Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Invite (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 174.178 km |
KM-stand laatst | 199.329 km |
1e review van mijn 'nieuwe' Colt 1.3 Invite
- 178.009 km
In juni 2017 heb ik dan eindelijk een andere auto gekocht. Een Mitsubishi Colt 1.3 Invite. Er staan al flink wat kilometers op de teller maar dat boeit mij niet zo. Eens kijken of alles lekker rijdt, en de auto zuiniger is dan mijn vertrouwde Kia Cerato.
Gekocht in mei 2017 bij kilometerstand 174185 ben ik nu, na 5 maanden aanbeland bij een kilometerstand van 178009. Nog geen 800 kilometer per maand dus. Ik merk dat de auto zuiniger rijdt dan mijn Kia. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want de motor is kleiner en de auto is lichter. Dus minder wegenbelasting, en ik hoop minder onderhoud. Eens kijken wat mij is opgevallen:
1. Bij aankoop bleek de koppelingsplaat versleten. Nog voordat ik de auto mocht ontvangen had de verkoper dit al gezien en voor mij opgelost. Netjes gedaan, Mark Koolen uit Deurne!
2. Nu, na een kleine 4000 km, denk ik dat er ook iets met de remmen aan de hand is. Bij het afremmen wiebelt het stuur en voel je kleine schokjes. Het zou ook met de banden te maken kunnen hebben. Het ziet er naar uit dat die ook hun beste tijd hebben gehad. We zullen zien bij de 1e APK in februari 2018.
3. De cruisecontrol werkt prima. De knopjes aan de linkerkant van het stuurwiel werken niet. Die zijn voor het audiosysteem. Vreemd is wel dat ik ze daadwerkelijk 2x werkende heb gekregen. Ik laat het voorlopig maar even zo en ga er vanuit dat dit slijtage is.
4. De auto accelereert redelijk snel, maar je moet de koppeling niet te ruw gebruiken anders schokt alles en iedereen mee. Ik kan prima 130 cruisen. De 150 haalt hij ook wel, maar dan is de besturing wat licht. Ik zal dat met meer vertrouwen doen als er nieuwe bandjes onder zitten.
5. Een paar lampjes vervangen, maar ook die zaten er al jaren in.
6. Het belangrijkste van alles: de auto is betrouwbaar. Hij start direct en ik zie geen storende waarschuwingslampjes. Wel wil hij soms wat lastig in z'n achteruit. Een bekend euvel van de Colt. Gewoon een beetje roeren met de pook, 1e versnelling en dan terug.
7. Verder... tja, de afstandsbediening is ook een beetje gaar. Die werkt dus niet altijd. Kan ik wel overheen komen. Dit zijn allemaal tekens van een auto die 178K heeft gereden.
8. De airco werkt niet altijd direct. Zal ik ook moeten laten nakijken.
9. Wat ik ronduit vervelend vind is dat de ventilator in standje 1 blaast als een geoefende trompet (zonder geluid). Wat komt daar een lucht uit. Voelt meer aan als standje 3. Je kan die dus niet op jezelf richten.
Al met al ben ik niet ontevreden. Voor mij is de auto net even te licht. Net even te iel. Wel lekker zuinig, dus ik ga even doorsparen voor een Nissan Note. Minstens zo zuinig en net even wat meer auto. Maar eerst een jaar of wat met dit karretje. Voor die kleine stukjes die ik rijd, die incidentele grotere trip is dit een prima koop.
2e review
- 181.000 km
Update maart 2018 (181.000)
De winterperiode bleek een lastige te zijn voor de trutscheurder. Op de één of andere manier kon ik na een paar nachten zware vorst de auto niet meer in 3, 4 en 5 zetten. Ook de achteruit was niet bereikbaar. Alleen de 1 en 2 werkten. Na wat uitgevogel ben ik gaan rijden. Na een minuutje of wat kon ik weer schakelen. Gelukkig kan ik veel binnendoor, max. 50km/h rijden. Ik was best wel teleurgesteld. Mijn andere auto's hebben mij nog nooit zo in de steek gelaten. Nu de vorst voorbij is is er niets meer aan de hand.
Bij de 1e kleine beurt zijn er 2 banden vervangen, is er APK gedaan en zijn de ruitenwissers vervangen. Dit kostte ongeveer 460 euro.
Ik houd de kosten bij met Fuelio. Ik zie dat ik gemiddeld 51 euro per tankbeurt kwijt ben. De kosten per km zijn 10 cent.
Omdat ik wat cosmetische verbeteringen heb gedaan (parrot, reserveband, armsteun) vallen de dagelijkse kosten wat hoger uit. Ik zit nu op 2,42
Het gemiddelde verbruik is 1:15
Na de zomervakantie een nieuwe update
Juli 2019
- 195.944 km
In totaal heb ik nu bijna 22.000 kilometer gereden. Daarin heb ik 1500 liter getankt. Het gemiddelde verbruik zit dus op 1:14.7
De algemene kosten per kilometer zijn nu € 0,104 per km. De kosten per dag € 2,91. Het meest zuinige reed ik ooit 1:17,4 Het meest vervuilende 1: 12,6
De stuurbediening (radio) heeft het nooit goed gedaan. Nu is ook de cruisecontrol aan het haperen. Ik heb dus dit laten repareren. De kabel naar de tankklep was ook kapot en is ook gerepareerd. Al met al 400 euro armer.
De auto is zeer betrouwbaar; laat mij echt nooit in de steek. Ik merk nu wel dat er dingen minder goed werken. Voorgenoemde stuurbediening is verholpen, maar ik zie al dat de ruiten moeizamer omhoog en omlaag gaan. Dat motortje gaat het dus ook begeven.
Nog een jaartje, dan ga ik voor een andere auto. Misschien een Nissan Note?
Verkocht
- 199.329 km
Tijd om de auto te verkopen. Ik heb er veel aan gerepareerd. Er brak iets bij mij toen de aircopomp het begaf. Ik blijf niet aan de gang! 653 euro. Ja doei. Ook dit zal vast wel slijtage zijn, maar ik heb er genoeg van.
Voor mij was deze auto te klein, te licht. Wel veel zuiniger dan mijn Kia cerato. Veel succes gewenst aan de volgende eigenaar. Let op in de winter; de versnellingskabel vriest wel eens vast. Kan je alleen in 1 en 2 rijden. (totdat het een beetje ontdooit). Veel vocht in de auto (ook niet gek met kapotte airco)
Laatste cijfers:
Gemiddelde standen:
kosten per km: 0.104
kosten per dag: 2.74
Gem. verbruik: 6.65 per 100km
Meest zuinig: 5.75
Duurst: 7.91
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Een licht-gekruide B-segmenter

Mitsubishi Colt Ralliart - Smart Forfour Brabus

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Edition Two (2009)

Test: Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec – Toyota Yaris 1.3

Test: Mitsubishi Colt (2008)
