Opel Sintra 3.0i-V6 CD (1998)
Gemengde gevoelens
Bij de introductie van de nieuwe Voyager, alweer een paar jaar geleden, wilde Chrysler ons doen geloven dat de markt voor ruimtewagens in Europa tegen het eind van de jaren '90 op bijna een half miljoen exemplaren zou uitkomen. Inmiddels hebben alle zichzelf respecterende merken net zulke hoge verwachtigen en zijn ze met zo'n voertuig op de markt gekomen. Opel was daarbij met de Sintra een van de laatste. Laat, jazeker, maar nog niet te laat. Want 't lijkt erop dat ook voor de Opel nog een puntje van de marktaandeeltaart zal overblijven.
GM bouwt in de VS diverse minivans en is voor de Opel-versie uitgegaan van de tweeling die als Chevrolet en Oldsmobile zomer '96 op de markt kwam.
Niet de mooiste
We moeten eerlijk toegeven dat Opel's eerste minivan niet de mooiste in zijn soort is. Met de wat rechtopstaande voorruit en verticale achterkant is zijn vormgeving nogal conservatief.
Daarbij komt nog dat een ruimtewagen in ons land alleen een zinvol vervoermiddel is, wanneer met grote regelmaat alle zitplaatsen bezet zijn.
Wie op de bestuurdersstoel van de Sintra V6 plaatsneemt, weet het comfort van de grote Opel al snel te waarderen.
De 3-liter Ecotec V6 kennen we van de Omega MV6 en hij is volledig op zijn plaats in de Sintra. Het maximum vermogen van 201 pk verschaft hem een topsnelheid van 200 km/h, maar belangrijker nog is het maximum koppel van 260 Nm bij 3600 tpm. Daardoor heeft de motor veel trekkracht en dat is bij een auto met een gewicht van 1684 kg ronduit plezierig. Inhalen is dan ook geen kunst: 80-120 km/h kost in de Sintra slechts 7,5 seconden. En dan hoef je niet eens te schakelen, want de 4-traps automaat doet 't allemaal als vanzelf. Voor wie echt sportief met de MPV in de weer wil gaan, is de sportstand beschikbaar. Maar nodig heb je hem eigenlijk niet, want de Sintra V6 is ronduit snel. Zijn levendige karakter nodigt zeer beslist uit tot een sportieve rijstijl. Het moderne onderstel met semi-onafhankelijke achterwielophanging is daar uitstekend op berekend. Een hoge bochtsnelheid kan hij gemakkelijk aan en dan vergeet je al gauw dat je in je eentje in een zevenpersoons 'busje' rijdt. Als je sportief op weg bent met de zware Sintra moet je dat echter bekopen met een hoog brandstofverbruik. Het testverbruik van 1:6,9 viel zeker niet mee. Maar bij 'normaal' gebruik moet je op de 1:8 kunnen uitkomen.
Supercompleet
Dat je in een ruimte-auto zit, merk je vooral door de blik op de weg; vanuit de hogere positie kan je net even wat verder kijken. Geen luxe overigens, want vanwege het hoge gewicht dat nu eenmaal bij een ruimtewagen hoort, heeft ook de Sintra een langere remweg nodig dan bij voorbeeld een Omega. Het door ABS geassisteerde remsysteem met schijven rondom presteert overigens probleemloos.
Voeg bij de plezierige rijeigenschappen van de Sintra nog de stevige besturing en vooral ook de rust die binnenin heerst - het geluidsniveau is netjes laag - en je hebt weinig te wensen over. Dat geldt ook voor de standaarduitrusting want de V6, die alleen als CD wordt geleverd, is supercompleet met alles wat je van een auto van bijna 84.000 gulden mag verwachten. En meer, zoals een brillenvak in het plafond, radiobediening in het stuur, een pollenfilter, stekkers midden- en achterin de auto en dakrails.
Toch is er een maar: wanneer je met z'n drieën op de tweede rij zit, is 't krap en bovendien zijn daar de zittingen aan de korte kant. Zelfs magere mensen zitten niet comfortabel. Verder zal je als je met zeven mensen op pad gaat het meenemen van bagage tot het minimum moeten beperken, want achter de laatste rij stoelen passen nét twee koffers. Ideaal zou zijn met zijn zessen erin en een dakdoos bovenop. Of met vijf personen en één van de achterste stoelen thuis laten. Je hoeft niet bang te zijn dat een beladen Sintra achterover gaat hangen want de niveauregeling op de achteras houdt hem vlak.
Wanneer je vaak met meer dan drie man op stap moet, biedt de Sintra ideaal lange-afstandsvervoer. Wie regelmatig met vier man of minder reist, kan zich afvragen of er geen goedkoper alternatief is. Zoals een Omega Wagon, bijvoorbeeld.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Sintra 3.0i-V6 CD |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.318 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.962 cc |
Maximaal vermogen | 148 kW / 201 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.670 mm / 1.830 mm / 1.757 mm |
Wielbasis | 2.845 mm |
Massa leeg | 1.705 kg |
Laadvermogen | 725 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.700 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |
Lees ook
Voor de Zafira sloeg Opel met de Sintra de plank mis
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.