Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Maxima QX

Nissan Maxima QX 2.0 Elegance aut. (2002)

Stille wateren

Nissan Maxima QX 2.0 Elegance aut. (2002)
  • Autotest
4 februari 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nissans hoge middenklasser Maxima QX heeft z'n naam mee, maar hij ontbeert de gratie, de passie en de aantrekkelijkheid van die andere Máxima. Jammer, want de Nissan heeft ontegenzeggelijk kwaliteiten, alleen liggen die niet zo aan de oppervlakte. Stille wateren – diepe gronden.

De Nissan Maxima QX slijt z'n dagen in de schaduw van grootheden als de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse, modellen waar 'ie graag mee in één adem genoemd wordt, maar waartegen 'ie het qua uitrusting, rijeigenschappen en natuurlijk imago moet afleggen. Maar daar is de vraagprijs dan ook naar; de 2,0-liter V6 in Elegance-trim die we hier onder handen hebben, verlaat de showroom voor zo'n € 34.550. Da's een kleine tien mille minder dan een tweeliter vijf en maar liefst een slordige twintigduizend euro minder dan de instap benzine-E. Qua prijs past 'ie dus beter bij de 3-serie of de C-klasse.
Hiermee raken we de tragiek van de Maxima in de kern. Hij kan zich niet opwerpen als een goedkoop alternatief voor de grote jongens in z'n klasse, maar is ook geen substituut voor prestigieuze modellen in een segment lager. Ook daarvoor schiet de Nissan voor wat betreft uitstraling en rijeigenschappen tekort. Z'n talenten blijven hierdoor voor grote groepen verborgen. Die liggen voornamelijk op het vlak van de binnenruimte. De Maxima biedt ruim plaats aan forse fauteuils, die prima zitten zolang je rechtuit rijdt, maar waarvan de zijdelingse steun voor verbetering vatbaar is; in de bocht moet je je toch schrap zetten. Achterin krijgen de onderste ledematen van passagiers alle bewegingsvrijheid. De hoofdruimte valt voor een auto als de Maxima enigszins tegen. De kofferruimte meet 520 liter, da's precies evenveel als de E-klasse te vergeven heeft. De koffer van de '5' kan er een punt aan zuigen. Bij het beladen van de Maxima moet je terdege rekening houden met de ouderwetse beugels van de kofferklep. Die fungeren als ware kofferkrakers wanneer je de klep sluit.


Vakjes en bakjes
Het interieur oogt netjes, zonder ergens in uit te blinken. Het grijze dashboard wordt opgefleurd door een in houtlook uitgevoerde middenconsole. Over de bediening van verwarming/ventilatie zijn we zeer te spreken; draai- en tiptoetsen laten aan duidelijkheid niets te wensen over.
De audio-installatie vraagt een aandachtiger bestudering, maar ook de bediening daarvan krijgen we onder de knie. De geluidsinstallatie is tevens vanaf het puik in de hand liggende, met leer overtrokken stuurwiel te bedienen. Het dashboard oogt nogal traditioneel; twee grote ronde klokken, die respectievelijk de snelheid en het toerental weergeven, worden geflankeerd door een tweetal kleinere voor brandstofvoorraad en motortemperatuur. In 't donker wordt het instrumentarium zacht verlicht door een groen schijnsel. Heel rustig voor de ogen.
Wie tal van grotere en kleinere zaken heeft onder te brengen in het interieur, is bij de Nissan Maxima QX aan het goede adres. Het binnenste van de Japanner is vergeven van de vakjes en bakjes. Van boven op het dash en in de console tot in de hoedenplank aan toe. En ook de onvermijdelijke bekerhouders ontbreken niet. De uitrusting is sowieso voor elkaar in de Nissan. Airconditioning, ABS, lichtmetalen wielen, tal van elektriek verstelbare zaken, het is er allemaal.
Rijden doet de grote Nissan zeer verdienstelijk. De nadruk ligt overduidelijk op comfort. Het onderstel heeft het alleen niet zo op korte oneffenheden; die geeft het nogal hard door. In de bocht heeft de Maxima de neiging wat op een oor te
hangen en de buitenkant van de bocht op te zoeken. Bij normaal gebruik worden deze karaktereigenschappen echter nooit ergerlijk. De Maxima is geen sportauto, dus snaarstrak hoeft 'ie niet door de bocht te gaan. De besturing is een tikkie vaag, maar past daardoor wel goed in het comfortabele totaalpakket van de Nissan. Dat doet ook de viertraps automatische transmissie. Die doet z'n werk naar behoren, maar neemt z'n tijd bij het schakelen van het ene verzet naar het volgende. En da's te zien aan de acceleratiecijfers. Een sprint van 0 naar 100 km/h duurt maar liefst 12,4 seconden. Zo zie je maar, zescilindermotoren staan niet garant voor zinderende prestaties. De 24-kleps V6 van de Maxima moet er behoorlijk aan sleuren om de gang erin te krijgen. Dat gaat gepaard met een prachtige zescilinderschreew, dus toch nog waar voor je geld. Zit de gang er eenmaal in, dan is het zoeven geblazen met de Maxima. De zespitter doet fluisterend z'n werk. Alsof je op een vliegend tapijt zit. Hij kan niet tippen aan de prinses, maar heeft dus toch iets sprookjesachtigs.

Signalement

Merk Nissan
Model Maxima QX 2.0 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 32.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 179 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.920 mm / 1.780 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.440 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 14,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,9s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Maxima QX
Nissan Nissan Maxima QX
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Maxima QX specificaties
  • Nissan Maxima QX occasions
  • Nissan Maxima QX video's
Advies en informatie
  • Nissan Maxima QX tests
  • Nissan Maxima QX gebruikersreviews
  • Nissan Maxima QX index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2001)

    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2001)

    2
    • 3 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2001)

    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2001)

    47
    • 14 december 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 2.0 V6 SLX (1996)

    Nissan Maxima QX 2.0 V6 SLX (1996)

    2
    • 18 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 3.0 V6 SE (2000)

    Nissan Maxima QX 3.0 V6 SE (2000)

    5
    • 23 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 3.0 V6 SE (1999)

    Nissan Maxima QX 3.0 V6 SE (1999)

    • 5 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 2.0 V6 SE (1995)

    Nissan Maxima QX 2.0 V6 SE (1995)

    • 28 augustus 2007
  • Gebruikersreview
    Nissan Maxima QX 3.0 Elegance (2003)

    Nissan Maxima QX 3.0 Elegance (2003)

    8
    • 11 februari 2007
meer reviews
Test: Nissan Qashqai e-Power

Test: Nissan Qashqai e-Power

110

Met de Qashqai e-Power komt Nissan misschien wel met de leukste auto van het jaar. Althans...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    27
    • 6 augustus 2022
  • Autotest
    Nissan Maxima QX 3.0 SE (1996)

    Nissan Maxima QX 3.0 SE (1996)

    1
    • 21 mei 2002
  • Autotest
    Nissan Maxima QX 3.0 SE (1998)

    Nissan Maxima QX 3.0 SE (1998)

    • 26 februari 2002
  • Autotest
    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2000)

    Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2000)

    • 9 oktober 2001
  • Eerste rijtest
    Nissan Maxima QX

    Nissan Maxima QX

    • 28 mei 2000
  • Autotest
    Nissan Maxima QX 2.0 SE (1997)

    Nissan Maxima QX 2.0 SE (1997)

    • 16 mei 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    143
    • 19 augustus 2022
  • Nieuws
    Nissan Hypermini: voorloper van de Leaf

    Nissan Hypermini: voorloper van de Leaf

    10
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    27
    • 6 augustus 2022
  • Occasion koopadvies
    Nissan Qashqai (J11): Talentvolle allrounder - Koopwijzer

    Nissan Qashqai (J11): Talentvolle allrounder...

    39
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nissan Maxima houdt het (voorlopig) voor gezien

    Nissan Maxima houdt het (voorlopig) voor...

    25
    • 5 augustus 2022
  • Test: Nissan Qashqai e-Power

    Test: Nissan Qashqai e-Power

    110
    • 22 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden