Mitsubishi Outlander 2.0 Sport 4WD (2004)

Overtuigende crossover

Mitsubishi Outlander
De Outlander is het eerste bewijs van de opleving van Mitsubishi, dat weer stof wil doen opwaaien. Behalve met zijn vormgeving scoort deze 'crossover' zodra je de sleutel omdraait en gaat rijden. Zijn wegligging en comfort zijn namelijk dik in orde.

Mitsubishi begon zijn stroom aan nieuwe modellen met de Outlander, een auto die het midden houdt tussen een SUV en een middenklasse stationwagon. Vandaar de term 'crossover'. Het is een stoer ding, met een monumentale neus, die behoorlijk ver naar voren wijst en die met z'n heldere koplampen ondeugend de wereld inkijkt. Met die lekker dikke middenstijl in de grille, met het logo, laat de Outlander blijken niet bang te zijn om te worden uitgedaagd. De donkere zijruiten en de vuistdikke roofrails op het dak passen prima bij dat imago.
De tweeliter viercilindermotor levert 136 pk en heeft 176 Nm koppel. De Outlander 4WD heeft permanente vierwielaandrijving, die, als een wiel z'n grip verliest, via een viscokoppeling de krachten over de overgebleven wielen verdeelt. Die 4WD is natuurlijk aardig, maar een terreinwagen is de Outlander niet. De bodemvrijheid is te beperkt en het ontbreken van een lage gearing zal je op den duur ook opbreken. Toch kom je in de sneeuw of op een slechte weg met dit soort auto's verder dan met een doorsnee middenklasser en kun je je er net iets meer mee vermaken. Maar zogenaamde softroaders hebben een belangrijk voordeel boven échte offroaders. Op de normale weg zijn ze stukken comfortabeler en veel minder gevoelig voor typische terreinwagenkwalen zoals overhellen en waggelen.
De Outlander gaat zonder morren door z'n versnellingen en de slagen zijn lekker kort. De koppeling vraagt wat meer gewenning, want het aangrijpingspunt is lastig aan te geven. De besturing is licht en vaag bij lage snelheden, maar als de snelheid toeneemt, krijg je al snel meer gevoel in het stuur. De motor is niet vies van een beetje toeren maken, maar 'onderin' doet hij niet zo heel veel. Als je lang in een versnelling blijft hangen, zit er heus wel wat gang in, maar een sprintkanon is de Outlander in elk geval niet.

Pakketje
De Outlander heeft twee airbags voorin en twee aan de zijkant, ABS, lichtmetaal, airconditioning en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De Sport heeft verder nog klimaatregeling en donker getinte achterruiten. Dat Mitsubishi serieus z'n best doet om weer in de smaak te vallen bij de consument, bewijst het interieurontwerp van de Outlander. De Mitsubishi heeft een gezellig binnenste, hoewel het er zo zwart als de nacht is. Het dashboard is gemaakt van een fijn aanvoelend materiaal en een lange, zwarte plaat van glanzende kunststof breekt de boel. De klokken op een lichte achtergrond zorgen voor een strak, maar leuk geheel. Het uurwerk op de middenconsole, ten slotte, maakt het af. De stoelen geven veel steun en zijn goed verstelbaar. Jammer is dat het stuur niet in de diepte is te verstellen.De Mitsubishi gooit hoge ogen met z'n vormgeving, wegligging en comfort. De Mitsubishi overtuigt zodra je de sleutel omdraait en gaat rijden. Als je het verwenpakket op onze Outlander achterwege laat, kost de Mits ongeveer 31.000 euro.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Outlander 2.0 4WD Sport
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 31.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 176 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.545 mm / 1.750 mm / 1.620 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 570 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,6 s / 8,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km
CO2-uitstoot 224 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum