Opel Insignia (2013) - Test

Nieuwe kansen voor de Insignia

Opel Insignia - Eerste rijtest
AutoWeek 39 2013
AutoWeek 39 2013

Je leest het in AutoWeek 39 2013

Wat was de belangstelling voor de Insignia groot na z'n introductie! En wat was de val daarna diep toen bleek dat er van de stationwagon geen dieselversie met 20 procent bijtelling was, en bij de concurrentie wel. Dat wordt bij de facelift meteen rechtgezet.

Groter kon de omslag eigenlijk niet zijn, van de pragmatische Vectra naar de flamboyante Insignia. Een auto die als geen andere Opel de hoofden deed draaien. Dat blijft hij ook doen, want het uiterlijk van de D-segmenter verandert nauwelijks bij de facelift, hoewel hij alweer vijf jaar meedraait. Nieuwe koplampen en achterlichten, iets anders vormgegeven bumpers en sierstrips, en klaar was de designer.

De vormgeving is dan ook niet de reden dat de Insignia niet op iedere straathoek staat. De zakelijke rijder, en dat is toch het merendeel van de klanten in dit segment, kijkt niet alleen met de ogen, maar vooral met de rekenmachine. Dat er geen dieselversie met 20 procent bijtelling was van de stationcar Sports Tourer is daarom altijd een rem op de verkopen geweest. Gelukkig komt dáár na de facelift wel verandering in. Onder de nieuwe motoren zitten maar liefst twee diesels die dit en volgend jaar goed zijn voor fiscaal voordeel, ongeacht de carrosserievariant. Beide zijn 2.0 CDTI's, alleen levert de eerste maximaal 120 pk en 320 Nm en de tweede 140 pk en 380 Nm. Verder is er op dieselgebied de Biturbo met 195 pk en 400 Nm, al dan niet in combinatie met vierwielaandrijving. Op voordeel beluste benzinerijders kunnen op hun beurt terecht bij de bekende 1.4 Turbo met 140 pk, die alleen nog dit jaar goed is voor 20 procent bijtelling. Voor wie lak heeft aan bijtelling zijn er twee sterkere turboblokken: de 1.6 SIDI met 170 pk en een hagelnieuwe 2.0 SIDI met 250 pk en standaard vierwielaandrijving. Aangezien de Nederlandse importeur veel verwacht van de zuinige diesels opteren we hier voor de 2.0 CDTI met 140 pk. Hoewel het een nieuwe motor is, nagelt de viercilinder bij de koude start ouderwets. Eenmaal op temperatuur houdt-ie zich koest en tijdens het rijden blijkt de geluidsisolatie de motorklanken effectief uit de cabine weg te houden. Met 140 pk is het vermogen toereikend voor de ruim anderhalf ton zware Insignia. Vanwege de lange versnellingsbakverhoudingen kun je voor een vlotte inhaalactie wel beter een verzet terugschakelen. Onder de 1.500 tpm voelt het blok zich niet lekker en begint het soms tegen te sputteren. Wie rustig met de verkeersstroom meetokkelt, heeft echter ruim voldoende aan de zelfontbrander.

Gevoelloze besturing

Eveneens ruimschoots toereikend is het onderstel van de Insignia. Hoewel de ingenieurs zeggen een hele reeks verbeteringen te hebben doorgevoerd, merk je daar in de praktijk weinig van. De Insignia voelt nog altijd stevig en stabiel aan, zonder hard te worden. In bochten merk je wel met flink wat gewicht onderweg te zijn, maar de vrij stugge veren houden de koets netjes in bedwang. Alleen als er halverwege de bocht putten of gaten opdoemen, sluipt er iets van onbalans in de koets. De forse 19-inchwielen onder ons testexemplaar dragen daar overigens aan bij. Vervelender is de gevoelloze besturing; een bocht insturen lijkt daardoor iets te veel op gokken. Zelfs in de 'Sport'-stand gaat het stuur met minimale weerstand rond. Die stand maakt deel uit van het adaptieve Flexride-onderstel, één van de vele opties op de Insignia. Rijbaanassistent, dodehoeksensor en afstandhoudende cruisecontrol, alles wat je in deze klasse mag verwachten, is mogelijk. Nieuw is Rear Cross Traffic Alert, dat bij het achteruitrijden het langskomende verkeer met behulp van radar in de gaten houdt. Komt er tijdens het rijden van een bochtje achteruit plotseling een auto aan, dan waarschuwt het systeem je zodat je tijdig kunt stoppen. Handig!

Ook handig is dat Opel de knoppenzee van de Insignia heeft ingedamd door veel functies onder te brengen in het nieuwe Intellilink-infotainment-systeem. Dat zorgt er, samen met nieuw vormgegeven, deels digitale, klokken voor dat het interieur frisser en opgeruimder oogt. Vol trots meldt Opel dat het systeem zich op maar liefst vier manieren laat bedienen. Het touchscreen en de knoppen op het – eveneens nieuwe – stuur werken prima, de muisachtige bediening met handschriftfunctie iets minder goed. Handschrift herkennen doet-ie prima, maar het al rijdend bedienen van een cursor is niet ideaal. Leuk voor de liefhebbers van gadgets, al kunnen die ook hun lol op met de spraakfunctie.

Goede perspectieven

Opel begint meteen met de levering van de opgefriste Insignia. Prijzen beginnen bij € 29.995 voor de lichtste benzineversie en lopen door tot zo'n € 45.000 voor de 250 pk sterke 2.0 SIDI. Dieselrijders kunnen vanaf € 32.995 instappen voor de 2.0 CDTI met 120 pk. Speciaal voor de zakelijke rijder zijn er Business+-uitvoeringen, die onder meer navigatie, 16-inch lichtmetaal, parkeersensoren, regensensor en cruisecontrol aan boord hebben. De prijzen voor die zakelijke versies beginnen bij € 27.995 voor de benzine- en € 30.995 voor de lichtste dieselversie. Gecombineerd met de gunstige bijtelling levert dat een leuk aanbod op. Dat betekent in ons zakenland goede perspectieven voor de tweede jeugd van de Insignia.

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum