Nieuwe elektrische Kia rond de €45.000: EV3, Niro EV of EV6?
Keuzestress bij Kia
Het gaat Kia voor de wind in Nederland, vooral dankzij de EV3 die aan kop gaat in de verkoopstatistieken. Dat er bij Kia meer elektrische keuze is in die prijsklasse, bewijzen de Niro EV en EV6 die we naast onze terracotta-roodbruine duurtester hebben gezet. Met €45.000 op zak gaan we shoppen.
Nadat Kia in 2019 met de e-Niro op de markt kwam, schoten de verkopen van het Koreaanse merk verder omhoog. Kia kwam op het juiste moment met de juiste auto. Voor de leaserijder een geschenk uit de hemel, gezien de fiscale bijtelling van 4 procent voor een periode van vijf jaar. Op die manier wordt de maandelijkse last van autorijden tientjeswerk.
Met die EV legde Kia een solide basis voor verder succes, al was het alleen maar vanwege de puike reputatie van de e-Niro. Goede actieradius, geringe accudegradatie en hij blijkt betrouwbaar te zijn. Wie deze Kia nu als vijf jaar oude occasion koopt, heeft nog altijd tot maximaal 5 jaar garantie, mits de auto volgens fabrieksvoorschrift door de dealer is onderhouden en er niet meer dan 150.000 km op de klok staat.
In 2022 nam de huidige Niro het over, die wederom als hybride, plug in-hybride en als volledig elektrische Niro EV verkrijgbaar is. In 2024 was de Niro de op een na bestverkochte auto in Nederland, dit jaar staat hij op plek 3, met op positie 2 de Picanto en als nummer 1 de EV3.
EV6 de oudste
Goed, je hebt circa €45.000 te besteden aan een nieuwe elektrische Kia en je hebt je oog op de EV3 laten vallen. Met die insteek pakten we de prijslijsten er eens bij en ontdekten we dat je voor dat bedrag ook een Niro EV en zelfs een EV6 kunt kopen. Daarom hebben we dit drietal bij elkaar gezet. Waarbij we meteen aantekenen dat de auto’s die we voor de fotografie beschikbaar hadden, niet de versies zijn die we in het overzicht hebben gezet. Voor dit vergelijk gaan we uit van de Kia EV3 81,4 kWh Plus Advanced, de Kia Niro EV Plus en de Kia EV6 63 kW Light Edition. Die zitten prijstechnisch dicht bij elkaar.
De EV6 is de grootste, de oudste en de lekkerst sturende van dit elektrische trio.
De vraag is echter of ze in andere opzichten ook zo eensgezind zijn. De EV6 is feitelijk de oudste van dit trio, maar heeft wel als enige 800 Volt-technologie en kreeg onlangs een facelift. De Niro is iets jonger, maar is in sommige opzichten een doorontwikkeling van de eerste generatie. De EV3 is de nieuwste en dat zie je. Hij ziet er modern uit en staat op een platform (e-GMP) dat speciaal voor elektrische aandrijving is ontwikkeld, net als bij de EV6, maar niet bij de Niro.
Het is niet de eerste keer dat we met deze Kia’s rijden, ze kwamen meer dan eens voorbij in vergelijkende tests en de EV3 logeert al een poosje bij ons. Op basis van al die ervaringen kunnen we meteen al zeggen dat de EV6 de fijnst rijdende is in deze vergelijking. Dat dankt hij niet alleen aan zijn achterwielaandrijving. De besturing is direct en voelt goed, het onderstel met FSD-schokdempers is aangenaam stevig en niet hard en eerlijk gezegd voelt de 170-pk motor niet zwakker aan dan de krachtbron met 229 pk. Ze hebben beide 350 Nm koppel, dat verklaart veel.
Kia EV6
Zijn infotainmentsysteem kreeg door de jaren heen de nodige updates en werkt nog steeds snel en eenvoudig en weergave van je smartphone kan vanaf nu draadloos. De facelift bracht betere geluidsisolatie met zich mee en dat is te merken. De zitting van de achterbank staat aan de voorkant iets hoger, zodat je iets minder met opgetrokken benen zit. De standaarduitrusting van de basis-EV6 is dik voor elkaar, maar een warmtepomp ontbreekt en is niet als optie leverbaar. De belangrijkste troef van de EV6 is het feit dat hij veel sneller kan laden, wat tijdens lange reizen een groot voordeel is en de iets geringere accucapaciteit ruimschoots compenseert. Opmerkelijk is het maximale aanhangergewicht van slechts 750 kg, waar dat bij de modellen met grotere accu 1.800 kg is.
Ruzie met koppel
Met de komst van de EV3 lijkt de elektrische e-Niro enigszins overbodig geworden. In Duitsland is hij sinds eind 2024 zelfs niet meer leverbaar. En alsof dat nog niet genoeg is, komt er nog een model bij: de EV4, als hatchback en als sedan. Stap je na de EV6 in de Niro EV, dan zijn de overeenkomsten groot. Twee met elkaar verbonden schermen (10,25 inch), veel knopjes, het deels digitale bedienpaneel met dubbele functie in het midden en een draaiknop voor de bediening van de transmissie.
Kia Niro EV
Deze elektrische Niro heeft dezelfde, 204 pk sterke motor als zijn voorganger, maar de ingenieurs van Kia draaiden het koppel terug van 395 Nm naar 255 Nm. Toch zijn beide auto’s goed voor een tijd van 7,8 seconden op het klassieke sprintje vanuit stilstand.
Wt betreft rijbeleving is de Niro EV een totaal andere auto dan de EV6. De besturing voelt een beetje wollig, vering en demping werken soepeler en de voorwielen hebben alsnog soms ruzie met het motorkoppel. Kwestie van voorzichtig omgaan met het stroompedaal, met name in een haakse bocht. De achterkant heeft de neiging om iets te ver uit de veren te komen op drempels. En ook voor de Niro EV staat een warmtepomp niet op de optielijst.
Stugger
Naast de Niro EV oogt de EV3 eigentijds en draagt het design duidelijk de huidige signatuur van Kia. De kleur doet in dit geval ook veel, waardoor hij er lekker uitknalt naast zijn twee grijze stalgenoten. Het interieur is eveneens allesbehalve saai en lekker modern. Deels lichte bekleding, een reep stof over het dashboard en een frisse vormgeving. Net als in de EV6 zien we twee schermen met een diameter van 12,3 inch, met in dit geval onder het middelste scherm zes menutoetsen en een horizontaal draaiwieltje voor het volume. Dat blijkt minder gemakkelijk te bedienen dan de traditionele, ronde draaiknop.
Kia EV3
Zijn onderstel is merkbaar stugger dan dat van de Niro EV en de besturing toont iets meer zwaarte, maar mist de directheid en het gevoel van de EV6. De EV3 mist helaas een draaiknop op de middenconsole voor het selecteren van de transmissie. Kia is - net als veel andere merken - overgestapt op een dikke stengel aan de stuurkolom. Daarin is tevens de startknop geïntegreerd. Je raadt het misschien al: de EV3 ontbeert een warmtepomp, maar in dit geval is het de grotere accu die het actieradiusleed verzacht in de winter.
Wat is de beste keuze? Nuchter beschouwd de EV3, al was het alleen maar om de grote accu en het iets hogere trekgewicht. Het liefhebbershart gaat echter uit naar de EV6,vooral vanwege de rijeigenschappen. De Niro EV doet op dat vlak juist wat verouderd aan, ook al is hij nog geen drie jaar op de markt.
Het gebruiksgemak is in alle drie de gevallen groot, dankzij de grote achterklep.