Nissan 100 NX was vrolijke Sunny voor de zonnige dagen
Jaren negentig blijheid
In de vroege jaren negentig waaide er een vrolijk wind door autoland. De Nissan 100 NX is er een voorbeeld van: vele sympathieke coupeetjes, eerst uit Japanse hoek, later haakten ook merken als Opel (Tigra) en Ford (Puma) aan. We pakten de Nissan 100NX weer eens mee voor een korte proefrit en gingen zo terug naar onze jeugd.
De Nissan 100 NX brengt ineens allerlei herinneringen naar boven aan compacte Japanse coupés uit de jaren 90, zoals de Honda CRX Del Sol en de Mazda MX-3, die zelfs met een 1,8-liter V6 in de prijslijst stond. Opel haakte aan met de Tigra, Ford met de Puma. We zijn bijna drie decennia verder en de kans dat je een puntgaaf exemplaar van dit soort auto’s tegenkomt, is vrij klein. Toen dit rode pareltje opdook, was de afspraak voor een proefrit dan ook snel gemaakt.
100NX gebaseerd op de Sunny
De NX, met zijn guitige snoet, is gebouwd van 1991 tot 1996 en had aanvankelijk een motor met carburateur. Vanaf 1993 is dat injectie, met 102 pk. Er is ook nog een GTI, die een tweeliter met 143 pk heeft. Technisch is deze Nissan gebaseerd op de Sunny uit die tijd. Best een mooi motortje, met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De hoofdattractie zijn echter de twee uitneembare zonnepanelen, die de coupé in een handomdraai omtoveren tot een soort cabriolet. Je kunt ze opbergen in de kofferbak en wat overblijft is een T-top, zoals de Triumph Stag en grote broer Nissan 300 ZX hebben. Dit wordt vaak als Targa betiteld, maar die naam is eigendom van Porsche.
Het interieur is op en top jaren 90 Japans, met feilloos werkende knoppen en schakelaars, schuifregelaars voor de klimaatregeling overzichtelijke klokjes. Er is een rudimentair achterbankje, meer voor de vorm dan voor de functie. Je zit niet al te ver boven het wegdek en de stoel biedt voldoende steun. Het schakelen gaat afstandelijk, met vrij lange halen. Ook dat typeert een Nissan uit die tijd. Met zijn 90 pk en een gewicht van iets meer dan duizend kilo is de NX pittig genoeg. Van het onderstel is ook werk gemaakt, getuige de multilink-achterwielophanging. In combinatie met het lage gewicht is hij leuk om te rijden en niet vies van een snelle bocht.
Dit exemplaar met 100.000 kilometer op de klok stond ten tijde van de proefrit voor € 8.850 te koop.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | 100 NX 1.6 SLX |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.107 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.680 mm / 1.315 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 510 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.