Nissan Micra 1.5 dCi Visia (2004)
Krachtig babyolifantje
Nog niet zo lang geleden was het bijna ondenkbaar: een dieselmotor in een compacte auto. Veel te zwaar, te traag en te luidruchtig voor relatief kleine auto's. Maar vooral de common-railtechniek heeft voor een ware revolutie gezorgd. Turbodiesels zijn stil en doen wat hun vermogen betreft niet onder voor benzinemotoren met dezelfde inhoud.
De machinekamer van de Nissan Micra wordt gevuld door een oliestoker uit de magazijnen van Renault, de alliantiepartner van Nissan. Het Franse concern heeft verschillende vermogensvarianten van dit moderne blok en daarvan gebruikt Nissan er twee voor de Micra: de 82 pk-versie en de uitvoering met 65 pk. Ons testexemplaar is voorzien van de minst krachtige variant. Maar met een maximumkoppel van 160 Nm bij 2.000 toeren kan de kleine dieselkrachtbron zich qua trekkracht meten met bijvoorbeeld de 1,8-liter benzinemotor van de Nissan Primera. De Micra 1.5 dCi komt dan ook uitstekend uit de startblokken; hij sprint in 15,3 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h, wat iets sneller is dan de fabriek opgeeft. Ook de cijfers voor de tussensprintjes op lagere snelheden zijn goed. Dat de Micra niet zo'n hoog topvermogen heeft, merk je als je de hogere snelheidsregionen opzoekt. Want boven de 145 km/h gaat het merkbaar moeizamer en bij dik 160 op de teller is het op.
Ondanks het feit dat we hem hard hebben laten werken, haalde de Micra tijdens de test een gemiddeld verbruik van dicht bij de 1 op 19 en dat is toch heel mooi. Iets minder mooi is het dat de soms een tikje rauwe 1.5 dCi-motor in de Nissan zich soms iets te veel laat horen.
Vrouwenauto?
De Micra kijkt met olijke koplampen de wereld in en is behoorlijk hoog. De Nissan scoort met zijn verschuifbare achterbank punten omdat je de bagageruimte desgewenst wat groter kan maken zonder de zitruimte achterin helemaal te moeten opofferen. De achterbank neerklappen kan natuurlijk ook. Met de aankleding en inrichting van het interieur komt de Micra frivool voor de dag. Het dashboard is leuk van vorm met geinige details als bedieningsknoppen die van bakeliet lijken te zijn gemaakt. Het zitcomfort is in orde, met de kanttekening dat het natuurlijk geen sportieveling is met kuipstoelen die extra steun bieden.
Opvallend is het dat Nissan de Micra blijkbaar als vrouwenauto ziet en alleen aan de bestuurderskant een spiegeltje in de zonneklep monteert. De Micra in Visia-outfit is standaard voorzien van centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen vóór. En de Nissan heeft achterin standaard drie hoofdsteunen.
Veilig en makkelijk
De Nissan Micra blijkt een stevig geveerde auto, soms op het harde af, maar wel met een puik weggedrag. Van huis uit is hij onderstuurd vanwege zijn zware motor en voorwielaandrijving. De achterkant is nauwelijks in beweging te brengen. Wel veilig en makkelijk. Het overhellen in bochten valt erg mee. De pittige, goed hoorbare motor past prima in dit plaatje. De Nissan overtreft de door de fabriek opgegeven prestaties. Daar komt nog bij dat ook de prijs en uitrusting in zijn voordeel werken. Met 'n prijs van 15.325 euro voor de Visia-uitvoering kan dat zeker in deze klasse de doorslag geven.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.5 dCi 65pk Visia |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.715 mm / 1.660 mm / 1.540 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 954 kg |
Laadvermogen | 556 kg |
ongeremd | 555 kg |
Banden | 175/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,3 s (fabrieksopgave: 17,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 6,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 15,5 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |