Peugeot 307 XSI 2.0 16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XSI 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Alle vooroordelen over deze auto zijn waarheid geworden. Een op papier zeer goede en complete auto. Ziet er leuk uit, soepele en krachtige 2.0 liter motor, sportstoelen met halflederen bekleding, climat control etc. etc.
Als gebruiksauto voor dagelijks verkeer leek het aanvankelijk best een fijne auto. Er zitten fantastische sportstoelen waarin je prima 500 km of meer op een dag kunt ’wegzitten’, de automatisch airco werkt makkelijk en snel, en de ruimte zowel voor- als achterin is prima in orde. De instap naar achteren is minder goed, net als het ’walk-in’ systeem van de stoelen. Dat werkt gewoon slecht, en je staat regelmatig aan de stoelen te sjorren om ze naar achteren te krijgen. Door de hogere zitpositie heb je in eerste instantie de indruk dat je een goed overzicht heb over het verkeer. Dat valt echter in de praktijk toch tegen. Door de dikke A-stijlen van de voorruit, en het feit dat deze zeer schuin staat wordt het zicht je schuin naar voren behoorlijk ontnomen. Daarnaast loopt de ruit zeer ver door, en loopt de motorkap zo schuin af dat deze, ook voor lange bestuurders volledig onzichtbaar is, en je dus geen idee hebt waar de voorkant eindigt. De dikke A-stijlen zorgen zelfs regelmatig voor onveilige situaties doordat fietsers er makkelijk achter kunnen verdwijnen, met alle gevolgen van dien.
De 2.0 liter motor kenmerkt zich door een grote elasticiteit. Optrekken in de 5e versnelling vanaf 50 km/h is geen probleem. Op de snelweg is de motor lekker pittig, maar maakt wel veel toeren en dus geluid. Een 6e versnelling zou prima als cruise-versnelling kunnen worden toegevoegd aangezien de motor over ruim voldoende koppel beschikt. De bediening van de pook is niet zo prettig. Er zit veel speling in het kabelsysteem naar de versnellingsbak waardoor schakelen lijkt op het roeren in een pan soep.
In de praktijk vallen er echter bij deze auto een hoop dingen flink tegen. De algehele kwaliteit van deze auto is pover, zeg maar gerust bedroevend. Alles piept, rammelt, kraakt, knarst, bonkt, en de auto ruikt vaak naar benzine, zonder dat de garage daarvoor een reden kan vinden.
De onderhoudskosten in de 2,5 jaar dat ik ermee gereden heb zijn niet echt gunstig, maar het feit dat je zeer regelmatig voor kleine ergernissen naar de garage moet, gaat je echt irriteren.
Nee het is helaas geen lofzang geworden op dit PSA product. Lekkere wijn kunnen ze in Frankrijk maken, en ook stokbrood, maar auto’s.....ik weet het nog zo net niet.
Na 2,5 jaar en ruim 20.000 km is deze krakende wagen in juni 2007 ingeruild.
PROBLEMEN
Veel kleine en grote ergernissen. Meerdere storingen aan het motormanagement, 2x bobine, injector vervangen, verrotte uitlaat, maar vooral rammelen, altijd maar weer dat rammelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.