Peugeot 107 1.0-12V - Op de Rollenbank

Hocuspocus

35 reacties

Video
AutoWeek 8 2021
AutoWeek 8 2021

Je leest het in AutoWeek 8 2021

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned zijn. De grap is namelijk dat we het gemeten resultaat vergelijken met de fabrieksopgave en dan eens zien of iedereen nog zo’n grote mond heeft als bij aankomst. De komende tijd maken we een uitzondering en laten we auto’s met een tuning van welke soort dan ook los op de rollenbank. Zoals deze Peugeot 107.

Henk van Rees benadert ons met een bijzonder verhaal over EM-technologie. Deze Effectieve Microorganismen zijn voornamelijk bekend omdat natuur- en landbouwgrond er kwalitatief beter van lijkt te worden. Maar als we Henk mogelijk geloven, wordt eigenlijk alles beter van EM-technologie. “Het heeft te maken met materiaalresonantie, waardoor dingen beter en met minder trillingen gaan werken.” Om de boel te illustreren, neemt Henk een pot met in klei gebakken kralen mee. “Hier zitten de micro-organismen in. Ze zitten bijvoorbeeld aan de accupolen en in de benzinetank. Verder heb ik een sticker met de micro-organismen bijvoorbeeld op de wielen geplakt om trillingen te verminderen en ze zitten ook in het inlaatkanaal.

Ik houd wel van een gokje, dus ik dacht: ik probeer het gewoon. Ik ken een wielrenner die het op zijn fiets gebruikt en er zijn trajecten nu een stuk sneller mee aflegt.”

SNELLER

Maar ook op de Peugeot 107 van Henk missen de effectieve micro-organismen hun uitwerking kennelijk niet. “De auto loopt een stuk rustiger en stiller en ik heb het idee dat hij er een stuk sneller van is geworden. Hij draait nu als een viercilinder, heeft een wat hogere topsnelheid en is zuiniger geworden.” Henk komt er rond voor uit dat hij zijn uitspraken allemaal ‘op gevoel’ doet. Hij is dus zeker niet te beroerd om onder het oog van het publiek eens te zien of zijn beweringen over de kleikralen en de stickertjes ook werkelijk kloppen. “Eerlijk gezegd hoop ik dat er wel meer dan tachtig pk uit de meting tevoorschijn komt.” Dat is nogal een boude bewering bij een 68 pk sterke non-turbomotor.

Ghisbert hoort het verhaal met stijgende verbazing aan. “Ik hoor voor het eerst over deze methode. Dat is eigenlijk geen goed nieuws. Want als het werkelijk effect zou hebben, zou ik er zeker van hebben geweten.” De meting die volgt heeft goed en slecht nieuws. “De motor levert vier pk extra”, concludeert Ghisbert. “Maar dat is geen bewijs dat de effectieve micro-organismen aan het werk zijn. Want vier pk is een standaard afwijking.

Je hebt best kans dat je die bij een andere 107 ook meet. Ik ben toch bang dat we moeten concluderen dat de methode van Henk geen enkel effect heeft op de prestaties van de auto.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.