Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Edition Two (2009)
Hollen en stilstaan
De Colt onderging een complete makeover en of je die facelift en bilcorrectie nu een vooruitgang vindt of niet: opvallend is-ie zeker, vooral door het aangezicht. Persoonlijk vinden we de nieuwe neus wel wat te 'zwaar' voor een compact autootje als de Colt. Daardoor raakt het hele lijnenspel nogal uit balans. Mitsubishi greep de facelift aan om de bezem ook door het interieur te halen. Met name de middenconsole en klokkenwinkel ogen anders. De drie losse kokers achter het stuurwiel zijn vervangen door een 'platte' snelheidsmeter en toerenteller, met daar tussenin een digitaal informatiedisplay.
De middenconsole is expressiever geboetseerd; het gedeelte met de knoppen voor audio- en ventilatiebediening ziet er volwassener uit en onder de radio zit een opbergvakje. Precies zo'n handig vakje dat je bij het vorige model miste. Niet dat er een tekort was aan bergruimte, integendeel. De Colt heeft naast grote portiervakken genoeg aflegbakjes en -vakjes, plus nog twee bekerhouders. De kunststoffen die Mitsubishi voor het dashboard en de deurbekleding gebruikt, ogen door het reliëf zacht, maar zijn dat niet. Minpuntje is de afwezigheid van een axiale stuurverstelling.
Start-/stopsysteem
Onder de motorkap vinden we een 1.3-motor met een vermogen van 95 pk. Mitsubishi belooft voor zijn kleintje een gemiddeld verbruik van 1:20, mede door de toepassing van brandstofbesparende technieken die het merk samenvat onder de noemer ClearTec. Denk hierbij aan zaken als aangepaste bakverhoudingen, lichtere en met minder wrijving werkende onderdelen in motor en bak, motorolie met een lage viscositeit, regeneratie van remenergie en banden met een lagere rolweerstand. En de belangrijkste: het start-/stopsysteem. Mitsubishi noemt het 'Auto Stop & Go' (AS&G). Het werkt uitstekend: bak in neutraal en voet van het koppelingspedaal als je stopt. Licht op groen? De motor slaat direct aan zodra je het koppelingspedaal intrapt.
De hamvraag luidt: halen we die mooie 1:20 die ons wordt voorgespiegeld? Nee, we zaten er met 'normaal' rijgedrag en gemiddeld 1:14,7 ongeveer een kwart boven. Geen gekke score, maar toch. Het 1.3-tje is lekker vlot in de omgang. Hij gedraagt zich bij het accelereren wel wat rauw en rumoerig. De Colt sprint in elf seconden naar de 100 km/u, maar bij de tussensprints missen we een zesde versnelling. Een hinderlijke eigenschap is dat het toerental bij het overschakelen maar langzaam daalt, waardoor het lijkt alsof het gas blijft 'hangen'. De besturing van de Colt heeft jammer genoeg een 'kunstmatige' weerstand in de installatie.
Het vijfdeurs koetswerk biedt genoeg ruimte om er heel fatsoenlijk met vier volwassenen mee op pad te gaan. Het instappen achterin wordt vergemakkelijkt doordat het portier wat is 'afgesneden'. De door ons gereden Edition Two heeft onder meer een dakspoiler in carrosseriekleur, automatische verlichting, mistlampen, een regensensor en Bluetooth. Dit komt nog boven op prettige zaken als cruisecontrol, leren stuurwiel en pookknop, geïntegreerde radio-cd-mp3-speler en airconditioning
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt CZ5 1.3 ClearTec Edition Two |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 14.267 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.940 mm / 1.695 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 9,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,7 s / 22,6 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Een licht-gekruide B-segmenter

Mitsubishi Colt Ralliart - Smart Forfour Brabus

Test: Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec – Toyota Yaris 1.3

Test: Mitsubishi Colt (2008)

Elektrische Zeekr X nu al in Nederland

Elektrische opvolger Citroën C5 Aircross in 2025 in productie
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.