Peugeot 207 1.4 VTi (2010)
Interne verbouwing
Wij reden deze 207 SW, met onder de kap de 1,4-liter VTI-benzinemotor. Het blijft een beetje een merkwaardige klasse, die van de compacte stationcars. De pakezelvarianten
van compacte modellen zijn over het algemeen niet de meest evenwichtige ontwerpen. Er zijn ook maar weinig merken die op dit moment heil zien in zo'n auto. Aan de andere
kant lijkt er geen beter moment te zijn om een stationcar in het B-segment te hebben, want dit deel van de markt is absoluut in opkomst. Veel auto's in dat segment komen immers in aanmerking voor het twintig-procenttarief van de fiscale bijtelling. De gefacelifte versie van de 207 SW heeft in de uitvoering met 1,4-liter viercilinder benzinemotor een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 gram en dat is nét genoeg voor die
twintig procent. Voor leaserijders biedt de Peugeot dus een bijtellingsvoordeel.
Bij de facelift kreeg de 207 SW onder meer een andere neus met een hoekiger
grille, die zo mogelijk nóg prominenter de wereld in priemt dan bij het model van voor de facelift. Ook zijn er meer onderdelen in de kleur van de carrosserie gespoten. Geen schokkende wijzigingen dus voor de bestseller van Peugeot.
Het grootste effect van de 207-facelift zie je terug in het interieur. Voorheen viel de redelijk afgewerkte cockpit uit de toon bij de fraaie werkplek in de 308, maar na de opfrisbeurt loopt de 207 weer helemaal in de pas. De knoppen van het verwarmings- en ventilatiesysteem voelen beduidend steviger aan dan voorheen en zijn bovendien voorzien van een keurig chroomkleurig randje. Het algemene niveau van materiaalkeuze en afwerking is netjes, zeker voor een auto in het B-segment.
De Peugeot doet wel wat klassiek aan; niet alleen door z'n rustige ontwerp, maar bijvoorbeeld ook door de nette klokken met witte achtergrond, die in subtiele tunnels zijn ondergebracht.
Vol met dozen
Wie een compacte stationwagon koopt, vindt niet alleen de vorm belangrijk, maar zeker ook de functie. De Peugeot kan met de achterbank plat maximaal 1.258 liter bagage verstouwen. Daarmee is de SW zeker niet de meest royale station in zijn klasse. Dat omklappen van de achterbank gaat simpel. Je hoeft alleen maar te zorgen dat de hoofdsteunen zijn ingeklapt, daarna is het een kwestie van aan een hendeltje trekken
waarna de bank zichzelf keurig platvouwt. Die bank is bovendien in delen neerklapbaar. De laadvloer is keurig vlak en ook een tildrempel ontbreekt.
Het onderstel van de Peugeot is soepel en comfortabel. De 207 stuurt niet te licht, deint amper na op drempels en springt ook niet op korte oneffenheden. De transmissie in de 207 blijft echter een minpunt; we zullen nooit vrienden worden met het wat slappe, vage en zompige gevoel in deze versnellingsbak.
Blij worden we wel van de motor in deze Franse auto. De 1,4-liter VTi is een vrij
soepele krachtbron, die niet eens zo gek veel aanmoediging nodig heeft om vlot
mee te komen. Met zijn 95 pk en 136 Nm helpt hij de 207 SW aan een tijd van 11,6 seconden op de sprint van nul tot honderd. Keerzijde is echter wel dat het brandstofverbruik in de praktijk wat tegenvalt voor een auto met een dergelijke cilinderinhoud en met een B-label. We kwamen in onze test niet verder dan 1 op 13,8.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 SW Style 1.4 VTi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.164 mm / 1.748 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.173 kg |
Laadvermogen | 518 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 14,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.