Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Edition Two (2009)

Hollen en stilstaan

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition
Mitsubishi achtte de tijd rijp om de neus van de Lancer op de Colt te plakken, om zo de familiebanden wat aan te trekken. Daarbij introduceerden de Japanners ook maar meteen het ClearTec-concept, dat de verbruiks- en uitstootcijfers naar beneden haalt.

De Colt onderging een complete makeover en of je die facelift en bilcorrectie nu een vooruitgang vindt of niet: opvallend is-ie zeker, vooral door het aangezicht. Persoonlijk vinden we de nieuwe neus wel wat te 'zwaar' voor een compact autootje als de Colt. Daardoor raakt het hele lijnenspel nogal uit balans. Mitsubishi greep de facelift aan om de bezem ook door het interieur te halen. Met name de middenconsole en klokkenwinkel ogen anders. De drie losse kokers achter het stuurwiel zijn vervangen door een 'platte' snelheidsmeter en toerenteller, met daar tussenin een digitaal informatiedisplay.

De middenconsole is expressiever geboetseerd; het gedeelte met de knoppen voor audio- en ventilatiebediening ziet er volwassener uit en onder de radio zit een opbergvakje. Precies zo'n handig vakje dat je bij het vorige model miste. Niet dat er een tekort was aan bergruimte, integendeel. De Colt heeft naast grote portiervakken genoeg aflegbakjes en -vakjes, plus nog twee bekerhouders. De kunststoffen die Mitsubishi voor het dashboard en de deurbekleding gebruikt, ogen door het reliëf zacht, maar zijn dat niet. Minpuntje is de afwezigheid van een axiale stuurverstelling.

Start-/stopsysteem

Onder de motorkap vinden we een 1.3-motor met een vermogen van 95 pk. Mitsubishi belooft voor zijn kleintje een gemiddeld verbruik van 1:20, mede door de toepassing van brandstofbesparende technieken die het merk samenvat onder de noemer ClearTec. Denk hierbij aan zaken als aangepaste bakverhoudingen, lichtere en met minder wrijving werkende onderdelen in motor en bak, motorolie met een lage viscositeit, regeneratie van remenergie en banden met een lagere rolweerstand. En de belangrijkste: het start-/stopsysteem. Mitsubishi noemt het 'Auto Stop & Go' (AS&G). Het werkt uitstekend: bak in neutraal en voet van het koppelingspedaal als je stopt. Licht op groen? De motor slaat direct aan zodra je het koppelingspedaal intrapt.

De hamvraag luidt: halen we die mooie 1:20 die ons wordt voorgespiegeld? Nee, we zaten er met 'normaal' rijgedrag en gemiddeld 1:14,7 ongeveer een kwart boven. Geen gekke score, maar toch. Het 1.3-tje is lekker vlot in de omgang. Hij gedraagt zich bij het accelereren wel wat rauw en rumoerig. De Colt sprint in elf seconden naar de 100 km/u, maar bij de tussensprints missen we een zesde versnelling. Een hinderlijke eigenschap is dat het toerental bij het overschakelen maar langzaam daalt, waardoor het lijkt alsof het gas blijft 'hangen'. De besturing van de Colt heeft jammer genoeg een 'kunstmatige' weerstand in de installatie.

Het vijfdeurs koetswerk biedt genoeg ruimte om er heel fatsoenlijk met vier volwassenen mee op pad te gaan. Het instappen achterin wordt vergemakkelijkt doordat het portier wat is 'afgesneden'. De door ons gereden Edition Two heeft onder meer een dakspoiler in carrosseriekleur, automatische verlichting, mistlampen, een regensensor en Bluetooth. Dit komt nog boven op prettige zaken als cruisecontrol, leren stuurwiel en pookknop, geïntegreerde radio-cd-mp3-speler en airconditioning

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Colt CZ5 1.3 ClearTec Edition Two
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.267

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.332 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.940 mm / 1.695 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 950 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/50R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,5 s / 9,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,7 s / 22,6 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.