Peugeot 3008 Hybrid4 - Eerste rijtest
Stiekeme genieter
56 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Peugeot 3008 Hybrid4 ziet er uit als een keurige gezinsauto, maar stiekem heeft hij cijfers die indruk maken. En hij komt ook nog prima vooruit nadat het asfalt is opgehouden. We nemen hem mee, over bergweggetjes en zandpaden.
Peugeot doet op zijn minst wel zijn best om de daad bij het woord te voegen, want de 3008 die we meekrijgen nadat we de 508 Hybrid hebben ingeleverd, mag er dan uitzien als een keurige, witte deug-gezinsauto, zijn cijfers zijn dat allesbehalve. Dit is namelijk een Hybrid4, de overtreffende trap van de machine die we zojuist in de 508 hebben leren kennen. Hetzelfde 1,6-liter benzineblok is van 180 naar 200 pk opgewaardeerd. Zijn trouwe, elektrische rechterhand op de vooras heeft eveneens 110 pk en dat stel werkt samen met dezelfde e-EAT8 automaat.
Maar als uitsmijter zit op de achteras een tweede elektromotor, die aan de achterwielen nog eens 112 pk levert. Daardoor ontstaat een 4x4 met een systeemvermogen van 300 pk en een koppel van 520 Nm. Daarmee knal je deze keurige gezinsverpakking in 5,9 seconden naar 100 km/h. En daar is weinig keurigs meer aan.
SAMENSPEL
Niet dat je daar in de dagelijkse praktijk nou zo veel mee doet natuurlijk, maar het is een prettig gevoel om op minder overzichtelijke wegen zo veel extra onder de rechtervoet te hebben. Het scheelt veel frustrerend gehang achter moeizaam omhoog zwoegende vrachtwagens.
Net als in de 508 verloopt ook hier het samenspel tussen benzine en elektra even soepel als bij een ervaren danspaar. De achterste elektromotor werkt altijd mee, ook wanneer de elektrische actieradius is verbruikt, waardoor we over een permanent vierwielaangedreven auto mogen spreken. Dat vinden we ook terug op de middenconsole, bij de drive modus-knop. Die heeft behalve de bij de 508 beschreven standen ook een 4x4-positie, waarmee de instellingen van de aandrijflijn worden geoptimaliseerd voor offroad-werk. De auto heeft zelfs hill descent control, waarmee hij tijdens een steile afdaling het tempo automatisch op stapvoets houdt. Daardoor kun je alle aandacht houden bij het op koers blijven van de auto. Wij rijden de 3008 Hybrid4 op een terreinparcours en daar weet hij best indruk te maken. Het hoge, breed uitgesmeerde koppel van de elektromotoren werpt hier zijn vruchten af.
Meer nog dan in de 508 heeft Peugeot hier het meergewicht goed weten te verdelen. Door de grotere accu (13,2 kWh, 10,5 netto) en de extra elektromotor weegt de 3008 Hybrid4 een stevige 340 kg meer dan een gewone 3008. Hij voelt inderdaad wat zwaarder aan, maar dat het zó veel meer kilo’s zijn, voel je beslist niet tijdens het rijden. Volledig elektrisch gaat volgens WLTP maximaal 59 kilometer, waarbij de auto in diezelfde cyclus 29 g/km CO2 uitstoot.
GEWONE HYBRID
De 3008 Hybrid4 wordt hoog in de markt gepositioneerd en komt er daarom uitsluitend in de GT-uitvoering. Wie dat allemaal wat te veel van het goede vindt, hoeft alleen maar een paar maanden geduld te hebben. Dan volgt de 3008 als gewone Hybrid (plug-in) met 225 pk systeemvermogen, dezelfde aandrijflijn als in de beschreven 508.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Veel power
- +Aardig terreinwaardig
- -Trage navigatie
- -Zwaar
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 GT HYbrid4 300 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 54.210 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 300 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 13 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.447 mm / 1.841 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.815 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 30 g/km |
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.