Nissan Micra - Opel Corsa - Renault Clio
Terug in de belangstelling
Sluit je ogen en beeld je de vorige Nissan Micra in. Het kan goed zijn dat je dat wat moeite kost, want echt sprankelen deed de kleine Nissan niet. En dat terwijl concerngenoot Renault met de uiterst flamboyante Clio regelmatig de show wist te stelen. De door de Nederlander Laurens van den Acker gestileerde Fransman slaat op z'n zachtst gezegd aan. Niet gek dus dat Nissan voor de nieuwe Micra eenzelfde designweg probeert te bewandelen en de nieuwe generatie een veel zelfverzekerder voorkomen geeft. Scherpe lijnen, agressieve koplampunits waarmee de Japanse hatchback vervaarlijk de wereld in gluurt, het valt allemaal een stuk meer op. Dan oogt de Opel Corsa op deze pagina's toch een beetje timide tussen al dat Frans/Japanse designgeweld. De vormen liggen goed op het netvlies, maar glijden daar meteen weer vanaf zodra de auto uit beeld verdwijnt. Waarmee de verhoudingen meteen duidelijk zijn, want in veel andere opzichten staan deze drie concurrenten net zo tegenover elkaar.
Trek het portier van de Corsa open en je snapt wat we bedoelen. Frivool, verrassend of spannend wordt het geen moment, maar alles voelt degelijk aan en over de plaatsing van de diverse bedieningselementen hebben de ontwerpers duidelijk nagedacht. Alles zit waar je het verwacht en het kost weinig moeite om aan te leren. Enige uitzondering vormt het centrale touchscreen, dat tegen alle verwachting in niet over navigatie beschikt. Zo'n
systeem staat ook niet op de optielijst. De enige mogelijkheid om toch via dat scherm te navigeren, is om je smartphone eraan te koppelen en dan de software naar het centrale scherm te streamen. Op zich werkt dat redelijk, maar toch was het fijn geweest als een ingebouwd systeem in ieder geval op de optielijst had gestaan. Verder zoals gezegd weinig klachten over het interieur van de Duitser, de zitpositie is voldoende instelbaar en hoewel de stoelen behoorlijk hard zijn, valt er op de ondersteuning weinig aan te merken.
Achterin is trouwens ook weinig reden tot klagen, daar blijkt de Corsa zelfs de ruimste van het stel. Met een volwassene van gemiddelde lengte voorin, blijft er achterin nog net voldoende hoofd- en beenruimte over. De knieën toucheren de voorstoel en het dak komt in de buurt, maar het gaat. In de bagageruimte blijft er dan nog 280 liter over, waarmee de Corsa iets minder ruimte biedt dan de Micra of Clio.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 0.9 TCe Intens|Navi|PDC|LED|Keyless|Camera
- 2018
- 76.480 km

Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta / Achteruitrijcamera / Navigatie full map / Cruise- en Climate Control / Parkeersensoren achter / Radio / Bluetooth
- 2017
- 72.723 km

Opel Corsa 1.4 Online Edition | 1e Eig | Pano | Trekh | Crui
- 2018
- 130.594 km