Peugeot 307 XS 2.0 16V (2004)

autoreview

Peugeot 307 XS 2.0 16V (2004)

Signalement

Uitvoering307 XS 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst132.107 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 113.500 km

16-10-2006
De auto is in maart 2004 afgeleverd door Peugeot dealer Hans Lammers in Woerden. Hoewel veel mensen nogal eens problemen schijnen te hebben met de 307, ben ik over het algemeen zeer tevreden. Het (zit)comfort, trekkracht (vooral bij hogere toerentallen) vallen op in positieve zin. Ook als caravantrekker presteert de 307 erg goed. Tijdens onze zomervakanties naar Noorwegen/Zwitserland/Oostenrijk in resp 2004/2005/2006 bracht onze 307 ons moeiteloos op onze bestemming, waarbij wij pittige hellingen niet uit de weg gingen. We zijn met de auto ook al 2 keer op wintersport geweest. Ook deze reizen waren probleemloos, en ook op hoge snelheden stelt de 307 zeker niet teleur.
Benzineverbruik is ook best redelijk, zeker gezien het een 2-liter betreft. Gemiddeld rond 1 op 12,5/13,0. Dit bij een gemiddelde rijstijl. Verbruik met een caravan van 1150 kg beladen moet je denken aan 1 op 9 a 10.

Update 29-09-2007
Eigenlijk zijn er weinig bijzonderheden te melden. De auto voldoet nog altijd prima. We zijn er inmiddels weer 2 keer mee op vakantie geweest. In februari naar de wintersport. Daarvoor heb ik een setje winterbanden aangeschaft, aangezien winteruitrustig in Duitsland min of meer verplicht is. Reis ging probleemloos, winterbanden zijn wel een tikkeltje rumoeriger. Afgelopen zomer weer met de caravan op pad geweest, door Oostenrijk en de Dolomieten in Italie. Onze 307 deed het weer prima, diverse trajecten gereden met flinke hellingpercentages: geen enkel probleem. Benzineverbuik is nog altijd keurig, en olie verbruikt hij nauwelijks.

Update 23-12-2007
Een paar weken geleden heeft onze trouwe 307 een kleine beurt gehad. Ruitenwisserbladen zijn vervangen, verder geen bijzonderheden.

Update 25-06-2008
We hebben inmiddels weer een paar lange ritten achter de rug. Eind februari naar de wintersport in Oostenrijk geweest. In de meivakantie met de caravan naar de Franse Vogezen geweest. En afgelopen weekend trouwden vrienden van ons in Zuid-Frankrijk. We hebben de schurft aan vliegen, dus er zat maar 1 ding op: met de 307 naar het zuiden. We hebben in 1 dag heen gereden, 1365 km, de terugweg in 2 dagen. De 307 heeft ons op al deze ritten zonder problemen weer thuis gebracht. We kunnen het comfort van onze 307 nog altijd waarderen. Zelfs 1365 km op 1 dag is met deze auto prima te doen, en is geen aanslag op je rug.

Update 12-10-2008
We zijn weer een aantal maanden verder. In augustus met de caravan een aantal weken naar Oostenrijk geweest. Ik kan er kort over zijn: probleemloze reis. Wel bleek deze reis waarom de 307 (mede door zijn goede stabiliteit met een caravan aan de haak) meerdere malen caravantrekker van het jaar is geweest. Op de heenreis kreeg een vrachtwagen +/- 50 meter voor ons een klapband, en de brokstukken kwamen recht voor ons op de weg terecht. Gelukkig was er ruimte om uit te wijken. En door de prima stabiliteit van onze Peugeot/Hobby-combinatie ontaardde deze noodzakelijke snelle uitwijkmanoevre niet in een slingerpartij, en konden we onze weg veilig voortzetten.

Binnenkort gaan we verhuizen naar de plaats waar we sinds een jaar allebei werken, en wordt voor het woon-werkverkeer de Peugeot ingeruild voor de fiets. Heerlijk, geen files meer.. Maar uiteraard zal de 307 in de vrije tijd ons vervoermiddel blijven naar vrienden/familie/vakantiebestemmingen.

PROBLEMEN

  • 113.500 km

16-10-2006
Tot nu toe heb ik 1 probleem gehad met de 307. Airbag lampje ging steeds branden. Probleem bleek te liggen aan de richtingaanwijzer. Ondanks dat de garantie reeds was verlopen werd dit toch onder 100% coulance vervangen, klasse!
Verder wel een enkel rammeltje, maar dat is niet echt storend. Wel is er 2 keer een terugroepactie geweest, ik weet niet meer precies waarvoor. Dealer heeft dit netjes en uiteraard kostenloos afgehandeld. Inmiddels zijn wel de banden vervangen. Ook de achterbanden waren versleten, dit leek me wel iets te snel?? De 307 heeft netjes zijn beurten gehad, en tussen de beurten door heb ik nooit bij de dealer hoeven aankloppen voor problemen. De terugroepacties konden steeds gecombineerd worden met de grote of kleine beurt.

Update 29-09-07
Het lijstje met problemen blijft gelukkig kort. Wel heb ik in juni dit jaar het linker achterwiellager moeten laten vervangen (Euro 170,00). Volgens de dealer echt een uitzondering. Maar goed, dit waren tot nu toe (buiten normaal onderhoud) de enige kosten. Al met al ben ik gewoon dik tevreden.

Update 23-12-2007
Geen bijzonderheden.

Update 25-06-2008
Gelukkig nog altijd geen bijzonderheden. Wel heb ik uit voorzorg de distributiesnaar laten vervangen. We blijven nog een tijdje met de 307 doorrijden, dus het moet toch een keer. Dan maar liever geen risico lopen. Voor de rest alleen normaal onderhoud gehad. Wel is afgelopen weekend in Frankrijk de standaard Radio/CD speler van Clarion bezweken, maar ja, dat staat los van de auto m.i. Kost wel even € 270,00 volgens de dealer.

Update 12-10-2008
Geen bijzonderheden.

laatste update

  • 132.107 km

We hebben de auto eind november 2009 ingeruild voor een gebruikte Peugeot 308 1.6 THP van april 2008. Ook over die auto zal ik tzt een review schrijven.

Na het laatste verslag toch eindelijk wat bijzonderheden aan de auto gehad. Zo ging eind december 2008 het gasklephuis kapot. Dit ontaarde zich in het af en toe af slaan van de motor bij intrappen van de koppeling. Oorzaak was eerst niet duidelijk totdat er na een aantal weken een emissiestoring (in display) kwam. Daarna kon men in de garage het probleem opsporen. Kosten ruim € 400,00.

In juli 2009 moest de koppeling vervangen worden bij km stand 125250. Ik vond dit wel wat snel. Aan de andere kant besef ik dat onze vele tochten met de caravan door Noorwegen/Oostenrijk/Zwitserland/Italie het nodige van de koppeling hebben gevergd. Ik heb nooit eerder bij een auto zo snel een versleten koppeling gehad, maar ja, toen hadden we ook nog geen caravan. Dus die vergelijking gaat enigszins mank.

Verder heeft de auto zich in 2009 probleemloos gedragen, ook tijdens een 4-tal vakanties, waarvan 3 met de caravan en eentje naar de wintersport.

Conclusie: de 307 is voor ons een fijne betrouwbare reisauto geweest met over het algemeen weinig problemen. Weinig softwareproblemen ook gelukkig, want die blijken in de praktijk volgens mij het meest hardnekkig te kunnen zijn. Een paar reparaties hadden m.i. niet nodig mogen zijn: achterwiellager en gasklephuis. Beide onderdelen hadden normaal gesproken deze km-stand probleemloos moeten halen. Ook slijten de (achter)banden van de 307 sneller als bij eerdere auto's. Maar dat schijnt bij meerdere auto's voor te komen in dit segment (o.a. Ford Focus)Maar verder hebben we vooral heel veel plezierige kilometers met de 307 gemaakt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.