Opel Zafira 1.4 Turbo Business Executive (2016)
Op leven en dood
In een tijd dat SUV's oprukken en MPV's wat minder op de radar van de automobilist lijken te staan, moeten auto's als de Opel Zafira knokken voor hun bestaansrecht. We kijken hoe de ruimte-Opel uit de strijd komt.
Nieuwe SUV's die vaak qua praktische inzetbaarheid niet onderdoen voor de traditionele midi-MPV maken het de verkoopsuccessen van weleer lastig. De Zafira straalt ook met zijn nieuwe, fris ogende neus pure functionaliteit uit, dit is doelmatigheid op wielen. Technisch blijft veel bij het oude en zo kunnen we melden dat de Zafira onderhuids nog altijd techniek deelt met de vorige generatie Astra, en deels ook met de Insignia.
Binnenin de Zafira springen het nieuwe instrumentarium en het naar de middenconsole verhuisde centrale display het meest in het oog. Het multimediascherm beschikt over touchscreenbediening die wordt aangevuld met fysieke knoppen. Door de fijne, stevige stoelen houd je het uren uit. Op de tweede zitrij zullen ze dat ook ervaren, al is de middelste zitting wel kleiner dan de buitenste twee. Om op de derde zitrij te belanden, moet je de stoel van de middelste zitrij naar voren schuiven, maar dat gaat erg zwaar. De toegang is ook niet zo riant. Over de bagageruimte geen klachten, want met de derde zitrij neergeklapt heeft die een inhoud van 710 liter.
Met 140 pk is de Zafira 1.4 Turbo net vlot genoeg. Je merkt duidelijk dat dit nog de oude turbomotor is, die minder gretig draait dan de nieuwe 1,4 liter turbomotor van de Astra met 150 pk. De krachtbron werkt samen met een handgeschakelde zesbak met vrij korte overbrengingen, zo draait de motor bij 130 km/h in de zesde versnelling al 3.100 tpm. De handbak schakelt licht en met lange slagen, je voelt duidelijk in welke versnelling je zit. De besturing is voldoende communicatief, bij het insturen voel je dat de carrosserie zich even moet zetten. De vering is lekker comfortabel, maar het overhellen blijft binnen de perken. Wel merk je dat de neus bij drempels ver doorslaat, je hoort de flap onderaan de bumper dan over het wegdek schrapen.
Oordeel
Bij de Opel Zafira zijn de looks en het interieur onder handen genomen, technisch bleef veel bij het oude. Jammer dat de MPV niet de nieuwere 1,4 liter turbomotor van de Opel Astra heeft. Ook heeft de Zafira de zwaarlijvigheid van de vorige generatie Opels. Wel krijg je veel MPV voor het geld.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira 1.4 Turbo 140pk Business Executive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.645 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.364 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.666 mm / 1.884 mm / 1.687 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 782 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 10,8 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 6,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 144 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Opel Zafira Tourer: toen slim nog echt slim was
Opel Zafira vs. Volkswagen Touran
Opel Zafira (2016) - Test
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.