Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation (2007)

'Oudje' doet het nog best

Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation
De Opel Vectra Stationwagon loopt al geruime tijd mee. Opel heeft de opvolger van de Vectra, die gaat luisteren naar een andere naam, al bijna klaar.

De Opel ziet er enigszins hoekig en slank uit. Hij staat op een zeer lange wielbasis en heeft veel ruimte in huis – heel veel ruimte. Met de meetlat erbij tellen we heel veel centimeters in het Vectra-interieur. Het is écht een joekel van een auto, waarin vijf volwassen zonder problemen kunnen plaatsnemen. Als de achterbank is gevuld, hoeven de mensen voorin niet eens tegen het dashboard geperst te worden. Toch is er bepaald niet bezuinigd op de bagageruimte, die met z'n 530 liter tot de grootste in zijn klasse behoort en in de maximale stand maar liefst 1.850 liter bedraagt. Daarnaast is de bak slim gevormd, namelijk perfect rechthoekig. Het openen en sluiten van de achterklep zal je ook geen hernia opleveren, want dat gaat elektrisch.


Geen dieselgeluiden
Onder de kap heeft de Vectra een 1,9-liter dieselmotor, die Opel in drie versies levert, namelijk met 100, 120 en 150 pk. Wij selecteerden de laatste omdat die het meest bij de grote Vectra station-wagon past. Het vermogen is fors, maar het koppel maakt in feite nog meer indruk: 320 Nm.
In de Vectra kenmerkt deze motor zich door een rustige loop. Typische diesel-geluiden blijven behoorlijk op de achtergrond, zelfs als je hem de sporen geeft. Wij hadden een auto met een fijne automatische transmissie, maar die is inmiddels uit het programma genomen. Zonde, want deze bak past perfect bij de auto. De Vectra is nu alleen nog maar met handgeschakelde zesbak leverbaar. In het nieuwe model komt de automaat zonder enige twijfel weer terug.
Met de automaat is de Vectra een vrij snelle auto die soepel schakelt. Overigens hebben we eerder een soortgelijke Vectra gereden met handbak. Toen viel ons op dat het zaak was om de toerenteller boven de 2.000 te houden, omdat de motor daaronder wat tam was. De automaat daarentegen, schakelt uit zichzelf al snel terug en zorgt steeds dat het toerental precies goed is.
In eerdere tests zijn al lovende woorden gesproken over het rijgedrag van deze auto en die complimenten blijven staan. Hij stuurt licht maar met gevoel, en het onderstel heeft een aangename, comfortabele afstemming, waarbij wel opvalt dat vooral de achterkant wat zacht is geveerd. Bij volle belading zou dat harder mogen zijn.


In de watten
Een Vectra Temptation Excellence is een auto waaraan weinig ontbreekt. Tenslotte moet Opel de mensen in de watten leggen, die nog een wat ouder model willen, opdat ze de verleiding van het nieuwste van het nieuwste kunnen weerstaan. Daarom krijg je leer, navigatie, klimaat-regeling, -parkeersensoren en 17-inch lichtmetaal standaard mee.
De stoelen geven niet al te veel steun, maar ze zijn wel heel comfortabel. Bovendien is de verstelbaarheid van de voorstoelen goed en is ook het stuur over grote hoogte en diepte te verstellen. Je moet bijzonder gebouwd zijn, wil je niet een lekker plekje vinden in de Vectra.
Kortom, die Vectra is dan wel een oudje, maar hij doet het nog best. Hij oogt misschien niet heel erg vernieuwend meer, maar op het gebied van ruimte, rijeigenschappen en het bieden van waar voor je geld scoort hij nog hartstikke goed.

Signalement

Merk Opel
Model Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.335

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.839 mm / 1.798 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.533 kg
Laadvermogen 652 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.