Peugeot 107 XS 1.0 (2008)

autoreview

Peugeot 107
Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107 - interieurPeugeot 107 - interieurPeugeot 107 - interieurPeugeot 107 - interieur

Signalement

Uitvoering107 XS 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst31.240 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op 15 februari is mijn 2e 107 afgeleverd door de Peugeotdealer.
Mijn 1e 107 heb ik 2 jaar gereden en vervolgens particulier verkocht. Mijn 1e 107 was een 3-deurs XS in de kleur Blue Damas met als extra optie de toerenteller en de radio CD speler. Ik heb in die korte tijd circa 38.000km met de 107 gereden, naar alle tevredenheid(qua prestaties, verbruik, betrouwbaarheid, etc.). Vandaar de aanschaf van mijn 2e 107 XS.

Omdat ik toch wat ’luxe’ (beperkt begrip bij een budgetauto) en toegangelijkheid miste in mijn vorige 107, heb ik deze helemaal opgeleukt!
De uitvoering is een 5-deurs XS in de kleur Noir Caldera met als extra opties airco, radio CD speler en de toerenteller.
De volgende accessoires heb ik toegevoegd:
- Bluetooth carkit Parrot CK3200 (kleurenscherm)
- Lichtmetalen velgen 14’ Enzo met pirellibanden P6000 175/60 (dus breder), slotbouten en peugeot-naafdoppen (nog niet op de foto, update foto volgt nog).
- Kortere antenne (ipv dat zwiepding),gewoon een originele peugeotantenne overigens
- Dorpelinstaplijsten
- Dashboardklepje
- Originele hoedenplank met speakers (voor een beter geluid)
- Luxe 107 mattenset

Ik vond de af-fabriek continentals onder mijn vorige 107 erg slijtage-gevoelig.

Binnenkort ga ik stage lopen en ga ik elke dag zo’n 100km rijden. Ik heb berekend dat ik in 3 maanden tijd circa 10.000km met de auto ga rijden en waarschijnlijk 25.000 dit jaar. Dus wie wil weten hoe de auto zich houdt bij veel gebruik, i.p.v. de bekende stadsritjes waardoor er na een jaar misschien pas 10.000km op staat, houdt dan mijn review in de gaten.

Na de eerste tank blijkt dat het verbruik net als bij mijn vorige 107 goed is: 1:18. Ik rijd op de snelweg altijd 130 of meer, dus ben zeer tevreden over het verbruik.
De extra speakers(vermogen/klank) zijn super! Mijn vorige 107 had net als zovelen de 2 standaard speakers waar een belabberd geluid uitkwam. De balans voor/achter iets meer op achter gezet. Nu is het geluid qua klank super, dat mag ook wel gezien het feit dat er nu 4 speakers in een kleine ruimte aanwezig zijn.
Met de 2 extra deuren ben ik erg blij, vooral vanwege het wegleggen van spulletjes op de achterbank en last but not least het niet steeds terug hoeven te zetten van mijn stoelleuning(wat bij mijn 3-deurs wel was) wanneer er mensen meerijden.

Up-date 16-03-2008

Ben na 2 weken naar de dealer teruggegaan, omdat ik erg veel last had van trilling op het stuur en op de bijrijdersstoel. Ik had het vermoeden dat er onbalans zat in de wielen.
Dat bleek ook: deze lichtmetalen wielen schijnen daar vaker last van te hebben. Waarom dan leveren?! Ze hebben vooral vaker last van op een aygo/c1/107. Ik was de eerste aan wie de dealer deze bredere wielen leverde dus ze waren hiermee niet bekend.
Na de wielen gecalibreerd te hebben (balanceren aan de auto) was het over. Netjes opgelost. Nu zoeft de auto over de weg. Heerlijk, door de bredere banden heb je (het gevoel) extra grip in de bochten. Het wagentje stuur heerlijk.

Ik heb nu een kleine 3.500 kilometer met de auto gereden. Het verbruik met stad(60) en snelweg (140) gecombineerd (ook file) ligt nu gemiddeld op 1 op 17 a 1 op 18.

De wegenbelasting is nog maar € 8,- per maand!

Up-date 13-04-2008

Ik heb nu net geen 7.000 kilometer met de auto gereden. Het verbruik varieert nog (steeds) tussen de 1.16 en de 1.19. Heb 1 (tank) zuinigheidstest gedaan en kwam uit op 1.20,5, volgens mij heb ik niet zoveel aanleg ervoor haha.

Ik heb een vervelende piep (achter) waargenomen onder de auto. Ben een zeikerd wat geluidjes betreft en ben er dus mee naar de dealer gegaan. Het bleek een ring (flens) aan de voorzijde te zijn die trilde en het geluid werd door de uitlaatpijp naar achter geleid. De garage heeft dit netjes opgelost.

Up-date 9-05-2008

Ik heb het idee dat de auto nu goed loskomt, hij trekt eenvoudig van 120 naar 150 in zijn 5e versnelling. Enige nadeel het is prettig om zo hard te rijden. De auto voelt erg stabiel, stabieler als mijn vorige 107 komt waarschijnlijk door de bredere banden.

Ik heb nu circa 10.000 kilometer met de auto gereden. Het verbruik met stad(60) en voornamelijk snelweg (140-150) gecombineerd (ook file) ligt nog (steeds) tussen de 1.16,5 en de 1.18,5 met de airco vanwege de warme meidagen erbij. Dus ondanks de hogere snelheden en de airco blijft het een prima verbruikscijfer.

Geen last van trillingen of rammels. Tot nu toe erg tevreden!

Update 30-09-2008

Inmiddels staat er bijna 20.000km op de teller en dat na 7 en een halve maand. Ik verwacht dat ik ergens rond de 30.000km uit ga komen.
Het verbruik is net zo netjes als bij de vorige updates.
Bij de middenarmsteun (is een accessoire) is de sluiting kapot gegaan. Tot mijn grote verbazing was/is de sluiting helemaal van plastic. Ik weet niet of de sluiting kapot is gegaan door mijn toedoen of dat deze gewoon zwak is.
Bij 15.000km heeft de auto zijn kleine beurt gehad, olie ververst en heeft de dealer de middenarmsteun onder garantie vervangen.
Er zijn geen technische problemen. Echter wel een ergenis. Het achterraampje kraakt.

Up-date*

Mocht er iets nieuws te melden zijn, dan vul ik de review weer aan. Waarschijnlijk wordt dat in Februari na de 30.000beurt.

nieuwe exterieurfoto’s volgen nog.

De volgende zaken wil(overweeg) ik nog (te)veranderen aan de auto:
- Dimmer interieurverlichting, zodat de verlichting ook blijft branden wanneer het rechterportier opengaat.
- Sieruitlaat (sportief tintje maar beschaafd)

PROBLEMEN

  • 19.458 km

Niets, nou ja geen grote problemen. Ik heb 3 kleine ’problemen’ gehad waarvoor ik naar de dealer ben gegaan en die heeft het netjes opgelost.
- Trilling door bredere banden (lag aan de niet-originele velgen)
- Piepend geluid (loszittende ring)
- Middenarmsteun sluiting

A-Beurt + nieuwe voorbanden

  • 31.240 km

A-Beurt uitgevoerd + nieuwe voorbanden

Door een lekke band rechtsvoor heb ik besloten beide voorbanden te vernieuwen. Bij de beurt kwamen er geen mankementen boven.
Een klein kritiekpuntje: heel vreemd* het onderste deel van de A-stijlen golft. *het is nog niet bij andere geconstateerd?! De dealer heeft foto's genomen en gaat nieuwe stijlen claimen.

Leuk feitje voor de gebruikskosten: per 1 april 2009 wordt de wegenbelasting nog eens gehalveerd!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens