Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GDI Long Body GLS (2002)
Wie 't breed heeft...
Dat het kopen van een auto gepaard gaat met een flinke dosis emotie, bewijst de niet te stuiten opmars van de SUV-achtigen. Want wees eens eerlijk: hoe rationeel ben je als je met serieuze plannen rondloopt om een Mitsubishi Pajero V6 te kopen? Dan ben je niet vies van een beetje automobiel exhibitionisme. Dan mag iedereen zien dat je 't breed hebt. Dat het je niet interesseert dat je op korte ritjes elke vijf kilometer een liter benzine kwijt bent.
Even afgezien natuurlijk van de lieden die dagelijks een vee-wagen, marktkar of afgeladen tandemasser meesleuren en een vette 4WD dus echt nodig hebben. De Pajero mag dan ook maar liefst 3300 kg schoon aan de trekhaak. En wat te denken van de terreincapaciteiten? De Mitsu slaat geen modderfiguur op blubberpaden. Zo, dan hebben we nu de punten genoemd waarop hij excelleert, maar in de praktijk nauwelijks hoeft uit te blinken.
Voor 't zware werk
De Pajero is op doelmatigheid gebouwd en dat straalt hij ook in zijn styling uit. Zeker als je hem in GLS-trim ontmoet. Die uitvoering gaat op eenvoudige stalen wielen door het leven en mist de stoere geribbelde panelen op de flanken en de verbrede wielranden. Onze testauto, een GLX, heeft dat wel en gaat met fraai lichtmetaal de modder in en oogt als Longbody best voornaam. Deze derde generatie Pajero werd in 2000 geïntroduceerd. Hij heeft een zelfdragende carrosserie. Het interieur ademt de sfeer uit zoals we die ook van veel personenauto's uit het land van de rijzende zon gewend zijn: niet zo gezellig. De stoelen van de Pajero zijn echter geweldig. Even schuiven met de zitting om de afstand tot de pedalen in te stellen is al genoeg. Je zit meteen perfect op een luchtgeveerde stoel (passagier ook) waarop je het desnoods dagenlang uithoudt. Zijn geschiktheid als terreinbeest verloochent hij in dat opzicht zeker niet. De bediening van alle dagelijkse functies is kinderlijk eenvoudig. Het instrumentarium is goed afleesbaar. Behalve de data van de eenvoudige boordcomputer. Die zijn uit te lezen op het display in de middenconsole. Het bedieningsknopje ervan bevindt zich tussen de keuzetoetsen van de radio. Niet zo doordacht. Wél doordacht is de derde zitrij. Een bankje dat zich desgewenst laat verzinken in de wagenvloer.
En wat drijft de gestaalde perfectie voort? Een 3,5-liter V6 met directe brandstofinspuiting. Her en der prijken de letters GDI, bij Mitsubishi het synoniem voor efficiëntie, kracht en vooral zuinigheid. Zeeuws zuinig kunnen we de Pajero met deze motor absoluut niet noemen. Ook al doe je nog zo je best om het groene 'GDI ECO'-lampje onder in de toerenteller te laten branden. Het mag niet baten. De 202 pk sterke V6 is gekoppeld aan een automatische vijfbak, die je naar keuze ook met de hand kunt schakelen. Het wisselen van versnellingen gaat vrijwel schokvrij en mooi vloeiend. Met z'n korte veerwegen, stevige demping en gevoelige besturing is overhellen er nauwelijks bij en stuur je de grote Pajero met plezier van bocht naar bocht. Niet geheel ten onrechte spreekt het merk in de brochure van de 'ultieme recreatieve en sportieve 4WD'. Helaas kent de Pajero wel een comfortverstorende eigenschap. De aandrijflijn geeft bij bepaalde snelheden en op slecht wegdek een hinderlijke, laagfrequente dreun door naar het interieur. Eveneens opvallend onder slechte omstandigheden is het aantal kraakjes en rammeltjes dat uit allerlei hoeken van het interieur komt. Hadden we eerlijk gezegd niet verwacht. Verder laat de aandrijflijn een flinke 'klonk' horen als je even gas loslaat en vervolgens weer gas bijgeeft.
Of er buiten de gebaande wegen nog een beetje lol met de Pajero valt te beleven, beproefden we op modderpaden waar je al gauw tot aan de assen wegzakt. De gewenste aandrijfvorm is makkelijk inschakelbaar. Mitsubishi heeft daarvoor Super Select 4WD (SS4-II). Zet je de schakelaar in 4H, dan beschik je over permanente vierwielaandrijving en gaat 33 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Het middendifferentieel is uitgevoerd met een viscokoppeling die zonodig de verhouding bijstelt naar 50/50 voor/achter. Uiteraard is er ook lage gearing voor barre omstandigheden en kunnen er differentiëlen worden geblokkeerd. Onder meer daardoor staat hij zijn mannetje in zwaar terrein.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Pajero 3.5 V6 GDI GLS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.497 cc |
Maximaal vermogen | 149 kW / 202 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 318 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.795 mm / 1.875 mm / 1.855 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.985 kg |
Laadvermogen | 775 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.300 kg / 750 kg |
Banden | 265/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,6s |
Brandstofverbruik | 14,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 339 g/km |