Test: Peugeot 3008 Hybrid225

Groen en gretig

Peugeot 3008 Hybrid 225
AutoWeek 30 2020
AutoWeek 30 2020

Je leest het in AutoWeek 30 2020

Met de komst van plug-in hybridetechniek bereikt de Peugeot 3008 zijn technologische hoogtepunt. Peugeot biedt die zelfs aan in twee versies, waarbij de meest bereikbare een systeemvermogen van 225 pk heeft. Wij onderwierpen die laatste aan een test.

Wie AutoWeek elke week leest, ziet op de pagina’s de ene nieuwkomer na de andere met plug-in hybride aandrijflijn voorbij komen. Fabrikanten verdelen deze techniek in grote aantallen over het modellengamma om de CO2-uitstoot van hun vlootgemiddelde maar zo veel mogelijk onder de 95 gram per kilometer te krijgen. Alles wat daarboven zit, levert een boete op, dus is hen er alles aan gelegen om deze dure en zware techniek verkocht te krijgen. De aandrijflijn, die bestaat uit een verbrandingsmotor, één of meer elektromotoren en een flink, oplaadbaar accupakket, kan, wanneer er fanatiek wordt gestekkerd, heel mooie uitstootcijfers opleveren. Wel ligt dat voor iedereen anders, want bij geen enkele aandrijflijn kunnen de verschillen per soort gebruik zo groot zijn. De één zal zeker 80 procent van zijn ritten puur elektrisch kunnen afleggen, de ander haalt dat bij lange na niet door de vele lange afstanden of het gebrek aan laadmogelijkheden. Wel zien we de elektrische actieradius van de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) bij alle merken fors groeien, ook bij Peugeot, dat nu overigens voor het eerst met plug-in hybrides komt. Tot 50 kilometer ver komen op een acculading zonder dat de benzinemotor in actie komt, is een belofte die Peugeot doet voor de geëlektrificeerde 3008’s. Die waarde geldt voor de Hybrid en voor de Hybrid4 geeft het merk zelfs 59 kilometer op. Hybrid? Ja, Peugeot kiest voor die benaming en hanteert niet de voor dit type aandrijving gangbare benaming PHEV of Plug-in Hybrid. Misschien ook wel omdat er in het verleden al een Peugeot 3008 was met de aanduiding Hybrid4. Die uitvoering van de eerste generatie beschikte over een dieselmotor die was gekoppeld aan een elektromotor die de achterwielen aandreef. Een stekker kwam er niet aan te pas. Nu komen er bij de 300 pk sterke Hybrid4 zelfs twee elektromotoren in actie; één gekoppeld aan een 200 pk sterke PureTech-krachtbron voorin en één bij de achterwielen. Een stapje lager bevindt zich onze testauto, die zonder de toevoeging ‘4’ als 3008 Hybrid in de prijslijst staat en beschikt over dezelfde 1.6-benzinemotor als de topper, maar dan met 180 pk en gekoppeld aan één elektromotor. Bij deze combinatie is er sprake van voorwielaandrijving. De komst van de 225 Hybrid betekent in Nederland het einde van de 3008 1.6 PureTech 180, waardoor het gamma voor de benzinerijder nu keus biedt uit drie versies: de veel verkochte driecilinder 1.2 PureTech 130 en de twee plug-in hybride-versies.

Af en toe een sprintje

In puur elektrische modus loopt de Peugeot 3008 Hybrid nog over van gretigheid, ook al bedraagt het vermogen van de elektromotor maar 110 pk. De reikwijdte op elektrische kracht maakt ons ook al blij. We halen 49 kilometer, wat slechts een kilometer minder is dan wat de fabrieksopgave aangeeft. Zoals je van ons gewend bent, zetten we met plug-in hybrides een elektrisch verbruik neer en daarnaast maken we testkilometers zonder de auto eerst via de kabel aan de stroom te koppelen. Ook dat levert deze keer een fraai cijfer op: 1 op 15,2. De felheid die de 3008 zowel elektrisch als in de hybride-modus laat zien, vertaalt zich in mooie acceleratiecijfers, waarbij de Peugeot de sprint van 0 naar 100 sneller in 8,1 seconden aflegt. Maak je te vaak gebruik van het potentieel, dan zul je zeker niet zulke fraaie verbruikswaarden halen, maar ben je zo’n rijder die af en toe een sprintje trekt bij het verkeerslicht, dan heb je dus een goede aan de 3008 Hybrid. Bij lage snelheden waarbij de bestuurder het gas streelt, is er sprake van een mooie overgang tussen elektrisch en hybride rijden. Trap je het gas dieper in, dan voel je de overgang zeker en omdat hier een conventionele automaat in werking is, zijn er schakelmomenten. In de Sport-modus, die handig kan zijn bij het rijden in de bergen, kunnen de schakelflippers ook echt zin hebben. Puur elektrisch rijden in die stand, waarbij alles op scherp staat, is niet mogelijk. Caravanbezitters zullen de plug-in-3008 aan zich voorbij moeten laten gaan, want deze Hybrid mag slechts 600 kilo trekken en de Hybrid4 750 kilo.

Eén van de sterke punten van de 3008 is het schitterende interieur, waarbij een stoffen strook over het dashboard de sfeer verhoogt en een brede middenconsole de voorste inzittenden inkapselt. De fraaie graphics in het instrumentarium en het centrale display maken het weldadige gevoel dat dit interieur je geeft compleet. Naast de fraaie tuimelschakelaars onder het multimediascherm is een extra knop geplaatst, die een shortcut biedt naar de efficiëntieweergaves, alles wat met elektrisch rijden en verbruik te maken heeft, het laden en het benzineverbruik. Handig en snel en zeker dat laatste kan het PSA-multimediasysteem gebruiken. Wel is de knop net even kleiner, alsof er bij aanvang van de ontwikkeling van de 3008 nog geen rekening is gehouden met zo’n functie.

Console tussen de voorstoelen

Aan het kleine stuur zijn we al sinds 2013 (het debuteerde op de 308) gewend. Of niet. Het is persoonlijk. Het kan voor mensen een reden zijn een Peugeot te laten staan, maar veel mensen kunnen er blijkbaar overheen stappen. De verkoopcijfers bewijzen dat, want jaarlijks werden er wel 4.500 tot 5.000 3008’s van de huidige generatie in Nederland op kenteken gezet. Achterin is de 3008 niet overbemeten qua ruimte. Zeker de middelste persoon op de achterbank moet door de console tussen de voorstoelen genoegen nemen met minder ruimte. Onder de vloer van de bagageruimte biedt een vak plaats aan de laadkabels; één voor de laadpaal en één voor het gewone stopcontact. Rol de kabels wel netjes op, anders passen ze niet. De laadopening zit aan de linker achterzijde. De 3008 Hybrid is overigens tegen meerprijs geschikt voor snelladen.

Tijdens het rijden slaagt de besturing van de 3008 er niet in om je een goede indruk te geven van wat de voorwielen doen, al krijg je ondanks de comfortabele set-up van vering en demping wel goed mee wat de auto in bochten doet. Ondanks de vrij platte banden blijft de 3008 onder alle omstandigheden comfortabel. Hij rolt wel wat om zijn lengteas en duikt een beetje, maar is dat erg? Voor de bestuurder niet, al kan het voor medepassagiers wel hinderlijk zijn.

Peugeot biedt van de 3008 Hybrid minder uitvoeringen aan dan van de Hybrid4. Hij staat alleen als Allure in de prijslijst, waarbij zakelijke rijders hem als Blue Lease Premium krijgen. Dat is een Allure, maar dan alleen beschikbaar voor de zakelijke koper. Daarbij zijn de opties slechts metallic lak, aluminium dakrails en comfortstoelen met elektrische verstelling. Een voorziening als adaptieve cruisecontrol zit er dan nog niet op, want daarvoor moet je het Pack Drive Assist Plus aanvinken. De Hybrid4 biedt veel meer aankleedmogelijkheden. Die is er namelijk als GT, als Première en als Première Pack.

Oordeel

4 sterren

De 3008 heeft een gretige aandrijflijn, maar het samenspel elektrisch-hybride verloopt minder soepel. Het verbgruik mag er zijn e nook de elektrische range van de Peugeot stemt tevreden, maar het totaalpakket is zeker gezien de forse aanschafprijs niet zo goed als dat van sommige concurrenten.

Signalement

Merk Peugeot
Model 3008 Blue Lease GT-line HYbrid 225
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 46.260

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 13 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.447 mm / 1.844 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.755 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 600 kg
Banden205/55R19Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 1,5 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 31 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forumtopics