AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Astra Wagon 2.0 DTi – 2004 – 509.062 km - Klokje Rond

Njoy, voor hoelang nog?

52 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 37 2021
AutoWeek 37 2021

Je leest het in AutoWeek 37 2021

Deze Opel heeft misschien de slechte gewoonte dat hij rookt, maar aan de andere kant gaat deze Njoy-uitvoering al heel lang mee. Na zeventien jaar is de teller het half miljoen gepasseerd, de rode lak heeft op veel plekken zijn glans verloren, maar heel veel roest ontdekken we niet. Annemiek Houtman weet dat het eind in zicht is en gunt haar trouwe Astra de felbegeerde ’15 minutes of fame’. Hopelijk is onze keurmeester enigszins mild gestemd.

Onze technische expert Tim de Leeuw komt in elk geval niet volledig gedesillusioneerd terug van zijn intensieve testronde, getuige zijn eerste reactie na het uitstappen: “Die motor loopt als een tierelier en voor mijn gevoel heeft hij zelfs meer dan die opgegeven 100 pk. Tijdens de eerste keer stevig gas geven trok ik een aardig rookgordijn achter mij aan, dus ik denk dat er doorgaans heel rustig mee wordt gereden. Verder was het rijden niet zo’n genoegen, maar daar was ik al een beetje bang voor”, aldus de keurmeester.

Annemiek Houtman, totaal vergroeid met haar Opel, herkent er natuurlijk wel wat van, maar ze is er allerminst door uit het veld geslagen. “Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik zo lang met een auto zou doen. Dit is voor mij de eerste keer en in mijn ogen is het heel duurzaam om lang met je spullen te doen, dus dat compenseert de uitlaatrook misschien een beetje. Ik heb een speciale band met de dieselmotor. Mijn vader zat vroeger veel op de weg en kwam vaak laat thuis. Als ik het geluid van zijn Mercedes-diesel hoorde, kon ik met een gerust hart in slaap vallen. Sindsdien gaat er voor mij niets boven het geluid van een diesel. Zo’n motor slaat ook bijna nooit af als je de koppeling iets te snel laat opkomen. Mijn moeder gaf in 2009 de doorslag om juist deze auto te kopen, vanwege de kleur. Ze is er helaas niet meer, maar ik weet zeker dat ze heel trots zou zijn als ze hoorde dat ik er al acht keer de aarde mee rond ben geweest en dat er nu meer dan vijf ton op de teller staat.”

EXOTISCH

Voor deze gelegenheid nam Annemiek haar vader mee naar Soesterberg. Hij slaat alles vanaf een afstandje met tevredenheid gade. Ook hij is aangenaam verrast dat de Opel het zo lang volhoudt, zonder grote reparaties en ook zonder heel intensief onderhoud. Tim informeert naar de laatste onderhoudsbeurt en dan blijkt dat de olie al jaren niet meer is ververst. Misschien verklaart dat het flikkerende olielampje na de proefrit. “Weet je, eigenlijk was deze auto vier jaar geleden economisch al total loss”, vertelt Annemiek. “Vanaf die tijd gold elk jaar dat hij weer door de apk kwam als een bonus en heb ik er niet meer aan laten doen dan strikt noodzakelijk.”

Dat er ook wordt bespaard op de banden, blijkt uit de exotische rubbersoorten die er zijn gemonteerd. Op de vooras is dat het merk Delinte uit China, achterop zien we Achilles uit Indonesië. Daar komt nog bij dat vooral de rechtervoorband bijna tot op de draad versleten is. Hier moet je bij nat weer geen noodstop mee maken.

Gelukkig kwam het in al die jaren slechts één keer tot een kleine aanrijding, toen Annemiek op een voorganger botste, wat verklaart waarom de rechter koplamp veel mooier is dan de linker. Uit de sticker blijkt dat die van 2014 is. Verder werd ooit de linkerspiegel eraf gereden door een tegenligger, wat je nu nog ziet. Ook de eerdere frontschade is niet al te netjes hersteld, zo zien we als we de onderkant bekijken, waarbij Tim meteen ontdekt waarom de airco het niet meer doet: de ventilator die de condensor moet koelen, zit muurvast.

ROEST

De lijst met gebreken wordt steeds langer. Veel ervan hebben te maken met de leeftijd van de auto. De lak is op veel plekken matrood en we zien beginnende roest aan de binnenkant van de achterste wielkasten. Vergeleken met de vorige generatie Astra is deze op dat vlak stukken beter. Toch weet Tim door de koets heen te prikken, en wel in de dorpel. Die is bekleed met plastic en zoals we dat wel vaker zien bij deze constructie, ontstaat er dan roest tussen het plaatwerk en de bekleding, het gevolg van vuil en vocht dat zich daar ophoopt.

Ook nu raakt Annemiek niet van haar stuk. Ergens is er het besef dat de relatie met haar rode Opel zijn langste tijd heeft gehad. “Wat steeds vaker een probleem begint te worden, is dat ik veel steden niet meer in mag met mijn auto, dus in die gevallen pak ik de auto van mijn vader”, zegt ze. “Dat er iets anders moet komen staat wel vast, ook al heb ik daar best moeite mee. Een koosnaampje heeft hij niet, maar ik noem hem meestal hondenbak, aangezien mijn twee honden vaak achterin zitten. De inruilprijs is nu de sloopwaarde, dat doet best een beetje zeer. Wat ik in elk geval nog ga doen, is het motorgeluid opnemen. Dan kan ik altijd en overal in alle rust genieten van dat heerlijke dieselgeronk, want dat de volgende geen diesel wordt, is bijna wel zeker. Zijn optreden in AutoWeek en de video vormen een prachtig eerbetoon.”

Wat Annemiek heeft bewezen, is dat je met een rustige rijstijl de techniek spaart en dat je daarmee ondanks gebrekkig onderhoud een heel eind komt. Het lijkt er nu echter toch op dat Njoy plaatsmaakt voor Goodbye.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto heeft duidelijk langdurig geen of niet voldoende aandacht gehad. Hij is overigens wel mooi schoon vanbinnen. Het is geen fijne auto om in te rijden door alle mankementen en het bijna niet in de eerste versnelling willen. Tot mijn verbazing voelde het onderstel – los van de matige schokdempers – niet verkeerd aan. Ook de motor voelde erg pittig en ik heb het idee dat er meer dan de opgegeven 100 pk uit kwam. Bij de eerste keer stevig gas geven kwam er enorm veel zwarte rook uit de uitlaat. Er wordt dus altijd rustig mee gereden. Wel ging bij een warme motor het oliedruklampje aan en dat is geen goed teken. Het duimpje gaat omlaag vanwege de totaal versleten goedkope voorbanden. Verder is het eigenlijk geen onveilige auto.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Opel
Model Astra Stationwagon 2.0 DTi-16V Njoy
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.460

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.288 mm / 1.709 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.611 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 675 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
BMW 007
BMW 007
  • 8
Ik zou gewoon een enkeltje naar de schroot doen, een stinkdiesel minder op de baan. Maar zo te zien mag het allemaal niets kosten, en zo lang het blijft rijden is het goed. Ik snap zo'n mensen niet. Denk ook een beetje aan de andere weggebruikers. De APK vervalt 16-11, tijd om er afscheid van te nemen zou ik zeggen.
RB 68
RB 68
  • 14
Nog even gewoon doorrijden en niet te veel geld meer aan uit gaan geven buiten die paar dingen is een verstandige keuze.
Shokutai
Shokutai
  • 6
Heeft z'n dienst gedaan, lekkende oliebak mag nu naar de sloop.
Sava
Sava
  • 9
Tja, schijnbaar geeft deze dame weinig om haar eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. De centjes zijn voor haar het belangrijkst en de rest is bijzaak. Ik zou me kapot schamen om met zulke uitspraken zo bij Autoweek op internet te staan. Als dit barrel door de APK komt is het duidelijk dat keuring door Beun de Haas is gedaan en het APK keuring systeem totaal niet werkt.
jsj
jsj
  • 3
Rijdend milieudelict... Los van dat aspect ook gewoon heel onveilig. Versleten schokbrekers en goedkope banden... Je zult zo'n auto achter je hebben op een zeiknatte snelweg en je moet eens een goed op de rem.. Mevrouw gaat niet vlot tot stilstand komen in deze auto.
De nieuwe bandjes zullen ook wel van inferieure kwaliteit zijn ben ik bang.
Ik begrijp deze mevrouw niet goed, ze komt welbespraakt en verstandig over ?
Djuulz
Djuulz
  • 26
Er zijn toch geen ernstige zaken geconstateerd op de oliedruk na? Nieuwe banden en schokdompers) en doorrijden totdat de oliedruk definitief wegvalt. Het Opeltje heeft dan gewoon een keurige prestatie geleverd zonder drama. Volgende...
The Tire Man
The Tire Man
  • 2
Delinte banden zouden verboden moeten worden.............wat een rommel. Een garagist die ze verkoopt moet zichzelf eens achter de oren krabben en afvragen of hij er zelf op durft te rijden.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 5
Gezien de km-stand valt de staat van de auto me nog mee. Veel -zo niet alle - genoemde zaken zijn slijtage gerelateerd en/of te wijten aan gebrek aan onderhoud. Niettemin, deze auto heeft zijn dienst bewezen, en is het - economisch - niet meer waard om er veel in te investeren. Exporteren naar Afrika, en zelf een verse(re) Astra aanschaffen, is mijn advies.
Chasing alles
Chasing alles
  • 8
@BMW007, niet iedereen heeft het budget beschikbaar of ervoor over om iedere paar jaar een andere auto te kopen. Besparen op de banden, remmen en schokbrekers vindt ik not done. Echter bij goed onderhoudt, gewoon doorrijden met de lekkere diesel. Ik hou mijn Focus diesel ook nog wel een tijdje.
Anoniem
Anoniem
  • 12
Als eerste: een heel nette kilometerstand! En vervolgens: waarom en wanneer (lees: hoe lang geleden in vredesnaam) stopt iemand met normaal goed onderhoud?! Remmen, banden, schokdempers is toch wat minimaal en goed en van goede kwaliteit zijn als je toch zoveel kilometers maakt? Mevrouw staat er lachend bij of het de normaalste zaak van de wereld is. En helaas denk ik dat heel veel mensen zo met hun auto omgaan. En dus met hun eigen veiligheid en die van onze gezinnen... Ik vind het schandelijk, en autokeuringen (APK) zouden veel strenger, uitgebreider en door onafhankelijke specifieke keuringsstations uitgevoerd moeten worden. Voor nu: Opel afvoeren, rapido.
BMW 007
BMW 007
  • 2
@ chasing alles: dat is zeker waar dat niet iedereen een groot budget heeft. Maar dat wilt niet zeggen dat je dan maar in een onveilige auto moet rijden. Ik zou het gewoon niet meer investeren in deze auto om deze volledig in orde te zetten. Had er niet zoveel bespaart geweest op onderhoud dan had deze Opel zeker nog heel wat jaartjes door kunnen rijden. Het geld dat je nu kwijt bent om alles deftig aan te pakken kun je beter investeren in een andere occasie.
Glijsteen
Glijsteen
  • 4
Rijp voor de sloop na een half miljoen kilometers. Dat is toch geen schande?
s velthuis
s velthuis
  • 26
Top, ik neem aan dat iedereen die voor deze dame beslist dat ze niet zo moeilijk moet doen over het geld en deze stinkdiesel moet afschrijven voor een schone vervanger ook genereus bijdraagt aan de crowd fund voor haar nieuwe auto ? sommigen realiseren zich blijkbaar niet dat er ook nog mensen zijn die hun eigen vervoer volledig zelf moeten betalen. En dat zijn doorgaans nog niet de best betaalde banen ook.
Pero
Pero
  • 9
BMW 007, dit vind ik heel kort door de bocht. De basis van deze auto is meestal en blijkt hier weer eens prima. Wanneer de onderhoudszaakjes, dingen die een gemiddelde autoliefhebber graag zelf doet, worden opgelost heeft ze voor een prikkie weer een goede, ruime en zuinige auto. Om hier dan even te zeggen dat deze "stinkdiesel" maar linea recta sloop zou moeten vind ik heel ver gaan. Dit lijkt me een zeer leuke eerste auto voor een liefhebber die een gereedschapswagen voor zijn/haar verjaardag heeft gehad. Deze vrouw zou dit niet doen denk ik zo, en dan moet ze maar wanneer er iets groots in de soep loopt een andere auto nemen. Netjes toch, na zoveel kilometers ?
JSJ, milieudelict? Wtf. Ik denk niet dat deze auto, zoals sommige dat helaas wel doen, constant rookpluimen spuwt. En dat olielek, dat gaat zo langzaam dat het zelfs zonder beschermingsplaat niet naar beneden drupt.
Verder zie ik niet in wat de schande is van de APK. Met normaal rijgedrag en andere banden gewoon voldoende
Arie Roos
Arie Roos
  • 21
Wart een overdreven reacties over onveiligheid. De auto heeft nog een geldige APK, op basis daarvan zou ie voldoende veilig moeten zijn. Keuze is om de onderhoudspunten aan te pakken of niet. Dit is geen rijdend gevaar op de weg. Dit is typisch een auto van iemand die van a naar b wilt en niet de zo genaamde liefhebber die vooral aan auto poetsen doet. Het merk banden is toegelaten in Nederland, als voldoende profiel hebben en niet te oud zijn zijn ze ok. mileutechnisch ook geen probleem als APK, daarnaast een nieuwe BMW X7M50D bijvoorbeeld zal ongetwijfeld meer uitstoten, zullen we die dan ook maar van de weg halen? Dus de afweging is er nog nog geld in stoppen en doorrijden of afdanken.
Dhr M
Dhr M
  • 2
"Komen er grote dingen aan dan vrees ik dat het einde oefening wordt" Nou mevrouw, zojuist een waslijst aan grote dingen genoteerd en besproken, naar de lokale sloperij brengen en/of inruilen en een andere Astra op marktplaats zoeken met ruim de helft minder qua kilometers voor 800-1500 euro oppikken en vrolijk verder rijden....
Ruttie85
Ruttie85
  • 21
Ik had nav de reacties een drama verwacht maar dit valt toch best mee? Setje nieuwe banden erop, nieuwe achterdemper voor de apk, oliewissel en dan lijkt mij dat hij gewoon weer een jaar meekan. Laat dat 600 euro kosten, daar heb je niks beters voor. Rijd je weer een jaar. Autorijden uit eigen portemonnee is nu eenmaal knetterduur en ik kan mevr daar wel in begrijpen. Zo onveilig is het nu allemaal ook weer niet. En mevr lijkt me ook niet het type wegmisbruiker zoals er genoeg nieuwe leaserijders zijn.
Gert2007
Gert2007
  • 12
@ S Velthuis: helemaal met jou eens, men blèrt hier van alles over wat die vrouw met haar geld moet doen, niemand kan in haar portemonnee kijken en misschien zit een vervanger er niet in. Of weer een koekblik van 1000 euro maar daar schiet ze niks mee op.
Dhr M
Dhr M
  • 3
@Ruttie85, Enkel een gek investeert in een verkleurde, compleet afgeschreven en bijna 18 jarig Opel Astra waarvan je het nieuwere model al voor 1000-1500 kan kopen met de helft qua kilometers bij een BOVAG garage!,,,, het is gewoon niet meer verantwoord.....
Arie Roos
Arie Roos
  • 8
@GERT2007, we kunnen inderdaad niet in haar portemonnee kijken. Wellicht heeft ze geld genoeg maar wil dat niet uitgeven aan een auto, tenslotte de slechtste investering die je kunt bedenken, of ze vindt een auto gewoon niet zo belangrijk. Uit de reacties lees ik ook dat de onderhoudsbranche de laaste jaren een succesvolle campagne heeft gevoerd om mensen bang te maken mbt onderhoud van de auto, met als resultaat voortijdige oliewissels, banden vevangen die niet vesleten zijn etc.
Pero
Pero
  • 3
DHR M, een goede Astra H met 2.5 ton op de klok voor 1000-1500? Moeilijk. Die dingen zijn helaas vaak niet zo goed als een Astra G en de (achterstallige) onderhoud is toch wel wat duurder op te lossen. Dan kan je beter die 1000 in deze Astra stoppen en heb je rondom een vernieuwde ophanging en remmen. De airco is ook niet zo ingewikkeld bij die dingen en een vale lak kan soms nog leuk worden opgeknapt. Nee, neem dan als het kan +-5000 euro en koop echt iets goeds.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Sta iedere keer weer versteld waarom ik geld moet neerleggen voor een jaarlijkse APK voor een relatief jonge goed onderhouden auto als deze barrels gewoon de weg nog op blijken te mogen... Hopelijk is dit ding uit het zicht ergens weggemoffeld op een boeren erf..
BMW 007
BMW 007
  • 2
@ Rutti85: ik vind een stuur dat scheef staat, een versnellingspook die zo los zit, een doffe koplampen, een pinker die niet meer de juiste richting blijft aanhouden toch niet echt veilige dingen die u dus niet zou aanpakken.
Boerbeest
Boerbeest
  • 3
Ik zeg respect voor deze Opel! Meer dan 5 ton is echt onwaarschijnlijk veel. Nu is die dan ook wel zo'n beetje echt rijp voor wat anders. Maar ik vind het een prestatie.
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 3
Mensen beseffen vaak niet dat het ook om de veiligheid van anderen gaan. Een kind die onverwacht bijvoorbeeld de weg op komt, begin er maar aan met versleten banden (ook nog verschillende merken, risico op vertekend gedrag) plus schokdempers. Auto is zeker duur, onderhoud ook, maar persoonlijk vind ik dat je op bepaalde ''basis'' zaken niet zou mogen besparen.
Ruttie85
Ruttie85
  • 8
Niets is gemakkelijker dan andermans geld uitgeven. Er zijn zoveel auto’s met doffe koplampen, zolang het lichtbeeld aan de eisen voldoet, wat is het probleem? Net als een scheef stuur.. Kijk als de carrosserie nu uit elkaar valt of de remmen zijn op, a la…Ik vind het nogal meevallen hoor.
Arie Roos
Arie Roos
  • 1
@MINICOOPERS : de Astra heeft tot ergens in november een geldige APK, zou dus veilig moet zijn om aan het verkeer deel te nemen. verschillende merk banden mag niet per as, dat is hier ook niet het geval, vertekend rijgedrag is dan verwaarloosbaar., idem schokbrekers die dus nog goed genoeg zijn (want nog APK) . Niet geks / onveiligs aan de hand dus. Ik denk dat mbt kinderen die onverwacht op de weg op komen is meer een kwestie van niet te hard rijden en goed opletten.
Karmann Ghia
Karmann Ghia
  • 4
Gewoon schokbrekers en bandjes doen, de einddemper dichtlassen en gaan met dat ding. Niet naar de dagwaarde kijken, maar kijken naar de kosten per jaar en per kilometer. Ik heb auto’s gereden die na het tanken twee keer zoveel waard waren bij wijze van spreken. Toch ben ik daarin blijven investeren waardoor ik veilig en tegen lage kosten nog heel wat jaartjes heb doorgereden. Dan had ik dus een prima auto nodeloos naar de sloop gebracht omdat de reparatiekosten hoger waren dan de dagwaarde. Deze auto kost verder geen drol meer qua verzekering en afschrijving. En ook als je ‘m platrijdt maakt het niet uit. Een auto met een hogere dagwaarde is voor de verzekering ook geen cent meer waard als je vlak daarvoor reparaties hebt gehad.
Ben Dover
Ben Dover
  • 3
Dat bijna niks het niet meer (of niet goed) doet lijkt me een persoonlijke ergernis maar dat moet mevrouw lekker zelf weten. Dat de auto er verder niet meer uitziet, is niet raar want alle moeite en kosten overstijgen de dagwaarde per direct. Maar met deze schokdempers en deze banden is deze verder hele nette mevrouw wel de eerste die je kind doodrijdt bij het eerste buitje, of als eerste achterin de file knalt zodra het niet kurkdroog en +20 graden is. Er is wel gewoon een basisveiligheid en verantwoordelijkheid (al is het alleen maar voor je medeweggebruikers, die gewoon geld kosten waar je m.i. nooit op moet bezuinigen en niet onderuit moet proberen te komen, ook al is de auto het eigenlijk allang niet meer waard.
AutoMaatje
AutoMaatje
  • 3
Dat iemand geen geld heeft om een nieuwe auto aan te schaffen, dat kan ik begrijpen. Dat er geen geld is om een knappe occasion aan te schaffen, dat kan ik begrijpen. Maar als er geen geld is om een auto veilig op de weg te houden dmv een setje banden, schokdempers en het dichten van een gat in de uitlaat, dan zeg ik: rij dan geen auto. Ik denk dat "ik heb er geen stuiver voor over om een auto veilig te houden" dichter bij de waarheid komt. Fijn voor de medeweggebruikers.... Er is maar 1 remedie tegen: een APK die wél hout snijdt.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 0
Goede prestatie van de auto maar met rustig rijden en veel snelwegkilometers halen veel auto’s dit, recent nog Citroën C1.
Gezien de reactie van de eigenaresse vrees ik dat ze alleen twee bandjes wil vervangen. Schokdempers, best belangrijk.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 0
Coupe Hans, en de VW UP met de eerste distributieriem. De Opel is op, naar de sloop ermee.
rw54
rw54
  • 1
Alleen al aan dingen als speling op de versnellingspook of richtingaanwijzerhendel zou ik me dagelijks enorm ergeren. Dat zij dit met een glimlach afdoet naast de andere mankementen betekent dat het alleen maar een vervoermiddel blijkt te zijn. Mijn advies: niet meer geld in deze auto investeren, vooral de matige oliedruk is een groot risico voor de motor en ook roest wordt niet minder aan chassis en in wielkasten. En NU gaan rondkijken voor iets anders zodat men dan tot einde oktober een goede beslissing voor de deur staat.
Toyotafan
Toyotafan
  • 1
Jongere Astra's in betere staat en met veel minder km's op de klok staan volop te koop voor hele schappelijke bedragen, misschien toch even rondkijken? Dit moet je echt niet willen.
EWi e
EWi e
  • 1
Banden, schokdempers, versnellingspook, richtingaanwijzer, defecte airco, loshangende dakhemel, trillen... En mevrouw denkt oprecht dat er alleen iets met het metertje van de koelvloeistof iets is. Hoe blind kun je zijn.
.
Maar duidelijk geen liefhebber van lekker auto rijden maar iemand waarbij het zo goedkoop mogelijk moet. Bandjes en gaatje in de uitlaat dichten (APK afkeur) en weer een jaartje door. Dit is geen echt gevaar op de weg en mevrouw kijkt er bij alsof het ze echt allemaal niets interesseert...
Franky Boy
Franky Boy
  • 3
Als je normaal onderhoud niet kunt/wilt betalen, moet je geen auto rijden. En geldige APK zegt niets. Vorig jaar november is hij gekeurd, en toen dus blijkbaar goedgekeurd. We zijn nu 10 maanden verder.
MLL
MLL
  • 2
Prima karretje,
.
Ik heb ook jaren zo gereden. Lancia Lybra 2,4jtd met meer dan 400.000km op de teller. Minimaal onderhoud en kijken hoe ver je komt, en dat is verrassend ver.
.
Nu is het bij mijn Jeep andersom, hoop uitgaven bij een laag kilometrage, bedrijfsauto is een ander verhaal, maar die gekke Vito vraagt alleen regulier onderhoud, gelukkig geen Transporter genomen want dan blijf je aan de gang.
MLL
MLL
  • 0
@Ragnar Lodbrok,
.
Die Up was bijna 10 jaar jonger en bijna 100.000km minder gelopen...
BartF7P
BartF7P
  • 3
Deze Astra is niet onveiliger dan een recente Volvo die op goedkoper versleten banden staat, verder valt het al bij al mee en is deze Astra nog perfect op de weg te houden.
Dat dit soort banden niet in Europa verkocht zou mogen worden, daar ben ik het helemaal mee eens.
ak2
ak2
  • 2
Knap dat deze Opel met weinig onderhoud zo ver is gekomen. Inmiddels is de auto volledig versleten en op. De 2.0 diesel van Opel vond ik nieuw of jong gebruikt al een onplezierig en lawaaiige motor, je kunt en blijkbaar toch ver mee komen.
10001
10001
  • 0
Snel naar de schroothoop met die kwalmende barrel
Clioot
Clioot
  • 1
Grappig. Airco werkt niet maar Tim heeft het raam dicht...
Ford R
Ford R
  • 1
tja, een schroothoop is het nog (net) niet maar onderhoud is wel triestig. Ik zou er minimaal een set banden onder gooien, schokdempers en een onderhoud met olie en filters. De rest is vooral comfort gerelateerd en als je werkelijk niks om comfort en autorijden geeft, kun je er nog mee rijden. Iedereen heeft immers een andere norm voor vervoer. Mijn norm is het zeker niet.
gasser
gasser
  • 5
Mensen met een auto die aan zijn laatste fase is aangekomen rijden vaak wat rustiger. Die hoeven niet de duurste banden, een paar redelijke budgetbanden voldoen dan prima. Mensen die je kind doodrijden doen dat doorgaans met heel andere oorzaken. Eerder met een perfect onderhouden Porsche maar stoned en/of dronken achter het stuur bijvoorbeeld.
Pink Panther
Pink Panther
  • 3
Ik zou hier ook de veiligheidsaspecten onder handen nemen, maar naar de sloop?
.
Nee, dat beetje olie dat hij lekt en het feit dat hij nog een oude ‚vieze‘ dieselmotor heeft, is nog steeds milieuvriendelijker dan de productie van een nieuwe auto.
68Caddy
68Caddy
  • 0
Dat gezicht van die vrouw als ze die lange waslijst hoort aan ellende, hilarisch!! haha! ik zag het al aankomen; nee, ik rijd er gewoon mee door hoor! Mens, doe dat ding aan de kant; levensgevaarlijk! voor jezelf en een ander; wil je een ongeluk krijgen of zo? Geen plaat maar een motorkap voor haar hoofd! Niets maar dan ook niets is meer heel aan dat ding! Vrekkenbak; nooit één cent aan uitgegeven.
RFS88
RFS88
  • 4
overdrijven is ook een kunst hierboven! De auto is ver versleten maar doet het heel erg goed in vergelijking tot veel duurdere premium merken in klokje rond. Brandend olielampje zou ook heel goed de sensor kunnen zijn zoals ook het geval is bij de KVS. Milieudelict? Elke 4 jaar een nw auto kopen, dat is wel lekker voor het milieu...zullen we het ook maar niet gaan hebben over de grondstoffen van accu's en ga zo maar door. Nieuwe banden erop, einddemper lassen en wellicht wat aan de schokdempers.
Ruttie85
Ruttie85
  • 3
Crowdfunding dus ? Misschien spelen er op dit moment andere (grote) financiële zaken zoals een verhuizing, verbouwing of dergelijke kostbaar gebeuren. Dan krijgt de auto nu eenmaal even minder prioriteit. Maar mobiliteit is een grondrecht en dat pak je iemand niet zomaar af omdat een auto niet voldoet aan jouw optische of technische eisen. Deze Opel haalt met nieuwe banden en einddemper de APK, simpel zat ?
Pero
Pero
  • 5
RUTTIE85, ik wil er ook een. Heb ondanks een verhuizing, geldnood en heel veel drukte toch even de tijd genomen om de remmen en ophanging van één auto compleet te vernieuwen. Nu nog beide voorschermen in orde maken en dan over een paar maanden als het weer het toelaat de andere auto op orde brengen. Tsja, ik vind het leuk.
Maar zonder gekheid, 100% eens met uw (voor mij leuke) teksten en die van Arie Roos onder deze video. Ik wil nog zelfs verder gaan. Ik vind haar meer weg hebben van een liefhebber dan iemand die elke 2 jaar een andere auto neemt met de dikste uitvoeringen. Zij vindt haar auto dusdanig goed dat ze er vele jaren en tonnen aan kilometers tevreden in rijdt. Een beetje lelijke lak doet bij haar de liefde niet verdwijnen. Ik herken me daar wel in, al hou ik ervan om die dingen met de jaren ook zoveel mogelijk zelf te onderhouden en goed te houden. Gebreken zullen er altijd zijn met iets ouds, maar zolang het veilig is is het nog goed genoeg ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dat ie het nog doet is een groot compliment voor Opel. Aan alles is te zien dat de auto gewoon geen onderhoud heeft gehad. Ik begrijp dat echt niet. Je maakt veel kilometers en zit dus veel in de auto. Dan wil je toch dat het er goed bijstaat?
pandabeer
pandabeer
  • 0
Heb gisteren mijn Polo terug gekregen van Apk/beurt/distributie-wp wissel e.a. werkzaamheden. Vooraf gevraagd te kijken naar de Apk norm, en of het in financieel opzicht haalbaar was de auto op leeftijd nog 1 tot 2 jaar te kunnen rijden. Heb over het algemeen vaak de goede afweging gemaakt, door toch met wat kosten de auto weer op orde te hebben. Daar had en heb ik geen vergelijkbare andere auto voor. De monteur adviseerde me het onderhoud te doen.
Met de volgende gebruikte auto die zeg 5000 euro moet kosten, kun je bij de eerstvolgende beurt ook voor onkosten komen te staan.
Collega kocht pas geleden een ‘05 Astra H. Daar bleek toch nog een hoop aan te mankeren, toen deze al gekocht was. Was ook een auto zonder garantie. Ging om vrij basale dingen, maar ook een achterklep die niet op werkte met de centrale vergrendeling.
Olav Geleyns
Olav Geleyns
  • 2
De leunstoelgeleerderden gaan weer even uit de losse pols even vol op het orgel. Kom op mannen, dat kan beter. Wat zij vergeten is dat ze gratis en helemaal voor niets getrakteerd zijn op een heel aardig, leerzaam en vermakelijk filmpje van bijna 12 minuten. Wat deze betweters ook vergeten is dat deze mevrouw het lef en de moed heeft gehad en zich kwetsbaar opstelt heeft door haar trotse Astra bloot te stellen aan een klokje rond met alle risico's van dien. Ze verdient daar wat mij betreft een enorme bos bloemen voor en zeker niet het neerbuigende geleuter van diezelfde leunstoelgeleerden.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum