Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 150.500 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Aanschaf
- 150.500 km
Het betreft een 1,9 CDTI 150 automaat. Tja, wie mij 10 jaar geleden had verteld dat ik ooit een Opel zou kopen zou ik voor gek hebben verklaard. Waarom dan toch deze wagen?
1. De dealer. Na bij Wensink Anhem (Mercedes/Alfa) een Alfa te hebben gespot werd ik vervolgens op lompe wijze door een onbetrouwbaar uitziend Mannetje voor onbepaalde tijd richting wachthoek verwezen, meneer was nl. 'bezig' (na doorvragen Bleek dat nog wel 1/2 - 3/4 uur te kunnen duren). Ben dus weggegaan om niet meer terug te komen. Is bij Bochane (veenendaal in dit geval) heel anders. Keurig geholpen. Was niet anders gewend van dit bedrijf.
2. De auto. Ben geen Opel liefhebber. Hou meer van Italiaans. Ik had gedwongen echter al eens een tijdje een Vectra van de zaak gehad. Op zich een best goed rijdende auto. Supergoede en fijne Fiat dieselmotor, fijne automaat. Superdikke uitrusting.
+++++++
- motor. Eenmaal warm hoor je 'm amper. Trekt als een lier en is toch een matige drinker (mits niet constant 'stampen').
- ruimte. De wagen is van binnen werkelijk enorm ruim.
- uitrusting. Vrijwel alles zit erop en eraan. Nav, PDC, leer, privacy glas, stereo.
- automaat. Schakelt vlot op, houdt het toerental lekker laag, behalve bij stadssnelheid (50-60), zodat je dan heel vlot kunt reageren. 6 is echt mega-lang, pas bij 140 op de teller draait de motor 2000 toeren. Zou bij een handbak, denk ik, iritant zijn, bij een automaat is het perfect, de bak schakelt bij gasgeven ook vrijwel direct terug.
- comfort. Het onderstel is stevig-comfortabel. Onopvallend. Goed.
---------- negatief
- bandengeluid. Rolgeluiden zijn veel duidelijker aanwezig dan bij de
Megane CC.
- weinig 'gevoel' in het onderstel. Het ding ligt best goed, maar je voelt de grenzen niet zo goed. Bij de eerdere lease-Vectra ben ik er twee
keer bij een snelwegafrit vanaf gegleden. Mogelijk deels ook een bandendingetje.
Beoordeling betrouwbaarheid en kosten op drie sterren gezet, daar kan ik nog weinig over zeggen.
De eerste kilometers
- 151.500 km
Na de eerste kilometers een aantal opmerkingen:
- Op de snelweg is het ding zuiniger dan ik had verwacht. Bij rustige snelwegritten (ca. 120 km/h) is 5,0 liter /100km haalbaar. Totaal tot nu toe 5,4 l / 100 km. Hij is ook zuiniger dan de handgeschakelde versie die ik eerder een tijdje heb gereden. Bij de kosten één ster toegevoegd.
- Automaat schakelt soms wat 'rommelig' bij lastwisselingen.
- Cruiscontrol schakelt uit bij de geringste beweging van de 'stengel' waar ook de richtingaanwijzer mee wordt bediend. Vrijwel iedere keer als je van rijbaan wisselt dus. Garantiedingetje dus.
Verder ben ik er erg content mee. Vooral de rust (2000 toeren bij 140 km/h) is geweldig.
De komende weken veel kilometers voor de boeg. Wordt vervolgd.
Tevreden
- 164.000 km
Nu zo'n 14.000 km met de Vectra gereden. Geen problemen gehad. Opmerkingen:
Verbruik is bij snelweggebruik super laag. Bij hele rustige rijstijl is 1 op 20 goed haalbaar. Record is rit van 150 km met 1 op 22,5 en een gemiddelde snelheid van 108 km/h (dus niet tussen de vrachtwagens gehangen). Bij een zeer snelle (zoveel mogelijk tussen 180 en 200 km/h, behalve in Zwitserland, dat is me te duur) rit vanuit Italië bleek het verbruik nog circa 1 op 14 te zijn. Fenomenaal! Bij stadsritten is het verbruik door de traditionele koppelomvormer om te huilen. Bij stadsritten met veel optrekken en remmen is het verbruik tussen 1 op 8 en 1 op 10. En dan moet je niet te hard stampen. Gelukkig rijdt 'ie vooral snelweg. Gemiddeld verbruik is tussen 1 op 16 en 1 op 18 en dat is beter dan verwacht.
De auto is heel prettig op hoge snelheden. Door de enorm lange 6e versnelling draait 'ie bij 200 km/h minder dan 3000 rpm. Motorgeluid hoor je ook bij die snelheden niet, wat je wel hoort is bandengeluid. Dat is is überhaupt het zwakste punt van de auto, je hoort vrij veel rolgeluid. De stabiliteit is ook op hoge snelheden goed.
Eerste probleempje / zuinigheidsrecord
- 168.100 km
Vorige week het eerste probleempje gehad. De dynamo was er mee gestopt. Op weg naar huis ging de wagen in de file opeens verhoogd stationair lopen en wat bokken. Net voor ik thuis was ging het licht uit. Ik dacht eerst aan een elektronisch probleem. Na thuis gekomen te zijn probeerde ik 'm even opnieuw te starten (reset). Niets meer. De wagen is door Renaultdealer Bochane uit Veenendaal opgehaalde en onder garantie gerepareerd. Prima service.
De zuinigheid van deze wagen bij rustig rijden (niet zoals de gemiddelde Priusrijder op een vrachtwagen geplakt, maar normaal 120 km/h)fenomenaal. Gisteren heb ik mezelf eens echt ingehouden en op 350 km (wel een flink deel daarvan met wind-mee) een verbruik gehaald van 4.3 l/100 km met een gemiddelde snelheid van 110 km/h. In de praktijk zal dat gezien de afwijking van de boardcomputer 4.4 a 4.5 zijn. En dat voor een F-label auto met een opgegeven verbruik van 7.0 l/100 km. Briljant, die Fiat-diesel. Overigens houdt ik de kosten op 4 sterren. Het verbruik bij stadsverkeer is namelijk wel erg hoog.
Gewoon doorgaan
- 178.000 km
Weinig spannende zaken te melden. Het ding blijft het gewoon prima doen. Nog steeds geen gerammel of gekraak. Hij zit echt goed in elkaar geschroefd. Zat laatst in de Passat 2006 van de buren met 160.000 km en dat ding rammelt en kraakt dat het een lieve lust is op de klinkerweg voor ons huis.
Wat opvalt is dat het verbruik met de zomerbanden merkbaar hoger is dan in de winter op winterbanden. Bij gelijke gemiddelde snelheden is het verbruik op de (waarschijnlijk goedekope) Typhoon zomerbanden 0,3 - 0,5 liter per 100 kilometer hoger dan op de Michelin winterbanden. Dat zit 'm niet in verschillen in de afrolmaat, die is vrijwel gelijk. De zomerbanden zijn wel iets breder en platter 215/17 tegen 205/16. Die Typhoon banden zijn overigens redelijk slijtvast. De bijna 30.000 km zijn ze nog niet echt aan te zien. De wagen rijdt wat meer korte ritten en stadsverkeer de laatste maanden. Verbruik is daardoor gemiddeld vaak rond de 6,0 liter / 100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.