Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
De eerste maanden
- 60.000 km
Auto's zijn voor mij emotie. Soms leidt de ratio maar meestal niet.
Ik had deze Insignia al een tijdje in het vizier en toen aan andere auto die ik ook mooi vond vlak voor mijn neus verkocht werd, heb ik toch maar toegeslagen.
Waarom een Insignia. Ik heb dit model altijd mooi gevonden en deze specifieke auto heeft een aantal opties die ik echt heel prettig vind. Het mooiste lederpakket in bruin, elektrisch bedienbare stoelen, inklapbare trekhaak, panoramadak, keyless open/start, elektrisch bedienbare trekhaak en de uitgebreide versie van Opel Eye inclusief adaptive cruise control.
Vanzelfsprekend ken ik ook de nadelen van de auto. Hij is gewoon te zwaar, de ruimte van binnen is gezien de buitenmaten niet geweldig en de kosten redelijk hoog. Hij staat op de zaak dus daar heb ik iets minder last van.
Hoe bevalt de auto tot nu toe. Heel goed. Bij mij is de eerste rush na een maandje wel over maar in deze auto stap ik nog steeds met veel plezier in. Ik heb ook al enkele lange ritten (250+) mogen maken en vooral de stoelen bevallen me geweldig. Dit is echt niveau Volvo
en daar heb ik er ook wel een paar van gehad. Het navi systeem is ook goed, ik heb een update gedraaid en daarmee is de kaart (redelijk) accuraat. Mijn eigen huisadres staat er nog niet in maar goed.
Verbruik, het is een zware auto en dat merk je aan de pomp. De Mazda 6 die ik hiervoor had reed makkelijk 1:15 maar de Opel houdt het bij 1:13/13,5 wel voor gezien.
Ik moest onlangs ook even naar Duitsland voor mijn werk en heb ook even goed doorgetrapt, de fabrieksopgave haalt hij met gemak zeg maar. Door het gewicht voelt dat ook prima aan.
De betrouwbaarheid is tot nu toe (ruim een maand) prima te noemen. Geen storingen of wat dan ook maar in een volgende review zal ik hier meer aandacht aan besteden.
40000 km verder
- 95.000 km
Het gaat de laatste maanden weer hard met de kilometers en de 100k komt in zicht.
Comfort
Paar lange ritten gemaakt en het zijn de stoelen en luxe zaken die het leven net even wat leuker maken. Ik zit veel stiller in deze stoelen dan ik gewend ben. Hier kan de Mazda maar ook de diverse volvo's die ik gehad heb niet tegenop. Dikke prima. Sterretje erbij
Betrouwbaarheid
Ik ben altijd netjes thuisgekomen dus daar geen klagen over. Wel hebben de sensoren van het verlichtingssysteem me in de steek gelaten. Zowel de sensor op de voor- als de achteras zijn onder garantie vervangen. Verder zat er een probleem in het carterontluchtingssysteem waardoor de motor begon te fluiten. Nieuw kleppendeksel bood de oplossing en ook dit geschiedde onder garantie. Jammer is het wel voor een auto met nog geen ton op de klok. Twee sterretjes eraf.
Verbruik
Zuiniger dan 1:12,5 à 13 kom ik niet. Het is een zware auto en dat merk je gewoon. Nu ik weer veel meer kilometers maak en de benzineprijzen sky-high gaan merk je dat wel. Gelukkig rij ik de auto zakelijk.
Prestaties.
Prima motor, stil en snel als het moet. Diverse ritten in Duitsland maar ook in Frankrijk gemaakt. Ook met volle bepakking en vijf jeugdige volwassen in de auto blijft hij prima presteren. Meer hoeft echt niet.
Ik heb de auto nu een maand of negen en eerlijk gezegd begint het dan meestal alweer te kriebelen. Ik heb ook wel weer gekeken of ik wellicht toch nog een keer voor een diesel moet gaan maar er zijn weinig alternatieven in de markt. Ik ben toch wel erg gesteld op alle luxe zaken die ik nu heb. To be continued.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.