Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Met een vleugje GT-R

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai
AutoWeek 43 2018
AutoWeek 43 2018

Je leest het in AutoWeek 43 2018

Renault-Nissan ontwikkelde samen met Daimler een nieuwe, compacte benzinemotor. Het blok debuteerde eerder dit jaar in de Scénic en heeft nu zijn weg gevonden naar de Nissan Qashqai. Belangrijkste belofte: een breder toerenbereik. We zoeken uit of die toezegging is nagekomen.

Het is alweer bijna anderhalf jaar geleden dat Nissan de Qashqai een facelift heeft gegeven. Nu is er andermaal nieuws onder de zon. Of beter: onder de kap. Kortgeleden heeft Nissan in de Qashqai een nieuwe dieselmotor geïntroduceerd, een 1.5 dCi met 116 pk, en nu is het de beurt aan twee nieuwe benzineversies. Het gaat om één nieuwe motor in twee uitvoeringen. Deze HR13 is de vrucht van een samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan. Het is een viercilinder met 1.330 cc, die is uitgerust met wat de alliantie een ‘Dual Variable Timing Camshaft’ noemt; vrij vertaald een dubbele, variabele nokkenas-synchronisatie. Het is gericht op meer koppel bij lagere toerentallen en een koppelkromme met een minder krom verloop. In de praktijk moet het koppel over een breder toerenbereik beschikbaar zijn, waardoor je meer schakellui kunt rijden. Leuke wetenswaardigheid is dat de cilinderwanden van de HR13 zijn voorzien van een speciale coating die de wrijving vermindert; deze is eerder toegepast op de snelle Nissan GT-R.

Wie dit alles bekend voorkomt, heeft goed opgelet toen de Renault Scénic en Grand Scénic zijn besproken; dit duo viel de eer te beurt om de nieuwe 1.3-motor als eerste te mogen voeren. Mercedes-Benz gebruikt hem bovendien in de A-klasse, zij het met een wat andere afstelling. De Renaults zijn er inmiddels met 115, 140 en 160 pk; Nissan laat de lichtste daarvan voor wat hij is. De 140 pk-versie vervangt de bekende 1.2 met 115 pk, terwijl de 160 pk-versie het stokje overneemt van de 1.6 met 163 pk. In beide gevallen moet de motorwissel een gunstiger verbruik en dito uitstoot opleveren, in combinatie met betere prestaties.

WASTEGATE

Bij de versie met 140 pk is de winst in koppel (zowaar 50 Nm) indrukwekkender dan wat er ten opzichte van de 1.2-motor aan vermogen bijkwam (25 pk). Vooral in de tussenacceleraties voelt de Qashqai lekker vlot aan. Helemaal onderin heeft hij, ondanks de elektronische wastegate op de turbo, nog steeds even tijd nodig om wakker te worden, maar daarna is hij prima bij de les. Wat vooral opvalt, is dat de motor, zelfs wanneer je flink wat van hem vraagt, behoorlijk stil blijft. De handgeschakelde zesbak is trefzeker te bedienen, maar voelt wat hakerig aan. Ondanks de verbeterde prestaties stoot de nieuwe motor in de 140 pk-versie per kilometer 8 gram CO2 minder uit, hetgeen opmerkelijk genoeg nog een NEDC-opgave is.

Na een kleine twee uur rijden stappen we over in de tweede auto van de dag, ditmaal de 160 pk-variant met dezelfde handgeschakelde zesbak. Die heeft weliswaar drie pk minder dan zijn voorganger, maar wel 20 Nm meer koppel, zodat hij nu op 260 Nm zit. Eerlijk gezegd is het verschil in prestaties met de 140 pk-motorisering op het gevoel slechts marginaal. Volgens opgave is hij van 0 naar 100 km/h ruim anderhalve seconde sneller, maar voor wie geen dragrace-ambities heeft, is dat minder relevant. De souplesse bij tussenacceleraties is prima, maar niet veel beter dan bij zijn minder gespierde broer.

NIEUWE AUTOMAAT

Nee, het grote pluspunt van de 160 pk sterke Qashqai is de beschikbaarheid van de nieuwe DCT-automaat. Deze vervangt de cvt die tot op heden in de Qashqai werd geleverd en het is bovendien de eerste keer dat een (gewone, de GT-R had het eerder al) Nissan leverbaar is met een automaat met dubbele koppeling. Wanneer we halverwege de dag overstappen in de DIG-T 160 DCT, hebben we niet lang nodig om te concluderen dat dit de fijnste van het trio is. De zeventraps automaat schakelt razendsnel en bijna naadloos. Bovendien pakt hij onderin beter op dan dezelfde auto met de handbak. Dat komt wellicht mede doordat de motor in dit geval 10 Nm extra heeft; los daarvan is de afstelling van de DCT gewoon erg goed. Het resultaat is dat de DCT-versie niet alleen veel relaxter rijdt, maar dat de prestaties gevoelsmatig beter zijn.

LANGERE ONDERHOUDSINTERVAL

Behalve nieuwe motoren krijgt de Qashqai ook een nieuw infotainmentsysteem: New NissanConnect. De grootste tekortkoming van het huidige systeem, het ontbreken van Apple CarPlay en Android Auto, is daarbij verleden tijd. Het nieuwe systeem wordt vanaf de Acenta-uitvoering standaard gemonteerd en de navigatie en andere software kan voortaan via de smartphone en wifi up-to-date worden gehouden. Een speciale app regelt de zogenaamde door-to- door-navigatie. Je plant daarmee de route al thuis of op kantoor op je telefoon, waarna deze naar de auto wordt doorgestuurd. De navigatie krijgt zijn verkeersinformatie live van TomTom Premium Traffic. New NissanConnect werkt met stemherkenning en heeft een extra kleurenscherm tussen de klokken. Een andere eigenschap van de nieuwe benzinemotoren is dat het service-interval is verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer, wat tijd en kosten spaart.

Nissan verwacht de eerste vijf maanden zo’n drieduizend Qashqais met de nieuwe motor aan de man te brengen, de meeste daarvan in de 140 pk-versie. Dertig procent van de klanten kiest naar verwachting voor de 160 pk met CDT. Het aandeel diesels ligt bij de Qashqai op tien procent. De nieuwe benzineversies staan inmiddels bij de Nederlandse dealers.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Stil
  • +Fijne automaat
  • -Nog steeds turbogat
  • -140 pk niet met automaat

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum