Opel Astra OPC (2015) – Op de rollenbank
Bijna 300 pk! Rollenbankchef vermoedt tuning
13 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur komt Jim Laros met zijn azuurblauwe Opel Astra OPC op bezoek bij Beek Auto Racing in Den Haag. Dat heeft hij ervoor over en dat is maar goed ook, want zijn opdraven wordt beloond. De Astra levert boven alle verwachtingen.
Blikvanger
Over smaak valt niet te twisten, maar het is overduidelijk dat de Opel Astra OPC van chauffeur Jim Laros een blikvanger is. Zeker die taartschep van een spoiler achterop trekt de aandacht. Deze bolide is van een liefhebber die niet vies is van wat aanpassingen. “Ik heb hem helemaal naar mijn smaak gemaakt. Naast de spoiler, die je zelden ziet op andere OPC’s, heb ik de spiegelkappen hoogglanszwart gemaakt, net als het inzetstuk onderin de voorbumper.”
Toen Jim met zijn bommetje de rollenbank op kwam rijden, ontwaarden we een bekend gezicht. Inderdaad, twee jaar geleden deed hij met zijn Peugeot 406 Coupé mee aan Klokje rond. De Peugeot bracht het er destijds zeer goed van af. “Ik heb de beelden nog eens teruggekeken en heb vandaag precies dezelfde outfit aangetrokken als toen”, zegt Jim met een lach.
Tot aan de dagteller
Van snelheid is Jim niet vies. Hij gaat geregeld met zijn OPC gummen op de Nürburgring-Nordschleife. Op dat beroemde circuit in de Duitse Eifel heeft hij een maand geleden nog een persoonlijke recordronde van twaalf minuten rond neergezet. Deze Duitse Blitz is niet de eerste auto uit Rüsselsheim die op de oprit heeft gestaan bij Jim. “Hiervoor had ik een Opel Vectra GTS met een 2,8-liter V6, een echte autobahnknaller. Bij 270 km/h hield de tellerklok op, maar liep de naald er voorbij en hield die pas op als hij de dagteller aanwees. Wel met een brandend motorstoringslampje, maar dat nam ik maar op de koop toe.”
Helemaal probleemloos is de Astra niet geweest. Zo is recent het dubbelmassavliegwiel vervangen en is bij 125.000 km de versnellingsbak gereviseerd. “Het schijnt zo te zijn dat die dingen de achilleshiel van deze auto’s zijn. Het maximale koppel wat de bak aan kan, ligt op 400 Nm, precies wat mijn Opel zou moeten hebben. Het bedrijf waar ik de revisie heb laten doen, adviseerde mij om nooit vol gas te geven in de eerste en tweede versnelling, dus dat doe ik braaf niet meer.”
OPC, dat staat voor Opel Performance Center. De vraag is: zit er nog wat performance in deze OPC? Speciaal voor deze meting heeft Jim ethanolvrije 102 octaan-benzine getankt en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Na een rondje kalibreren gaat het gaspedaal naar de bodem en drijft rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de Astra tot het uiterste. Tot ieders verbazing tikt hij op één paard na de 300 pk aan. Met het koppel pakt het nog veel beter uit; 466 Nm zeggen de meters van Ghisberts dyno. “Het lijkt erop dat deze blauwe Blitz toch stiekem is gekieteld”, vermoedt Ghisbert. Jim weet van niets, maar is erg tevreden met het resultaat: “Deze gaat voorlopig niet meer weg!”
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra GTC 2.0 Turbo OPC |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.074 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.466 mm / 1.840 mm / 1.482 mm |
Wielbasis | 2.695 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |