Opel Zafira 1.4 Turbo Business Executive (2016)

Op leven en dood

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira

In een tijd dat SUV's oprukken en MPV's wat minder op de radar van de automobilist lijken te staan, moeten auto's als de Opel Zafira knokken voor hun bestaansrecht. We kijken hoe de ruimte-Opel uit de strijd komt.

Nieuwe SUV's die vaak qua praktische inzetbaarheid niet onderdoen voor de traditionele midi-MPV maken het de verkoopsuccessen van weleer lastig. De Zafira straalt ook met zijn nieuwe, fris ogende neus pure functionaliteit uit, dit is doelmatigheid op wielen. Technisch blijft veel bij het oude en zo kunnen we melden dat de Zafira onderhuids nog altijd techniek deelt met de vorige generatie Astra, en deels ook met de Insignia.

Binnenin de Zafira springen het nieuwe instrumentarium en het naar de middenconsole verhuisde centrale display het meest in het oog. Het multimediascherm beschikt over touchscreenbediening die wordt aangevuld met fysieke knoppen. Door de fijne, stevige stoelen houd je het uren uit. Op de tweede zitrij zullen ze dat ook ervaren, al is de middelste zitting wel kleiner dan de buitenste twee. Om op de derde zitrij te belanden, moet je de stoel van de middelste zitrij naar voren schuiven, maar dat gaat erg zwaar. De toegang is ook niet zo riant. Over de bagageruimte geen klachten, want met de derde zitrij neergeklapt heeft die een inhoud van 710 liter.

Met 140 pk is de Zafira 1.4 Turbo net vlot genoeg. Je merkt duidelijk dat dit nog de oude turbomotor is, die minder gretig draait dan de nieuwe 1,4 liter turbomotor van de Astra met 150 pk. De krachtbron werkt samen met een handgeschakelde zesbak met vrij korte overbrengingen, zo draait de motor bij 130 km/h in de zesde versnelling al 3.100 tpm. De handbak schakelt licht en met lange slagen, je voelt duidelijk in welke versnelling je zit. De besturing is voldoende communicatief, bij het insturen voel je dat de carrosserie zich even moet zetten. De vering is lekker comfortabel, maar het overhellen blijft binnen de perken. Wel merk je dat de neus bij drempels ver doorslaat, je hoort de flap onderaan de bumper dan over het wegdek schrapen.

Oordeel

Bij de Opel Zafira zijn de looks en het interieur onder handen genomen, technisch bleef veel bij het oude. Jammer dat de MPV niet de nieuwere 1,4 liter turbomotor van de Opel Astra heeft. Ook heeft de Zafira de zwaarlijvigheid van de vorige generatie Opels. Wel krijg je veel MPV voor het geld.

Signalement

Merk Opel
Model Zafira 1.4 Turbo 140pk Business Executive
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.645

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.666 mm / 1.884 mm / 1.687 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.513 kg
Laadvermogen 782 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 10,8 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 6,1 l/100km)
CO2-uitstoot 144 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum