Peugeot 206 SW
Boter bij de vis
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Nog geen drie jaar na zijn lancering zit de Peugeot 206 gebeiteld. Hij was in 2001 de bestverkochte auto in Europa en in het eerste kwartaal van dit jaar bovendien marktleider in Nederland. Peugeot heeft dit succes dan wel nagestreefd, maar alles moet natuurlijk wel kloppen. En daarmee bedoelen we niet alleen de vormgeving van zo'n nieuw model, maar ook het motorengamma, de prijs, de dealerorganisatie en, niet in de laatste plaats, de kwaliteit. Dat zit dus kennelijk wel snor, maar het betekent niet dat Peugeot op zijn lauweren kan gaan rusten. Dat doen de Fransen dan ook niet. In de strategie die is uitgezet – de levensduur van de 206 bedraagt acht jaar – paste niet alleen de CC-versie, maar ook een stationwagen. Al gebruikt Peugeot die aanduiding liever niet voor zijn 206 SW.
'Nee, SW is géén afkorting daarvan.' De marketingmensen mogen vinden wat ze willen, wij media en daarmee ook onze lezers en de potentiële kopers kunnen toch echt niet om het feit heen dat de SW eruitziet en is ingericht als een break, de Franse term voor stationcar.
Veel van 't zelfde
De 206 SW werd in september in Frankfurt gepresenteerd en stond vorige week klaar om in het heuvelachtige gebied van de Languedoc aan de tand te worden gevoeld. De SW heeft bijna alles gemeen met de 3- en 5-deursversies en de verschillen zijn dan ook in een paar regels samen te vatten. De SW is 2,5 cm hoger en de overhang achter is 19 centimeter langer dan van de berline, zoals de Fransen de hatchback noemen. Van voren gezien is de SW alleen herkenbaar aan de dakrails. Om een vlakke laadvloer te kunnen maken, hebben de constructeurs een achterasconstructie met horizontaal geplaatste schokdempers toegepast. C'est tout!
Uiteraard is het onderstel aangepast om de stationwagen geschikt te maken voor een hoger totaalgewicht. Zo zijn de schokdemper- en veerkarakteristieken gewijzigd en is aan de achterzijde van de laadvloer in de carrosserie een dwarse kokerbalk geïntegreerd voor extra stijfheid. De hele carrosserie is met een gewicht van 296 kilo overigens 19 kilogram zwaarder dan die van de 3- en 5-deurs.
De laadvloer van de SW is, zoals gezegd, dus mooi vlak en ligt laag. De laadklep valt extra diep en van een tildrempel is geen sprake. Aan het eind van de laadvloer zit alleen een klein dorpeltje, waar de klep tegenaan valt.
De bagageruimte groeide ten opzichte van de hatchback weliswaar met 30 procent tot 313 liter, maar mag in zijn klasse niet echt als ruim betiteld worden. Wél kan je in twee handomdraaien de zittingen van de achterbank naar voren klappen en de rugleuningen plat leggen. Dan ontstaat er een een laadvloer met een lengte van 1,38 meter. Wie de auto tot aan de nok toe wil volladen, heeft uiteindelijk een inhoud van 1136 liter tot zijn beschikking. Vaak zijn 't de lange dingen die een probleem vormen, maar als je de rugleuning van de passagiersstoel naar voren klapt (tot 45°) kun je planken van maximaal 2,34 meter lengte meenemen, en kan de klep nog keurig dicht. Een bagagenet en bevestigingshaken zijn in de meeste uitvoeringen aanwezig.
Minder nerveus
De 206 SW krijgt de beschikking over dezelfde motoren als de hatchback. Dat zijn dus de 1,1-, 1,4-, 1,6- en 2,0-liter benzineversies en de twee direct ingespoten HDI-diesels met 1,4 en 2,0 liter inhoud. Verder komt de SW in drie uitvoeringsniveaus: X-line, XS en GTi. De X Line is nieuw voor de 206 en heeft een lichtgrijs of zwart dashboard en een ander type bekleding.
De SW heeft niet alleen meer ruimte voor bagage, maar biedt ook meer plaats op de achterbank. De daklijn is daar liefst 19 centimeter hoger dan bij de 3- en 5-deursversies.
Rijden met de SW beteken niet dat er minder plezier of sportiviteit zou zijn dan met de berline. Peugeot heeft de opmerkingen over een wat nerveuze achterkant van die modelvariant ter harte genomen en vooral veel aandacht besteed aan de afstelling van het onderstel. Zo merkten we in de 1.6 16V niets van een 'nerveus achterwerk' en konden we de rotonde ronden – iets dat we dan ook drie, vier of vijf keer aanéén doen – in een mooie vierwieldrift. Geen onderstuur, geen overstuur – ook geen gemene reactie bij gas loslaten. De 1.6 voldeed in de SW prima, al moet je hem wel een beetje op toeren houden. Mede dankzij de goed schakelende bak vormt dat geen enkel probleem.
Anders, maar ook dat wisten we al, reageert de 2,0-liter GTi, die met zijn grotere koppel over een breed toerengebied een wat luiere rijstijl tolereert. Maar die pittig bereden ook sportief aan de slag gaat. Deze versie is straffer geveerd en laat in de bocht bij gas los trouwens vrolijk het kontje een beetje omkomen. Niet gemeen, maar wel leuk voor mensen die daarvan houden. En die vind je per definitie natuurlijk vaker onder de GTi-rijders.
Peugeot verwacht dat de SW zo'n 15 procent van de totale 206-verkopen voor zijn rekening zal nemen. Op jaarbasis zijn dat 3300 exemplaren. De 206 SW staat begin juni in de showrooms voor prijzen vanaf € 13.550.