en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
49 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Om beter aan de CO2-regels te kunnen voldoen, zet Nissan voor de grote X-Trail in op dieseltechniek en downsizing. Subaru neemt in de compleet nieuwe Forester juist afscheid van de dieselmotor en komt voor het eerst met hybride techniek. Weliswaar mild, maar toch. Waarmee zijn deze sports utilities het best bediend?
De Subaru Forester is van voor tot achter nieuw; hij is in alle opzichten een stuk volwassener geworden. Opmerkelijk is dat de dieselmotor niet meer van de partij is bij deze als caravantrekker zo geliefde SUV. Die techniek is – zijn gunstige CO2-uitstoot ten spijt – bij het grote publiek (en dat is bij Subaru voor 90 procent de particuliere markt) uit de gratie en daarmee voor de Forester van de menukaart verdwenen. Om de CO2-uitstoot terug te dringen, presenteert Subaru zijn nieuwe SUV nu met een mild-hybrid aan- drijflijn. Opvallend, want bij het merk met de zes sterren hadden ze nog niet eerder een elektromotor in de aandrijflijn. Zodoende luistert het model nu voluit naar de naam Forester 2.0i e-Boxer, waarbij dat 2.0i erop duidt dat de boxermotor een cilinderinhoud heeft van 2,0-liter; van downsizing is nog geen sprake. Hoe anders denken ze daar bij Nissan over. Voor de X-Trail bieden ze naast een dieselmotor om de CO2-uitstoot terug te dringen tegenwoordig een compactere benzinemotor aan. Het levert voor de Nissan een net iets lagere uitstoot op dan bij Subaru, waarbij moet worden opgemerkt dat de Subaru alleen als vierwielaandrijver verkrijgbaar is en de Nissan met benzinemotor juist alleen als voorwielaandrijver. Voor 4WD ben je bij de X-Trail aangewezen op de dieselmotor. Maar goed, zijn we beter af met mild-hybrid techniek of juist met downsizing?
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.