Test: Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008

Min- of meerderwaardigheidscomplex?

Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008
AutoWeek 40 2020
AutoWeek 40 2020

Je leest het in AutoWeek 40 2020

Mogen we bij het shoppen in een hoger marktsegment naast extra ruimte ook in andere opzichten een volwassener auto verwachten, of doen we daar het compacte model mee te kort? En hoever gaat de fabrikant met het doorvoeren van z’n merkidentiteit? We zoeken het uit in de rubriek Klassenstrijd.

De Peugeot 2008 en de 3008, de laatste iets groter dan de eerste, zijn twee kloeke cross-overs, getekend volgens de Peugeot-designtaal van nu: strakke lijnen en scherpe vouwen. Wanneer je ze elk apart bekijkt is het lastig te zeggen met welk model je te maken hebt. Staan ze naast elkaar, dan valt behalve het verschil in grootte ook op dat het plaatwerk van de versere 2008 nog net iets scherpere vouwen vertoont dan dat van de 3008. Vergeleken met hun voorgangers zijn de verschillen tussen de huidige 2008 en 3008 overigens maar nuances. Zo groot als de overeenkomsten en profil nu zijn (alleen de schaal is anders), zo groot waren ook de verschillen tussen hun voorgangers. De eerste generatie van de 3008 leek meer op een soort afgeknotte MPV dan op een SUV: wel hoog, alleen niet hoog op de poten. Nooit hebben we iemand horen zeggen dat hij die eerste 3008 een designaward gunde. De eerste generatie van de 2008 was al meer SUV dan zijn grote broer. Hij verkeerde echter in een spagaat: hij moest de rol van stationwagon in het B-segment vervullen (anders dan bij de 207 kwam er van de 208 geen SW-variant) en tegelijk moest hij met de SUV-trend meeliften. Voor een ruige SUV-uitstraling kreeg de auto zelfs zwarte randen langs de wielkasten en skidplates onder de bumpers. En dat het ze menens was met dat imago werd onderstreept met offroadmodi in het ESP. Heel stoer werd die eerste 2008 er evengoed niet echt van. Met het huidige duo lijkt Peugeot de toon beter te raken; beide modellen zijn goed in proportie. Grote wielkasten, een hoge taillelijn en onder aan de bumpers en portieren metaalkleurige accenten, die deze auto’s optisch minder pompeus maken.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008

Min- of meerderwaardigheidscomplex?

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008

Min- of meerderwaardigheidscomplex?

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

DirectLease
Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 (5D/6H)
€ 429
 
Peugeot
Peugeot e-2008 Style EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 499
 
Alphabet
Peugeot e-2008 Allure Pack EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 639
 

Gerelateerde forumtopics