Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Patrol GR

Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport (2000)

Lekker baggeren

Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport (2000)
  • Autotest
25 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Nissan Patrol is er - en dat zie je meteen - voor het echte werk. Geen futuristisch personenauto-achtig interieur, maar een bonkige body, hoog op de poten en met een brede snuit. De kwaliteiten van de Patrol liggen ook niet direct op verhard.

We staan voor de poort bij de ENCI in Maastricht. De portier kijkt vanuit zijn hokje naar beneden en zegt in zangerig Maastrichts: 'Nu is hij nog blauw, maar als jullie vanmiddag hier weer zijn, is hij helemaal grijs. Echt waar.' Nou, dat klinkt alsof we een leuke middag gaan krijgen in deze mergelgroeve. Doe die slagboom maar open. Op een rustige plek in de groeve vinden we een nogal uitdagende omgeving. Veel zand, hellingen, modder, stof, grind en stenen, 'n echt 4x4-paradijs dus. Hier moet een Nissan Patrol zich wel thuisvoelen.
Want de Patrol is zo te zien een echt werkpaard. Een terreinreus. Voor rijden in het terrein is een motor met flink wat koppel van levensgroot belang. Daarom zocht Nissan zijn heil in een spiksplinternieuwe direct ingespoten viercilinder dieselmotor. Een viercilinder, ja, want deze drieliter vervangt de oude zescilinder 2.8 turbodiesel. De vierpitter is op veel fronten een hele vooruitgang: meer vermogen, veel meer koppel en hij zorgt voor meer gang in de Patrol. In cijfers: 158 pk en 354 Nm bij 2.000 tpm.
De Patrol is vrij simpel afgewerkt met bruinig kunststof en veel hard plastic. Zo te zien heeft ook geen enkele ontwerper zich al te druk gemaakt om de vormgeving van deze werkplek. Alles zit erop - da's alles.
De standaard ditjes en datjes omvatten onder meer een handbediende airco, twee frontairbags, ABS, elektrisch bediende ramen en spiegels, lichtmetalen velgen en centrale vergrendeling met a.b. En uiteraard zit alle andere meestal-wel-standaarduitrusting er op. Wat we heel erg missen is een 'geheugen' op de voerstoelen. Iedere keer als je iemand hebt laten instappen achterin en je schuift de stoel terug, komt de leuning in een kaarsrechte basispositie terecht. Moet je keer op keer je stoel opnieuw instellen.
De in tweeën gedeelde achterdeur is bijzonder handig. Kun je ook nog eens iets uit de auto pakken als je achter dicht op een andere auto staat geparkeerd.

Uitschakelbare stabilisatorstang

Verwacht geen geraffineerd rijcomfort in de Patrol. De tussenbak is nog een echte mechanische bak en niet zo'n futuristisch elektronisch ding. Nee, gewoon, kloink en hij staat in de juiste stand.
Minder geraffineerd wil niet zeggen slechter - in tegendeel. De Patrol staat in het terrein zijn mannetje. Hij kan heel veel. Gaat makkelijk over de slechte weg, klimt en daalt makkelijk en de uitschakelbare stabilisatorstang geeft ook veel mogelijkheden. En dat is in 4x4-land is unieks. Gewoon met een druk op de knop zorg je ervoor dat de starre wielophanging beter veert. Het geeft in ieder geval meer comfort op de hele slechte 'weg'. Ons testterrein was nu ook weer niet zo extreem dat we echt een defintief oordeel over deze feature kunnen geven. Als we door het water rijden wordt hij minder afgeremd dan andere terreinauto's. De Nissan verdient al met al heel wat offroad-punten.
Ons dagje spelen in de groeve loopt ten einde. Grijs is onze Patrol. Een dikke laag heel fijne mergelblubber heeft zich vastgekleefd aan alles, maar dan ook alles wat in contact komt met de buitenlucht. Alleen de ruitenwissers konden zich door de blubber heen ploegen voor een klein beetje uitzicht. Wij hebben persoonlijk zelden zulke smerige auto's gezien - zeggen we niet zonder trots.
Tot besluit gaan we een lekker stuk rijden op de gewone weg. Want op klinkers, asfalt en verkeersdrempels daar zal een Nissan Patrol zich over het algemeen het meest bevinden.
Verwacht bij een grote 4x4 als deze twee geen personenauto-achtig weggedrag. Hobbels in de weg worden nauwelijks gladgestreken en alles komt twee keer harder aan dan je gewend bent. In bochten hang je met z'n allen naar een kant en op verkeersdrempels springen je boodschappen even omhoog. Hoe voorzichtig je ook rijdt, je hobbelt en wiebelt meer dan normaal. Koop je een 4WD dan moet je nu eenmaal wat concessies doen aan het comfort. De Nissan Patrol is wat onrustig, maar stuurt goed. Er zit voldoende gevoel in, zodat je vertrouwd je bochten kunt inzetten
We willen de Patrol niet afbreken, maar zijn relatieve belegenheid zit hem wel een beetje in de weg. Het geeft hem tegelijkertijd ook weer iets stoers. Een auto waarin je niet zo de neiging hebt om de boel schoon te willen houden. Hier wordt gewerkt! En als het op werken aankomt, dan is de Nissan ongekend goed.

Signalement

Merk Nissan
Model Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 44.273

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.953 cc
Maximaal vermogen 116 kW / 158 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 354 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 95 l
Lengte / breedte / hoogte 4.440 mm / 1.930 mm / 1.840 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 2.155 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden265/70R16Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,5 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 16,4 s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 288 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Patrol
Nissan Nissan Patrol

Uitgelicht aanbod

    Nissan Patrol 3.0 Di 158PK 4X4 Young Timer Airco Metallic Elektrpakket Trekhaak

    Nissan Patrol 3.0 Di 158PK 4X4 Young Timer Airco Metallic Elektrpakket Trekhaak

    • 2003
    • 305.529 km

    € 8.150

    Nissan Patrol GR 3.0 Di Comfort voll B-stijl Lange uitvoering

    Nissan Patrol GR 3.0 Di Comfort voll B-stijl Lange uitvoering

    • 2000
    • 419.738 km

    € 7.805

    Nissan Patrol 2.8 TDI 3DRS SE VAN MARGE

    Nissan Patrol 2.8 TDI 3DRS SE VAN MARGE

    • 1999
    • 130.640 km

    € 14.995

Meer Nissan Patrol occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Patrol specificaties
  • Nissan Patrol occasions
  • Nissan Patrol video's
Advies en informatie
  • Nissan Patrol tests
  • Nissan Patrol gebruikersreviews
  • Nissan Patrol index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)

    Nissan Patrol Wagon GR 2.8 LX Turbo D (1997)

    6
    • 17 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Patrol Wagon GR (1993)

    Nissan Patrol Wagon GR (1993)

    2
    • 18 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Elegance (2005)

    Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Elegance...

    4
    • 17 december 2008
  • Gebruikersreview
    Nissan Patrol Hardtop GR 2.8 Turbo D (1991)

    Nissan Patrol Hardtop GR 2.8 Turbo D (1991)

    4
    • 19 mei 2002
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    7
    • 31 maart 2021
  • Nieuws
    Nissan Armada onder het mes

    Nissan Armada onder het mes

    8
    • 9 december 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Nissan Armada klaar voor Verenigde Staten

    Vernieuwde Nissan Armada klaar voor Verenigde...

    2
    • 2 juni 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Patrol

    Facelift voor Nissan Patrol

    16
    • 24 september 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Patrol - Ford Maverick

    De Tweeling: Nissan Patrol - Ford Maverick

    28
    • 4 maart 2018
  • Nieuws
    Australië neemt afscheid van oude Nissan Patrol

    Australië neemt afscheid van oude Nissan...

    10
    • 9 december 2016
  • Nieuws
    Ook Nissan Patrol ontkomt niet aan Nismo

    Ook Nissan Patrol ontkomt niet aan Nismo

    25
    • 8 oktober 2015
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    8
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    49
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden