Test: Nissan X-Trail DIG-T 160 DCT
Downsizing die voelt als doping
Als je sportauto’s als de 370Z en de GT-R buiten beschouwing laat, is de X-Trail het topmodel van Nissan. De flink uit de kluiten gewassen SUV kun je nu ook met een van de nieuwste downsizeblokken van Renault-Nissan krijgen, de 1.3 viercilinder. In de krachtigste configuratie levert hij 160 pk. Dat moet toch voldoende zijn voor de X-Trail?
En of dat het geval is! De nieuwe krachtbron vervangt de geblazen 1.6-viercilinder, de enige benzinemotor die je kon krijgen in de X-Trail. Ondanks de grotere cilinderinhoud levert die maar 3 pk meer dan de krachtbron die hem opvolgt. De 1,3-liter turbomotor kennen we heel goed, van diverse tests van de Renault Mégane en de Scénic, van de Captur en de Dacia Duster. Zelfs in twee Mercedes A-klasse-duurtesters (via de motorenlink met Renault) was het blok te vinden. We zijn dus niet eens zo verbaasd dat de motor nogal levendig aanvoelt in de grote Nissan. Bij de acceleratiemetingen slaan we echter steil achterover: de 0-100sprint verloopt 2,3 seconden sneller dan de fabriek belooft! De Mercedes A200 met dezelfde motor en DCT-transmissie die we als duurtester reden, zat al 0,6 seconden onder de beloofde sprinttijd, maar wat de Nissan hier laat zien, slaat alles. Met het vermogen van 160 pk zit het dus ook wel snor.
Waarschijnlijk zit er minstens 180 pk in de dappere 1,3-liter. De motor werkt in de X-Trail altijd samen met de automatische transmissie met dubbele koppeling, en wie dit blad wekelijks leest, weet dat we al veel hebben geschreven over het late aangrijpen van de koppeling bij het wegrijden. Het voelt in de Nissan minder ergerlijk aan dan bij onze Mercedes A180d-duurtester met dezelfde transmissie. Het hupje dat de auto na het late aangrijpen maakt, is minder aanwezig, ook omdat de Nissan steviger vering heeft en er minder beweging in de auto zit bij gasgeven en remmen. Zelfs als je heel rustig rijdt, voelt de aandrijflijn soepel aan, alsof hij voldoende reserves heeft. De motor laat zich dan echt amper horen en je hebt geen moment het idee met een licht motortje op stap te zijn. Pas bij vollast zet hij een keel op. Het gemiddelde verbruik van 1 op 12,5 is netjes voor het formaat auto en voor zijn hoogte, waarbij we wel moeten zeggen dat de auto een flinke buitenlandse rit voor zijn kiezen heeft gekregen.
Bij Nederlands verbruik zit 1 op 13 er echt met gemak in. Hoe verhoudt de 1.3 DIG-T 160 zich tot zijn voorganger, de 1.6 DIG-T 163? Het vermogen ligt maar een fractie lager, het koppel zelfs hoger. De 1,3-liter levert 270 Nm, de 1.6 kwam tot 240 Nm. Ook in de praktijk is de downsizemotor zuiniger; we haalden bijna twee jaar geleden 1 op 12,1, nu 1 op 12,5 met de kanttekening van de genoemde flinke buitenlandse rit met volle bepakking.
HOOG EN SMAL
Zo blijkt de komst van de nieuwe motor duidelijk een verbetering, maar hoe staat de X-Trail er verder voor? De auto werd eind 2014 gepresenteerd en kreeg ruim twee jaar geleden een facelift. Er staat ontegenzeggelijk een stoere verschijning met veel chroom op de neus, welvingen in de voorschermen en motorkap. Vooral wanneer je erachter staat, valt op dat hij flink smaller is dan concurrenten als de Peugeot 5008 en de Volkswagen Tiguan Allspace. De gelijkenissen met de kleinere Qashqai zijn er, maar parkeer hem naast die in Nederland populairdere SUV en je ziet dat de X-Trail flink hoger is. Hoger ook dan de modellen van Peugeot en Volkswagen die we net noemden. Qua lengte behoort hij tot de langere modellen in het segment. Dat merk je zeker achterin de auto, waarbij de verstelbare achterbank ontzettend veel gebruiksgemak biedt. Kleine kinderen achterin laten plaatsnemen en meer bagage meenemen? Zet de achterbank in de voorste stand en de laadruimte groeit gigantisch.
Ga vooral niet af op de op papier wat matig lijkende bagage-inhoud van 565 liter voor de versie met vijf zitplaatsen, want in de praktijk kun je er behoorlijk meer in kwijt. Er is namelijk ook nog een bodem die eruit kan, zodat er flink wat kan worden meegesjouwd. Overigens bestaat er een zevenzitsversie van de X-Trail. Voorin gaat het er krapper aan toe. Zit je dicht bij het stuur, dan komt de knie zomaar tegen het dashboard. De auto voelt daarin niet anders aan dan een Qashqai en door zijn geringe breedte voelt de X-Trail ondanks zijn hogere positionering dan ook verregaand aan als een Qashqai+2, zoals de verlengde versie van de vorige generatie Qashqai heette. De huidige X-Trail volgde destijds niet alleen de vorige X-Trail op, maar ook de oude Qashqai+2. Dat de X-Trail deels als een lange Qashqai overkomt, levert hem geen minpunten op; een Peugeot 5008 is immers ook een uitgerekte 3008.
KLEIN SCHERM
Dat de auto uit 2014 stamt, zie je aan het dashboard. Het centrale scherm is naar huidige maatstaven klein. Je merkt het ook aan de multimedia-interface, die geen Apple CarPlay of Android Auto biedt. Voorin heb je twee 12V-aansluitingen, één in de middenconsole en één in het opbergvak tussen de voorstoelen, en een gewone usb-aansluiting. In modernere auto’s is het vaker andersom. Verder zien we veel kleine knoppen; moderne auto-interieurs zijn opgeruimder. Ergonomisch klopt het allemaal wel en zit alles waar je het verwacht. Logisch zijn de knoppen op het kleine stuur. Opbergruimte voorin biedt de grootste SUV wel genoeg. Tussen de voorstoelen bevinden zich flinke bekerhouders, een diep opbergvak en opmerkelijk is de keuze om daar ook de bediening van de stoelverwarming achter te plaatsen.
De besturing biedt niet veel gevoel, maar voelt zeker niet wazig. Op glad asfalt voelt de X-Trail comfortabel aan, op pokdalige ondergrond hebben de dempers moeite de korte klappen netjes op te vangen. Het onderstel gaat dan dribbelen, terwijl flinke drempels wel keurig worden genomen. Tel daarbij op het aanzienlijke afrolgeluid van de banden, in dit geval Goodyear EfficientGrip SUV/4x4-rubber, en je merkt dat de auto niet zo verfijnd rijdt, ook al word je als bestuurder of passagier wel in de watten gelegd. Aan verwennerij ontbreekt het namelijk niet in deze Tekna-topversie, die over fraaie leren bekleding beschikt, 19-inch wielen, verwarmbare stoelen voor en achter, een verwarmbaar stuur, een panorama-/schuifdak en camera’s in de neus, de buitenspiegels en de achterzijde. Veel zicht rondom moet zo voor komen dat je bij parkeermaoeuvres mensen of obstakels over het hoofd ziet.
DOPING
Doordat de nieuwe krachtbron volgens de WLTP-cyclus een verbruikswaarde kreeg, en de oude motor nog volgens de NEDC-cyclus is gemeten, is de in theorie zuiniger 1.3 niet goedkoper dan de 1.6 DIG-T. Dat betekent dat de prijzen voor de X-Trail met benzinemotor nu bij meer dan € 36.000 beginnen. Als Tekna kost de auto minimaal € 42.940. Het zijn marktconforme prijzen.
De Peugeot 5008 begint weliswaar voor lagere bedragen, maar dan zit er een 130 pk driecilinder in met handbak. De X-Trail blijft zeker nog een auto om rekening mee te houden in deze klasse, ook al beginnen de jaartjes te tellen. Zie de komst van de nieuwe motor dus vooral als een beetje doping op zijn oude dag.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Nissan X-Trail is niet de meest verfijnde of moderne SUV in zijn klasse, maar de komst van de 1.3-viercilinder geeft hem een boost. De kleine krachtbron presteert heel goed, beter dan de 1.6 die hij opvolgt. Sneller en zuiniger, dat is toch wat je van een downsizemotor verwacht. De X-Trail mag dan niet het modernste dashboard en interface hebben, het gebruiksgemak is mede dankzij de riant verstelbare achterbank groot.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail DIG-T 160 N-Connecta |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.040 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 117 kW / 160 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.820 mm / 1.710 mm |
Wielbasis | 2.705 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 166 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Had je deze auto's al gezien?

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna /Panoramadak /360 graden camera /deal ond.
- 2018
- 105.856 km

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T N-Tec Automaat Dealer O.H. | Panodak | Navigatie | 360 Camera | Stoel & Stuurverwarming | LED Koplampen | Climate Control | Cruise Control | DAB |
- 2020
- 55.796 km

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T N-Tec | 360 Camera | Schuif kantel dak | Elektrische Achterklep |
- 2020
- 110.852 km