige. Hij stuurt lekker scherp en ligt stabiel in de bocht, alleen reageert de demping bij flinke oneffenheden niet altijd even adequaat.

De Peugeot is met deze motor te koop vanaf € 24.550. Met het uitrustingsniveau Première loopt dat op tot € 27.950. Dan krijg je onder meer 17-inchwielen, een radiografische contactsleutel met startknop, een automatisch noodremsysteem, alcantara bekleding, een panoramadak en een kleurenscherm in het instrumentenpaneel.

Oordeel

4 sterren

Met z’n sierlijke vormgeving onderscheidt de 308 zich van de concurrentie. De kofferbak voldoet ruimschoots aan de verwachtingen, de ruimte op de achterbank doet dat niet. Dankzij de pittige motor en de sportieve besturing heeft de 308 een speels karakter.

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 SW Premiëre 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.804 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd 1.200 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 115 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum