Opel Karl 1.0 Edition (2018)

autoreview

Opel Karl 1.0 Edition (2018)

Signalement

UitvoeringKarl 1.0 Edition
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst45.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassend kleintje

  • 3.550 km

Sinds september ben ik als ZZP-er aan de slag. En al snel maakte ik zó veel kilometers, dat het aanhouden van een privé-auto een (te) kostbare zaak werd (en al helemaal met de 2.0 16v C5). Dus contact gezocht met een leasemaatschappij en na wat proefritten uitgekomen op de Karl.

Dit blijkt met recht een 'super'-mini te zijn! Volwassen stoelen voorin en ook nog ruimte voor twee (niet al te grote) volwassenen achterin. Drie volwassenen passen er écht niet in....
Ik koos de auto vanwege het comfort en het gebruiksgemak: alles werkt even soepel en intuitief in de auto. Wél moest ik wennen aan de automaat, die niet van het allermodernste soort is. Bij kickdown wil de auto weleens doortrekken tot bijna 6.000 toeren zonder op te schakelen. Terwijl bij inhaalmanoevres het schakelmoment soms juist te vroeg lijkt te komen. Dat heeft al voor 'spannende' momenten gezorgd, toen tijdens het inhalen van een vrachtwagen ineens een BMW met haast in de binnenspiegel opdook.....

Het verbruik valt zeer positief op: ik rijd circa 800 km per week en dat kan ik met 2 x tanken (à € 40.-) af. Met de C5 kostten diezelfde kilometers toch gauw € 130.- per week.
Het motortje doet over het algeheel rustig zijn werk: de geluidsisolatie is goed te noemen.
Met airco en cruise control aan boord mis je verder weinig essentieels.
De (kleine) bagageruimte volstaat voor de weekendboodschappen (een boodschappenkrat past achterin, al is de tildrempel relatief hoog).

Het weggedrag is voorspelbaar en veilig: ik rijd regelmatig lange stukken snelweg op 130 op de cruisecontrol en dat is geen enkel probleem. Ook dan blijft het geluid op de achtergrond; stemverheffing in een gesprek met een passagier is nog niet nodig geweest en de radio hoefde ook niet harder.

Ik heb nooit eerder zó'n kleine auto gehad, maar ik kan niet anders dan positief schrijven over de kleine Opel.

na 2 volle maanden

  • 6.666 km

Vandaag passeerde ik onderweg de km-stand 6.666.
De Karl heeft inmiddels heel Nederland gezien, van Enschede tot Zurich en van Drachten tot Breda. Met de stormen van deze dagen ervaar ik bij 120 km op de snelweg wel enige zijwindgevoeligheid, maar ernstig of gevaarlijk wordt het niet.

Ik voel me intussen helemaal thuis in het kleintje - en dan gaan er dus juist weer andere dingen opvallen. Zo blijkt het zicht naar achteren bij fileparkeren niet ideaal, waardoor ik steevast te veel ruimte achter de auto overhoud. Het blijft lastig inschatten (met de passagiershoofdsteun in een realistische positie).

Na het vuurwerk van de nieuwjaarsnacht heb ik Karl naar de wasserij gebracht. Helaas was daarvan al na een dag niet veel meer te zien: op zwarte metallic lak zie je nou éénmaal alles..... maar het gaat om het idee.

Het verbruik bedraagt momenteel zo'n 1 op 18 - 1 op 19 en dat vind ik netjes (gelet op de vele snelwegkilometers).

Bijna 20,000 km met de Karl

  • 19.785 km

Na bijna 20.000 km in 8 maanden kan ik niet anders zeggen, dan dat de Karl een fijne reisgenoot is: onlangs heb ik nog bijna 24 uur achtereen in de auto doorgebracht vanwege een sportactiviteit. In een weekend tijd verreed ik daarbij ruim 700 km. Zowel de auto als ikzelf hebben dit zonder problemen doorstaan.

De Karl is ook al enkele keren ingezet als pakezel (jammer genoeg kan de achterbank niet helemaal plat als ik ook nog achter het stuur moet kunnen). Er reizen regelmatig 4 volwassenen in de auto (niet over heel lange afstanden, maar tóch...).
Bij 16.500 heeft de auto een kleine beurt gehad waarbij de olie is ververst en de vloeistoffen zijn aangevuld. Verder is de auto grondig gestofzuigd(!) en we kunnen weer door.

De automaat blijft een aandachtspunt van de auto: snel invoegen moet met aandacht gebeuren, omdat de automaat nog wel eens wil inhouden. Soms ook lijkt de bak niet door te schakelen bij snel optrekken; dan loopt de naald van de toerenteller ineens in het rood.

Is deze auto een aanrader? Zéker: Peugeot gaat er nog een klus aan hebben, een waardige vervanger voor de Karl te ontwikkelen.

Voorbij 35,000 km

  • 35.500 km

Voor de tweede keer sinds ik hem heb, laat de Karl op het dashboard zien, dat een oliewissel nodig is. Hiervoor staat na het weekend een afspraak gepland. Dan wordt ook direct een klein deukje weggewerkt, dat iemand heeft veroorzaakt, die - vermoedelijk - een autoportier tegen mijn achterportier heeft gegooid. Het is gelukkig maar een klein plekje.

Sinds de vorige update heb ik een nieuwe band: ik was in een spijker gereden en dus kon de band niet worden gerepareerd. Omdat de garage de juiste band niet direct had, is een 'rondomwissel' uitgevoerd, waarbij nu rechtsachter (tijdelijk) een band van een 'vreemd merk' is gemonteerd. Op de rij-eigenschappen heeft dit vooralsnog geen effect.

De Karl doet trouwhartig zijn werk: niets rammelt, kraakt of stoort op enigerlei wijze. Volgens de boordcomputer kom ik zo'n 600 km ver met 29 liter benzine en dat blijkt in de praktijk ook meestal het geval. Sinds je overal nog maar 100 km/u mag rijden, is het verbruik zelfs nog iets gunstiger geworden.

Tot nu toe dus alleen maar positieve geluiden over de Karl. Het autootje is comfortabel genoeg, zuinig, wendbaar, gemakkelijk te parkeren en het vertoont een overtuigende houdbaarheid. Een prima werkpaardje dus.

45,000 km en verder

  • 45.500 km

Hij blijft maar gaan. Natuurlijk rijd ik nu veel minder dankzij corona, maar Karl brengt ons probleemloos overal waar we moeten zijn. Tanken en gaan. Onlangs de zoon geholpen bij een kleine verhuizing: een koelkast ging gemakkelijk achterin. Een rit heen en weer naar Maastricht (vanuit Almere) ging al even geruisloos. De Karl bewijst zich als een zeer betrouwbare, aangename reisgenoot. Misschien stel ik mijn eisen 'gewoon' niet hoog genoeg, maar het Opeltje doet zonder morren, waarvoor het in de wereld is; betrouwbaar vervoer bieden zonder opsmuk tegen minimale kosten.

'Uitzonderlijke' zaken tot nu toe:
1. Voorruit vervangen vanwege een verdwaalde kiezel.
2. Band vervangen vanwege een verdwaalde spijker oid.
3. Deukje laten verwijderen dat er door een passant in is gereden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens