AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Swift
14

Minder uitstoot, net zoveel plezier

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport Suzuki Swift Sport Suzuki Swift Sport Suzuki Swift Sport Suzuki Swift Sport
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
23 december 2020 om 09:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 32 2020
AutoWeek 32 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 32 2020

‘Hybride’ is het toverwoord van 2020 in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Plug-in hybrid, full hybrid of,
zoals in het geval van de Suzuki Swift Sport, mild hybrid. Simpel gezegd kan de startmotor hier een handje helpen bij de aandrijving, waardoor de verbrandingsmotor minder hard hoeft te werken voor dezelfde prestaties. Het gevolg is een lagere CO
2-uitstoot, waardoor in de praktijk de meerprijs van de hybridetechniek volledig wordt gecompenseerd door de reductie in bpm. Voor € 24.949 zet Suzuki de Swift Sport op de stoep, die daarmee gezien de prestaties een koopje blijft.

Met zijn blauwe lak en Sport-pakket (het Japanse equivalent op de achterklep oogt wel interessanter) trekt de Japanner veel aandacht maar zijn mild-hybrid-aandrijflijn vormt de aanleiding voor dit treffen. Het systeem omvat een 48V-boordnet en een starter-generator, die via een riem met de verbrandingsmotor is verbonden. Dat blijft de 1,4-liter vier­cilinder Boosterjet-motor, alleen levert die voortaan nog maar 129 pk in plaats van 140 pk. Om het goed te maken, helpt de starter-generator bij lagere toerentallen een handje mee; de elektromotor kan 14 pk en 53 Nm mobiliseren. Doordat de verbrandingsmotor en de elektromotor niet tegelijkertijd pieken, komt het totaal helaas niet uit op 143 pk. Wel is het koppel voortaan maximaal 235 Nm (5 Nm meer dan voorheen) en is het eerder beschikbaar. Volgens de folder sprint de Swift Sport desondanks een seconde langzamer van 0 tot 100 (9,1 seconden). Daarmee blijken de Japanners zich enigszins tekort te doen, want onze meetapparatuur geeft al na 8,8 seconden de grenswaarde aan. Dat is ongeveer een halve seconde later dan voorheen. Op de tussensprints wordt het verschil helemaal klein. Daar helpt de extra duw van de elektromotor nadrukkelijk. Onderin pakt de viercilinder zodoende gemakkelijk op en turbovertraging is door de elektroduw amper waarneembaar. Een effectieve manier om tempo te maken, al blijft het jammer dat de motor al bij 6.000 toeren in zijn begrenzer valt. Overigens begint de rode lijn op de toerenteller bij 6.250 tpm. Die is dus wat te optimistisch. De handgeschakelde zesversnellingsbak krijgt hetzelfde commentaar. De schakelwegen zijn kort genoeg, alleen gaat de pook voor een sportief model wat te sponzig door het patroon. Hij mist een beetje het enthousiasme van zijn voorganger met de atmosferische 1.6-motor.

 

Genoeg grip

Met 995 kilo is de Japanner naar moderne maatstaven een vedergewicht. Daardoor kunnen de remmen verhoudingsgewijs klein blijven en er hoeft ook geen megabreed rubber om de 17-inch wielen. In eerste instantie voelt de Swift ook nog eens verbazingwekkend soft aan. Hij leunt nadrukkelijk en verwerkt drempels en oneffenheden met veel beweging, ook een direct gevolg van de lage massa. Die werkt meer, maar laat zich vervolgens veel makkelijker onder controle brengen. Je leert de Swift steeds beter kennen en door de vergevingsgezinde ophanging kondigt hij duidelijk aan wanneer de grens in zicht komt. Daardoor laat de auto zich eenvoudig bespelen; je kunt hem heel hard een bocht in smijten en dan nog wordt het niet eng. Dankzij de redelijk sportieve banden is er genoeg grip om in bochten serieus door te kunnen drukken. Het geeft de Swift de unieke eigenschap dat hij toegankelijk is voor beginners maar tegelijk uitdagend genoeg voor de meer ervaren bestuurders. Gezien de scherpe prijs kunnen we deze auto amper een groter compliment maken.

 

Budgetkarakter

Helaas verraadt het interieur van de Swift direct na het instappen het budgetkarakter van de auto. Een krachtige stofzuiger kan de bekleding van de voetenruimte zo lostrekken, de gebruikte materialen ogen alsof ze afkomstig zijn uit de plasticsoep in de oceaan en het verstellen van stuur en stoel kan slechts in beperkte mate. Aan duidelijkheid ontbreekt het verder niet aan boord, met de twee grote ronde klokken voor je neus en een uiterst eenvoudig multimediasysteem in het midden. Het is allemaal niet erg mooi, maar je vindt snel de functie die je wilt bedienen en verder hou je je toch vooral bezig met wat er voor de voorruit gebeurt. Een verkeerslicht moet niet te hoog boven de weg hangen, omdat je het vanwege de rechtopstaande voorruit dan niet goed ziet. De wat hoekige lijnvoering betaalt zich terug in hoofdruimte op de achterbank. Voor bagage blijft met achterbankzitters nog slechts 265 liter over. Daarmee wint de Swift geen prijzen.

De Suzuki Swift zit goed in zijn spullen. De Sport kost € 24.949 en dan ben je eigenlijk klaar. Stoelverwarming, navigatie, ledverlichting, achteruitrijcamera, klimaatregeling: allemaal standaard. Zelfs bepaalde metallic lakken vergen geen meerprijs meer, al geldt dat helaas niet voor het kekke geel of de two-tone-combinaties. Als enige ‘optie’ noteren we het Sport-pakket met exclusieve leren bekleding en Japans schrift op de koets. Dat kost € 1.899, maar voegt niets wezenlijks toe. De actieveveiligheidssystemen die Suzuki in de aanbieding heeft, zijn ook allemaal standaard op de Swift Sport. Vooral de hyperactieve botspreventie werkt zo op de zenuwen, dat je die liefst voor elk rit uitschakelt. Dat gegeven paard kijken we in weerwil van de volkswijsheid graag in de bek.

Signalement

Merk Suzuki
Model Swift 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Sport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.582

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.373 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 129 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 3.890 mm / 1.735 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 450 kg
Banden195/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 127 g/km
Uitgebreide specificaties

Eindoordeel

4 sterren

De Swift heeft duidelijk levenslust, zijn beweeglijke, communicatieve karakter maakt hem uitdagend, zijn prestaties zijn prima en de kosten zijn laag. Dat zie je er vanbinnen ook duidelijk aan af, alleen ben je door zijn karakter vaker bezig met wat er voor de voorruit allemaal gebeurt, waardoor het lelijke plastic erachter niet zo opvalt. En dat is precies wat je wilt in een auto zoals deze.

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Swift
    Suzuki Suzuki Swift Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      1.4 Sport Smart Hybrid 'ORANGE & BLACK' edition!*, 18" lichtmetalen velgen *

      Suzuki Swift 1.4 Sport Smart Hybrid 'ORANGE & BLACK' edition!*, 18" lichtmetalen velgen *

      • 2021
      • 3 km

      € 26.950

      1.2 90pk 5-drs Comfort | Airco | Elektrische ramen

      Suzuki Swift 1.2 90pk 5-drs Comfort | Airco | Elektrische ramen

      • 2017
      • 10.633 km

      € 12.450

      1.2 Colorline EASSS Black&White | LM | AIRCO | NAVI | BLUETHOOT | NIEUWE APK | WINTERSET RIJKLAAR MET 3 MAANDEN GARANTIE

      Suzuki Swift 1.2 Colorline EASSS Black&White | LM | AIRCO | NAVI | BLUETHOOT | NIEUWE APK | WINTERSET RIJKLAAR MET 3 MAANDEN GARANTIE

      • 2013
      • 90.863 km

      € 7.750

    Meer Suzuki Swift occasions

    Lezersreacties (14) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Suzuki Swift specificaties
    • Suzuki Swift occasions
    • Suzuki Swift video's
    Advies en informatie
    • Suzuki Swift tests
    • Suzuki Swift gebruikersreviews
    • Suzuki Swift index
    Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

    Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

    Dankzij een nieuwe aandrijflijn, mild hybrid, blijft de Suzuki Swift Sport een van de goedkoopste...

    Lees meer
    Toyota Yaris GR Sport vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

    Toyota Yaris GR Sport vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

    44

    Met de Yaris GR-Sport heeft Toyota een B-segmenter die twee kanten tegelijk op lijkt te willen:...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Review
      Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2017)

      Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid...

      5
      • 23 januari 2021
    • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

      Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

      • 18 januari 2021
    • Review
      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      6
      • 29 december 2020
    • Autonieuws
      Suzuki Swift krijgt nieuwe Smart Hybrid-aandrijflijn

      Suzuki Swift krijgt nieuwe Smart Hybrid-aandrijflijn

      20
      • 1 september 2020
    • Review
      Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

      Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

      5
      • 24 augustus 2020
    • Review
      Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018)

      Suzuki Swift 1.4 Boosterjet Sport (2018)

      19
      • 22 augustus 2020
    • Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

      Ford Fiesta ST Line - Suzuki Swift Sport...

      • 14 augustus 2020
    Merk
    Merk
    • Review
      Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2017)

      Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid...

      5
      • 23 januari 2021
    • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

      Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

      • 18 januari 2021
    • Autonieuws
      Suzuki verdubbelt garantie

      Suzuki verdubbelt garantie

      41
      • 6 januari 2021
    • Review
      Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2020)

      Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style...

      6
      • 4 januari 2021
    • Review
      Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2020)

      Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

      6
      • 4 januari 2021
    • Review
      Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select (2020)

      Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select...

      5
      • 3 januari 2021
    • Review
      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      6
      • 29 december 2020

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep