Nissan Primera Estate 2.2 DCT Acenta (2002)

Familieportret

Nissan Primera 2.2 DCT Estate Acenta
Nu Renault het min of meer voor het zeggen heeft bij Nissan, kon je er natuurlijk op wachten dat die frivole Fransen het ietwat duffe modellenprogramma van Nissan zouden gaan opleuken. De Nissan Primera bewijst dat die opzet is geslaagd: leuk Nissan-rijden is voortaan mogelijk!

Neem bijvoorbeeld de Nissan Primera Estate. Een auto die er met zijn scherpe paneelvouwen futuristisch uitziet. Ook is de Primera Estate 'n waanzinnig heerlijke auto. Een auto waarover een echtgenote sprak als 'die leuke grijze'. Een leuke Nissan dus, inderdaad. Leuk van uiterlijk, leuk van innerlijk, leuk van prestaties, leuk van binnen- en bagageruimte en zeker leuk van speeltjes.
Zet een nieuwe Primera naast de vorige en je zult geen overeenkomsten zien. Het is echt alsof er een frisse mistralwind door Nissans designafdeling heeft geblazen. Dat geldt niet alleen voor het exterieur, maar ook voor het interieur. Neem nu het dashboard: de klokken liggen in het midden, onder een
symmetrische, boogvormige kap à la Espace en Twingo. Ook valt het oog direct op het grote 'N-FORM' 7-inch TFT-kleurenbeeldscherm in het midden van het dashboard, met de daaromheen gegroepeerde bedieningsknoppen. Met knoppen en scherm bedien je nagenoeg alle secundaire functies, inclusief radio, cd-speler, airconditioning, boordcomputer, ventilatie en verwarming. Verder kun je op het scherm, bij het inleggen van de achteruitversnelling, het gebied direct achter de auto zien. Ideaal voor inparkeren in krappe plekjes! Dat 7-inch display is een optie, die is gecombineerd met het – werkelijk fantastische – dvd-navigatiesysteem. Standaard is een 5,8 inch kleurenscherm.


Onhandig?
Toch heeft zo'n enorme concentratie van bedieningsknoppen, die in combinatie met dat scherm en met elkaar moeten worden gebruikt, ook zijn nadelen. Zo kun je niet even snel iets aanzetten, instellen of kiezen. Al raak je er gaandeweg wel steeds meer bedreven in. Zolang je er nog niet aan bent gewend, is niet-handsfree
telefoneren er een absoluut ongevaarlijke bezigheid bij. Over telefoneren gesproken: de auto was uitgerust met een 'Plug en Go'-telefoonintegratie voor een mobiele telefoon. We konden de Nokia zo in de houder op de middenconsole klikken en handsfree gaan bellen. Perfect! Ook de kwaliteit van het handsfree-systeem was indrukwekkend. De verstaanbaarheid over en weer was uitzonderlijk goed.
De gehele bediening is Japans-perfect. De besturing voelt goed gewogen aan. De standaard 6-bak laat zich perfect schakelen en ook koppelen gaat licht. Alles op de gebruikelijk Japans-perfecte wijze, dus. Even over die versnellingsbak. De economische zesde versnelling is zo lang, dat je hem eigenlijk alleen boven de 120-130 zinvol kunt gebruiken. Daaronder valt het motortoerental zo ver terug dat de krachtbron er teveel aan moet trekken en de auto dus zelfs minder zuinig wordt. Een detail waaraan je (legaal) in ons land eigenlijk niets hebt.
De voorstoelen zitten niet helemaal lekker en bieden bovenin de rug te weinig steun. De zitting begon bij een langere rit pijn te doen in het rechterbeen. Ook de scherpe rand links onder het dashboard is pijnlijk voor de knie. We moesten er ook niet aan denken wat er met die knie gebeurt als je een beetje zware aanrijding hebt... Andere minpuntjes waren de kleurfolie op de kunststoffen portiergreep die losliet en de niet werkende airco. Bij controle bleek er iets niet goed aangesloten. Het zal wel nieuwigheid zijn, want wij reden met een van de allereerste geproduceerde Primera Estates. Ook achterin is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte. De bagageruimte mag er zijn: royaal, met onder de vloer nog een vak voor bijvoorbeeld vieze schoenen en laarzen na een boswandeling.
Ook met de veiligheid van de Nissan zit het wel goed. We sommen eens op: 4-kanaals ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), Nissan Brake Assist voor extra bekrachtiging bij een noodstop, front- en zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags voor- en achterin, anti-whiplash-hoofdsteunen voorin, Isofix-voorbereiding voor speciale kinderstoeltjes, afstandsbediening op centrale portiervergrendeling, mistlampen voor en achter, ruitenwissers met regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, de al genoemde achteruitrijcamera en als optie nog Xenon-koplampen. Ook de plug & go-telefoonintegratie hoort hier eigenlijk wel thuis. Verder is als optie nog ESP
verkrijgbaar.
Al met al is de Primera ons – ondanks wat minpuntjes – bijzonder goed bevallen.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera Estate 2.2 DCT Acenta
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.184 cc
Maximaal vermogen 93 kW / 126 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.675 mm / 1.760 mm / 1.482 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.431 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60HR16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km