Peugeot 3008 Premiere HYbrid4 300 (2020)

Peugeot 3008
Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 GTPeugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 (2016)Peugeot 3008 GTPeugeot 3008Peugeot 3008

Uitvoering3008 Premiere HYbrid4 300
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

minder verbruik dan gedacht

Op 05 februari jl. kocht ik de nieuwe 3008 Hybrid4, wilde graag de première pack, maar deze was al niet meer leverbaar.
Uiteindelijk de gewone GT uitgebreid met diverse opties.
Hiervoor had ik het oude model 3008 Hybrid4, een diesel waar ik tot volle tevredenheid in 6,5 jaar 225.000 kilometers mee heb gereden met een verbruik van 1:18 .
Mijn nieuwsgierigheid ging uit naar het verbruik van deze nieuwe 3008, want zo gunstig rijden met de oude met een tankinhoud van 60 liter en daardoor eens per 1000 kilometer tanken, dat ging ik zeker missen was mijn gedachte.
Door de Corona-crisis werd deze auto pas op 05 augustus geleverd. Nu na precies 3 maanden gebruik is duidelijk, dat ik door de Corona veel minder kilometers heb gereden dan normaal.
Door de relatief geringe kilometers van nu valt dit veronderstelde verbruiksverschil geheel weg, want ik tank de afgelopen 3 maanden eens per ca 800 kilometer (tankinhoud 43 liter) en verder tap ik thuis veel electriciteit.
Opmerkelijk; aan commerciële oplaadpunten betaal ik dubbel zoveel als thuis, waardoor het rijden op benzine goedkoper is.
Na 5700 kilometer rijd ik nu met benzine 1:26, het stroomverbruik was 600 kWh, en met een soort omrekening naar benzine (1 kWH is 4 kilometer) kom ik uit op een goede 1:18 .
Voor zo'n zware en bloedsnelle auto lijkt mij dat niet gek.
Maar eerlijk moet worden toegegeven, dat echt lange (vakantie-)ritten er niet inzaten, en die zullen het verbruik zeker opdrijven, denk ik.
Daarover wellicht bij een volgend review meer.
Samenvattend valt het verbruik mij dus tot nu toe mee, omgerekend naar diesel zou het uitkomen op ongeveer dezelfde verbruikskosten, maar dan moet je de aanlegkosten van de wallbox én de sterk duurdere 3008 op zich niet meetellen.
Zakelijk rijden gaat prima, maar privé zou ik de aankoop van deze 3008 Hybrid4 waarschijnlijk niet doen.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008