Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation (2007)
'Oudje' doet het nog best
De Opel ziet er enigszins hoekig en slank uit. Hij staat op een zeer lange wielbasis en heeft veel ruimte in huis – heel veel ruimte. Met de meetlat erbij tellen we heel veel centimeters in het Vectra-interieur. Het is écht een joekel van een auto, waarin vijf volwassen zonder problemen kunnen plaatsnemen. Als de achterbank is gevuld, hoeven de mensen voorin niet eens tegen het dashboard geperst te worden. Toch is er bepaald niet bezuinigd op de bagageruimte, die met z'n 530 liter tot de grootste in zijn klasse behoort en in de maximale stand maar liefst 1.850 liter bedraagt. Daarnaast is de bak slim gevormd, namelijk perfect rechthoekig. Het openen en sluiten van de achterklep zal je ook geen hernia opleveren, want dat gaat elektrisch.
Geen dieselgeluiden
Onder de kap heeft de Vectra een 1,9-liter dieselmotor, die Opel in drie versies levert, namelijk met 100, 120 en 150 pk. Wij selecteerden de laatste omdat die het meest bij de grote Vectra station-wagon past. Het vermogen is fors, maar het koppel maakt in feite nog meer indruk: 320 Nm.
In de Vectra kenmerkt deze motor zich door een rustige loop. Typische diesel-geluiden blijven behoorlijk op de achtergrond, zelfs als je hem de sporen geeft. Wij hadden een auto met een fijne automatische transmissie, maar die is inmiddels uit het programma genomen. Zonde, want deze bak past perfect bij de auto. De Vectra is nu alleen nog maar met handgeschakelde zesbak leverbaar. In het nieuwe model komt de automaat zonder enige twijfel weer terug.
Met de automaat is de Vectra een vrij snelle auto die soepel schakelt. Overigens hebben we eerder een soortgelijke Vectra gereden met handbak. Toen viel ons op dat het zaak was om de toerenteller boven de 2.000 te houden, omdat de motor daaronder wat tam was. De automaat daarentegen, schakelt uit zichzelf al snel terug en zorgt steeds dat het toerental precies goed is.
In eerdere tests zijn al lovende woorden gesproken over het rijgedrag van deze auto en die complimenten blijven staan. Hij stuurt licht maar met gevoel, en het onderstel heeft een aangename, comfortabele afstemming, waarbij wel opvalt dat vooral de achterkant wat zacht is geveerd. Bij volle belading zou dat harder mogen zijn.
In de watten
Een Vectra Temptation Excellence is een auto waaraan weinig ontbreekt. Tenslotte moet Opel de mensen in de watten leggen, die nog een wat ouder model willen, opdat ze de verleiding van het nieuwste van het nieuwste kunnen weerstaan. Daarom krijg je leer, navigatie, klimaat-regeling, -parkeersensoren en 17-inch lichtmetaal standaard mee.
De stoelen geven niet al te veel steun, maar ze zijn wel heel comfortabel. Bovendien is de verstelbaarheid van de voorstoelen goed en is ook het stuur over grote hoogte en diepte te verstellen. Je moet bijzonder gebouwd zijn, wil je niet een lekker plekje vinden in de Vectra.
Kortom, die Vectra is dan wel een oudje, maar hij doet het nog best. Hij oogt misschien niet heel erg vernieuwend meer, maar op het gebied van ruimte, rijeigenschappen en het bieden van waar voor je geld scoort hij nog hartstikke goed.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.335 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.839 mm / 1.798 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.533 kg |
Laadvermogen | 652 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,2s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lees ook
Tussen de Lamborghini’s en Ferrari’s hadden Henk en Ria alleen oog voor deze Opel Vectra
Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2006)
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.