Opel Astra OPC (2015) – Op de rollenbank

Bijna 300 pk! Rollenbankchef vermoedt tuning

13 reacties

Video

Op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur komt Jim Laros met zijn azuurblauwe Opel Astra OPC op bezoek bij Beek Auto Racing in Den Haag. Dat heeft hij ervoor over en dat is maar goed ook, want zijn opdraven wordt beloond. De Astra levert boven alle verwachtingen.

Blikvanger

Over smaak valt niet te twisten, maar het is overduidelijk dat de Opel Astra OPC van chauffeur Jim Laros een blikvanger is. Zeker die taartschep van een spoiler achterop trekt de aandacht. Deze bolide is van een liefhebber die niet vies is van wat aanpassingen. “Ik heb hem helemaal naar mijn smaak gemaakt. Naast de spoiler, die je zelden ziet op andere OPC’s, heb ik de spiegelkappen hoogglanszwart gemaakt, net als het inzetstuk onderin de voorbumper.”

Toen Jim met zijn bommetje de rollenbank op kwam rijden, ontwaarden we een bekend gezicht. Inderdaad, twee jaar geleden deed hij met zijn Peugeot 406 Coupé mee aan Klokje rond. De Peugeot bracht het er destijds zeer goed van af. “Ik heb de beelden nog eens teruggekeken en heb vandaag precies dezelfde outfit aangetrokken als toen”, zegt Jim met een lach.

Tot aan de dagteller

Van snelheid is Jim niet vies. Hij gaat geregeld met zijn OPC gummen op de Nürburgring-Nordschleife. Op dat beroemde circuit in de Duitse Eifel heeft hij een maand geleden nog een persoonlijke recordronde van twaalf minuten rond neergezet. Deze Duitse Blitz is niet de eerste auto uit Rüsselsheim die op de oprit heeft gestaan bij Jim. “Hiervoor had ik een Opel Vectra GTS met een 2,8-liter V6, een echte autobahnknaller. Bij 270 km/h hield de tellerklok op, maar liep de naald er voorbij en hield die pas op als hij de dagteller aanwees. Wel met een brandend motorstoringslampje, maar dat nam ik maar op de koop toe.”

Helemaal probleemloos is de Astra niet geweest. Zo is recent het dubbelmassavliegwiel vervangen en is bij 125.000 km de versnellingsbak gereviseerd. “Het schijnt zo te zijn dat die dingen de achilleshiel van deze auto’s zijn. Het maximale koppel wat de bak aan kan, ligt op 400 Nm, precies wat mijn Opel zou moeten hebben. Het bedrijf waar ik de revisie heb laten doen, adviseerde mij om nooit vol gas te geven in de eerste en tweede versnelling, dus dat doe ik braaf niet meer.”

OPC, dat staat voor Opel Performance Center. De vraag is: zit er nog wat performance in deze OPC? Speciaal voor deze meting heeft Jim ethanolvrije 102 octaan-benzine getankt en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Na een rondje kalibreren gaat het gaspedaal naar de bodem en drijft rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de Astra tot het uiterste. Tot ieders verbazing tikt hij op één paard na de 300 pk aan. Met het koppel pakt het nog veel beter uit; 466 Nm zeggen de meters van Ghisberts dyno. “Het lijkt erop dat deze blauwe Blitz toch stiekem is gekieteld”, vermoedt Ghisbert. Jim weet van niets, maar is erg tevreden met het resultaat: “Deze gaat voorlopig niet meer weg!”

Signalement

Merk Opel
Model Astra GTC 2.0 Turbo OPC
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.074

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.466 mm / 1.840 mm / 1.482 mm
Wielbasis 2.695 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.