Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Tour

Opel Tour Comfort 1.6 (2002)

Ultra large verpakking

Opel Tour Comfort 1.6 (2002)
  • Autotest
22 oktober 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Pak een bestelauto, zet er achterramen en een achterbank in en voilà, je hebt een gezinsauto met zeeën van ruimte. Het nieuwste voorbeeld van deze aanpak is de Opel Combo Tour. Vormt hij een bedreiging in zijn segment?

Het is even slikken als we de sleutels van de Opel Combo Tour in ontvangst nemen. Die Corsa-neus is wel erg laag ten opzichte van de rest van de carrosserie. Alsof Opel het nodige knip- en plakwerk heeft verricht en rücksichtslos een Corsa-voorkant op een ander koetswerk geplakt heeft. Opel levert de Combo Tour met de bekende 1.6 achtklepper die vorig jaar werd opgewaardeerd tot 87 pk. Deze krachtbron geeft de familietransporter vlotte prestaties. Hij levert bij lage toeren voldoende trekkracht, hoewel het lijkt alsof hij even moet nadenken bij het intrappen van het gaspedaal; hij schokt dan wat. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het motormanagement. Bij hoge toerentallen komt zijn achtklepsaard naar boven, met een licht gejank laat hij duidelijk merken niet van deze situaties te houden. Verder is het een fijne, vlotte krachtbron.
In de Opel Combo Tour duurt het 14,4 seconden eer de teller op 100 km/h staat. Bij de tussen-acceleraties moet hij wel de tol betalen voor zijn hoge carrosserie. Bij een zuchtje tegenwind is het gedaan met de vlotte prestaties. Wel iets om rekening mee te houden bij inhaalacties.


Hoog zwaartepunt
Het is natuurlijk geen auto om voor het plezier een bochtig bergweggetje mee te pakken. Maar mocht je af en toe in een baldadige bui zijn, dan valt met de Combo Tour best stevig door te rijden. Je hebt een aanvaardbaar contact met de weg en de stugge vering laat redelijke bochtsnelheden toe. Je voelt weliswaar dat het zwaartepunt van de auto achter nogal hoog ligt, maar het gewicht verplaatst zich nimmer onverwacht. Stuurt dus best strak zo'n Combo Tour. Maar je jaagt hem vanwege zijn stugge onderstel echt niet te hard over een verkeersdrempel. Het kroost op de achterbank gaat dan onherroepelijk protesteren.
In de Combo Tour zit je net zo diep als in een Corsa. Een prettige rijpositie dus. Hij heeft harde zetels die weinig zijdelingse steun bieden.
Ook kijk je tegen een donkergrijs Corsa-dashboard aan met een perfecte ergonomie. Alles zit op de plaats waar je het verwacht. Bijvoorbeeld de bediening van de elektrische ramen op het portier; een logische plek, vlakbij de handgreep. Het interieur van de Combo oogt zakelijk en dat komt niet als een verrassing. Dit hoort nu eenmaal bij een Duitse auto. Opel heeft boven de hoofden van de voorpassagiers grote opbergvakken gemonteerd, handig dat deze anders zo loze ruimte werd gebruikt. Verder zijn er achterin twee kleine netjes tegen de
zijkant van het plafond en dan is er nog een opberglade onder de passagiersstoel.
Wat een ruimtegevoel geeft de Opel. De kunststoffen en de bekleding roepen associaties op met interieurs van bedrijfsauto's. Laat u hierdoor niet afschrikken, want hij biedt heus het nodige comfort. Opel levert de Combo Tour Comfort bijvoorbeeld met centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een radio-/cassettespeler met bediening vanaf het stuur en elektrisch bedienbare ramen voor.
Opel past een dubbele schuifdeur toe, waardoor de instap naar de achterbank riant is. Daarbij spelen ook de brede opening en de laag geplaatste achterbank een rol. Aan ruimte geen gebrek, de achterbank biedt zelfs voldoende bewegingsruimte voor volwassenen.
Op vakantie met deze auto? Een feest, want niemand wordt teleurgesteld, en alles kan mee! Hij biedt met gemak plek aan vijf personen, plus de nodige bagage. De bagageruimte slokt vier koffers van negentig liter plus nog een beetje. Meer kan ook, maar dan wordt het stapelwerk met als gevolg een beperkter zicht naar achteren. Het bagageruim dat door twee deuren toegankelijk is, meet 510 liter, met de bank plat 2700. Er kunnen dus heel wat kuubjes worden verstouwd. Dankzij die 'deurtjes' heb je weinig ruimte achter de auto nodig bij het in- of uitladen, maar de dikke deurstijlen ontnemen helaas bijna al het zicht naar achteren. Gelukkig maken de zijspiegels veel goed, maar wat zijn ze groot! Menig vrachtwagenchauffeur is er jaloers op.
De gezinsuitbreiding is op komst. U durft de stap te maken en deinst er niet voor terug in deze auto gezien te worden? En waarom ook niet! Kijk je naar het ge-bruiksgemak en het prijskaartje dan is er veel voor auto's als de Combo Tour te zeggen. Dus ook als de koters aan de vooravond van de puberteit staan, is de Combo een aanrader.

Signalement

Merk Opel
Model Tour 1.6 Comfort
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.020

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.589 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 138 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.322 mm / 1.685 mm / 1.801 mm
Wielbasis 2.716 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,4 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,7 s / 19,6 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 188 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Tour
  • Lees meer over bestelauto's
Opel Opel Tour Bestelauto's
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Tour specificaties
  • Opel Tour occasions
  • Opel Tour video's
Advies en informatie
  • Opel Tour tests
  • Opel Tour gebruikersreviews
  • Opel Tour index
PREMIUM
Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Met de grote opmars van SUV’s en elektrische auto’s in alle soorten en maten zou je haast vergeten...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.7 CDTi Enjoy (2006)

    Opel Tour 1.7 CDTi Enjoy (2006)

    1
    • 2 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.7 Di-16V (2002)

    Opel Tour 1.7 Di-16V (2002)

    • 23 april 2008
  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.7 CDTi Njoy (2005)

    Opel Tour 1.7 CDTi Njoy (2005)

    1
    • 7 augustus 2006
  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.3 CDTi Comfort (2004)

    Opel Tour 1.3 CDTi Comfort (2004)

    9
    • 24 juni 2006
  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.6 Comfort (2003)

    Opel Tour 1.6 Comfort (2003)

    • 10 januari 2004
  • Gebruikersreview
    Opel Tour 1.6 Comfort (2002)

    Opel Tour 1.6 Comfort (2002)

    • 13 oktober 2003
meer reviews
Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

86

In deze editie van de Barrelbrigade, worden budgetten van 1.500, 1.000 en 500 euro verdeeld....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Tour 1.4-16V – 2005 – 499.801 km - Klokje Rond

    Opel Tour 1.4-16V – 2005 – 499.801 km -...

    • 10 februari 2020
  • Peugeot Partner XT 1.4 - Opel Tour Comfort...

    • 7 januari 2003
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

    Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor...

    86
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    20
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische Astra-e'

    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische...

    40
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett (1982) - Liefhebber Gezocht

    Opel Kadett (1982) - Liefhebber Gezocht

    41
    • 3 augustus 2022
  • Opel Mokka-e - Afscheid duurtest

    Opel Mokka-e - Afscheid duurtest

    120
    • 24 juli 2022
  • Opel Insignia - Occasion aankoopadvies

    Opel Insignia - Occasion aankoopadvies

    101
    • 21 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden