Opel Zafira (2016) - Test

opel zafira
Opel ziet de bui al hangen met een nieuwe Scénic-familie op komst, en dus verschijnt de Zafira in een nieuwe gedaante in de showroom nog voor de nieuwe Grand Scénic daar staat. We gaan op pad met de mpv die door de nieuwe neus meer in de pas loopt met de nieuwe Corsa en Astra. En natuurlijk zijn er meer wijzigingen, maar is het genoeg?

De Zafira en zeven zitplaatsen lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eind jaren negentig zette de op de Astra gebaseerde ruimteauto het MPV-segment op zijn kop. Dat kwam door zijn stoelopstelling, waarbij de achterste twee zitplaatsen op slimme wijze in de vloer van de bagageruimte waren opgeborgen. Toch is de Zafira niet altijd standaard met zo veel stoelen geleverd. Nu is dat in Nederland gelukkig weer het geval, in tegenstelling tot in andere landen. Bij concurrenten moet je vaak bijbetalen voor de twee extra stoelen. Ook al gebruik je ze misschien maar een keer per jaar, de wetenschap dat het kan, is prettig, al zorgt het er wel voor dat de juf van je kind je boven aan de lijst zet wanneer er eens vaders en moeders nodig zijn voor een klassenexcursie.

VERBINDING MET SMARTPHONE

Dat de Opel Zafira bij de vernieuwingsronde vooral aan zijn neus een ingrijpende cosmetische verandering onderging, heeft alles te maken met het nieuwe familiegezicht van Opel. Was de auto voor de facelift nog vooral herkenbaar als familielid van de inmiddels niet meer leverbare Ampera, nu lijkt hij veel meer op de meest recente Corsa en Astra. Met die laatste heeft hij onderhuids overigens niets meer van doen; deze Zafira is technisch nog deels gebaseerd op de vorige generatie van de compacte middenklasser, maar ook op de Insignia. Zo leent hij de achterwielophanging van die D-segmenter. Daardoor zou je de Zafira kunnen zien als een model dat je moet positioneren tussen een Ford Grand C-Max en een S-Max. Die laatste leunt helemaal op de Mondeo, terwijl de grootste C-Max onderhuids een Focus is.

Het interieur oogt een stuk moderner dan dat van zijn voorganger. Het instrumentencluster lijkt sterk op dat van de Corsa en de Astra. Verdwenen is de overkapping midden op het dashboard voor het scherm van het multimediasysteem. Je ziet maar zelden dat een interieur bij een facelift zo sterk verandert. Het IntelliLink-systeem koppelt via een usb-poort met Android Auto en Apple CarPlay, zodat je in het touchscreen een weergave ziet van de iconen en apps van je eigen smartphone. Navigatie werkt zo ook via je eigen telefoon, al bedien je die dan met het aanraakscherm in het dashboard. Wifi aan boord via een hotspot en het OnStar-systeem waarmee je in contact kunt komen met iemand van een callcenter behoren nu ook in de MPV tot de mogelijkheden.

De zitpositie is prettig. Door het kleine, rechtopstaande stuur en de niet al te hoge zit voelt het zeker niet alsof je op de bok zit. Tussen de voorstoelen zie je een verschuifbare middenarmsteun, bekerhouders die naar voren of naar achteren kunnen en daaronder een opbergvak. Zoals bij veel MPV's is de versnellingspook tegen het dashboard geplaatst. Staan er grotere flessen in de bekerhouder, dan kan de rechterarm daar tegenaan komen bij het bedienen van de transmissie.

NOG NIET DE NIEUWE 1.4

De handgeschakelde zesbak vraagt om forse armbewegingen. Hij is in de testauto gekoppeld aan de krachtigste motor, de 1.6 Turbo met 200 pk. Die loopt over van gretigheid. Fijn in Duitsland, waar we de auto rijden, maar voor Nederland is hij eigenlijk overbemeten. Gekoppeld aan een automaat levert deze motor 170 pk. Voor benzinerijders
is er nog de 1.4 Turbo met 120 of 140 pk. Voor die laatste komt er een nieuwe, lichtere automatische transmissie. De nieuwe 1.4 Turbo van de Astra is nog niet leverbaar in de MPV. Jammer, want met het hogere gewicht zou die veel soepeler motor erg goed van pas komen. Dieselaars hebben keus uit een vernieuwde 1.6 CDTI met 134 pk en een 170 pk sterke 2.0 CDTI.

Zafira-rijders hebben in tegenstelling tot kopers van een nieuwe Astra nog wel de optie FlexRide, een adaptief rijprogramma waarbij de besturing, de gasrespons en de demping instelbaar zijn. Naast de normale stand kent het de mogelijkheden Sport en Tour. Qua onderstel gaan de dempers zelfs in Sport bij lange oneffenheden nog soepel met de auto om, alleen dwarsrichels komen via de voortrein forser door. De besturing is communicatief. De auto helt niet veel over, maar echt dynamisch is hij toch niet. Midi-MPV's als de Volkswagen Touran en de BMW 2-serie Gran Tourer zijn dat wel. Hoe de allerbelangrijkste concurrent van de Opel Zafira – de nieuwe Renault Grand Scénic – rijdt, kunnen we nog niet vertellen

Pas in september kunnen we die nieuwkomer beproeven, en dat is ook de maand waarin de vernieuwde Opel Zafira bij de dealers arriveert. Wat de prijzen worden, is nog niet bekend, maar de Opel Zafira lijkt met de aanpassingen in elk geval tijdig klaargestoomd voor de op handen zijnde versterkte concurrentie.

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.