Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 307

Peugeot 307 XS 1.6 16V (2001)

Franse (Terug)slag

Peugeot 307 XS 1.6 16V (2001)
  • Autotest
6 februari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Rep en roer in de Astra- en Golfklasse: Peugeot komt met de MPV-achtige 307. Geen gemakkelijke opgave echter voor Peugeot om in dit zwaar bevochten segment met iets speciaals te komen. Laten we eens kijken of dat met de nieuwe 307 is gelukt.

Gezien de enorme belangen in deze drukbevochten klasse mag Peugeot er dus geen landskenmerkende slag naar slaan: daar is de concurrentie te sterk voor. De 307 in deze test heeft niet de 1,4-liter basismotor onder de kap, maar de 109 pk sterke 1,6-liter met 16 kleppen.
Een motor die ook in de 206 zijn diensten bewijst en in die combinatie pittig overkomt. In de 307 heeft hij met 1168 kilogram natuurlijk wel meer gewicht mee te slepen, maar dit deert hem niet echt: hij voelt ook in de 307 vinnig aan. Dit blijkt wel uit de acceleratie van 0-100 in 11,0 seconden.
Naast aansprekende prestaties heeft de Peugeot zestienklepper meer aangename eigenschappen. Met 67,5 dB bij 100 km/h en 70 dB bij 120 km/h scoort hij prima bij de geluidsmeting. Het timbre van het geluid is daarbij niet storend op een resonantie bij 3.500 tpm na. De versnellingsbak is een beetje vreemd: we constateerden bijgeluiden en bij snel schakelen bleef de pook haken. Bij eerder geteste exemplaren werkte de bak echter wel probleemloos. Een automaat met Tiptronic-functie, die in samenwerking met Porsche is gemaakt, is als extra leverbaar.
Peugeot heeft met de 307 afgerekend met Frans comfort: niets voor softies, die 307. De vering en demping zijn stevig en missen daardoor het soepele opslokken van oneffenheden dat de 306 kenmerkte. Toch is het compromis bovenbest. Echt hard is Õie zeker niet en dat bewijst hij ook door een ietsje te hellen in de bochten. Het bochtenwerk is prima. Zeer precies en licht stuurt de 307 in en de vooras bijt zich in het asfalt. De achterkant volgt, maar als het insturen snel gaat of gas wordt gelost in de bocht, dan komt de achterkant naar buiten. Niet wild, niet gevaarlijk, maar zeer gecontroleerd. Daardoor stuurt de 307 automatisch scherper in dan zijn voorganger.

MPV-achtig?
Hoe MPV-achtig is de 307 verder van binnen? Om te beginnen zorgt die hoge koets voor een makkelijke in- en uitstap en je zit in de jongste Peugeot ook wat hoger dan in de gemiddelde kleine middenklasser. Het dashboard heeft wel iets monospace-achtigs in de zin dat de onderkant van de voorruit nogal ver weg staat. Daardoor heeft het dash ruimte en daar hebben de ontwerpers gebruik van gemaakt. Zo vinden we op het rechterdeel van het dashboard een verzonken aflegruimte en heeft het handschoenenkastje een flink formaat. Hoe is het verder voorin gesteld? Allereerst het zitmeubilair; dat heeft in de geteste XS-uitvoering een sportief karakter, en is voor een Franse auto lekker hard. Dashboard en bekleding zijn uitgevoerd in twee kleuren, maar voor de rest is het vrij donker allemaal. Boven de middenconsole bevindt zich een digitaal display met datum, tijd en buitentemperatuur, dat bovendien dienst doet als uitleesscherm van de boordcomputer en het audiosysteem; tenminste, wanneer dat door de fabriek gemonteerd is. Een opmerkelijk detail is de 12-volt aansluiting rechts achter de versnellingspook. Rokers kunnen die gebruiken voor een - niet meegeleverde - aansteker. Een asbakje is wel standaard, maar kan natuurlijk ook voor iets anders worden gebruikt.
Achterin hebben de passagiers zeker geen gebrek aan centimeters tussen hoofd en autohemel. Met beenruimte zijn ze ook goed bedeeld. Opbergruimte hebben ze ook nog; in de vorm van flinke portiervakken. Hoe het met de veiligheidsvoorzieningen zit? Drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels zijn standaard. Standaard zijn trouwens ook windowbags, waar vóór- en achterpassagiers van profiteren. Voor het scheppen van meer bagageruimte laten rugleuning en zitting van de achterbank zich in ongelijke delen neerklappen. Om dit te kunnen uitvoeren, moeten de voorstoelen wel ver naar voren. Zo ver dat grote Noord-Europeanen dan krap komen te zitten. De standaard bagageruimte heeft een regel-matige vorm.
De Peugeot 307 XS 1.6 16 V staat voor f 39.100 (e 17.742) in de prijslijst. Net als z'n belangrijkste concurrenten is hij standaard voorzien van ABS. Airbags voor chauffeur en passagier, alsmede de al genoemde windowbags zijn bij de prijs inbegrepen. Airco is echter weer een extra.
Met de nieuwe 307 heeft Peugeot, mede door zijn ruime interieur, pittige prestaties, goede wegligging en een gunstige prijs weer een hele serieze kandidaat in het midden-segment neergezet. De klant heeft er weer een goed alternatief bij.

Signalement

Merk Peugeot
Model 307 XS 1.6 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.202 mm / 1.730 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.608 mm
Massa leeg 1.151 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 625 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 14,9 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 307
Peugeot Peugeot 307

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 307 1.6-16V XS Pack Airco Ecc Cruise Control Alu Velgen Trekhaak

    Peugeot 307 1.6-16V XS Pack Airco Ecc Cruise Control Alu Velgen Trekhaak

    • 2004
    • 272.867 km

    € 1.140

    Peugeot 307 CC NAVI, LEER, etc.... 2.0-16V

    Peugeot 307 CC NAVI, LEER, etc.... 2.0-16V

    • 2005
    • 149.915 km

    € 2.950

    Peugeot 307 SW 2.0 HDi Pack

    Peugeot 307 SW 2.0 HDi Pack

    • 2003
    • 343.072 km

    € 650

Meer Peugeot 307 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 307 specificaties
  • Peugeot 307 occasions
  • Peugeot 307 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 307 tests
  • Peugeot 307 gebruikersreviews
  • Peugeot 307 index
PREMIUM
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    2
    • 28 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    5
    • 10 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    1
    • 6 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 1.6 16V (2002)

    Peugeot 307 Gentry 1.6 16V (2002)

    4
    • 6 april 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Break XS Pack 1.6 16V (2003)

    Peugeot 307 Break XS Pack 1.6 16V (2003)

    8
    • 28 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 307 Gentry 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 3 juli 2018
meer reviews
Klokje rond Peugeot 307

Klokje rond Peugeot 307

1

De Peugeot 307 CC en SW kennen we nu wel, maar er is ook nog zoiets als de 307 LW: de Les...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 307

    Facelift Friday: Peugeot 307

    62
    • 27 november 2020
  • PREMIUM
    Een gezinscabrio voor een klein prijsje - Op Zoek Naar

    Een gezinscabrio voor een klein prijsje...

    • 1 oktober 2019
  • Peugeot 307 2.0 HDI Break – 2003 – 516.800 km – Klokje Rond

    Peugeot 307 2.0 HDI Break – 2003 – 516.800...

    80
    • 21 augustus 2017
  • PREMIUM
    Peugeot 307 2.0 HDI

    Peugeot 307 2.0 HDI

    • 15 augustus 2017
  • Nieuws
    Niet vergeten: de 307 CC

    Niet vergeten: de 307 CC

    28
    • 12 maart 2008
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden