Mitsubishi Carisma 1.8 GLSi (1995)
Keurig netjes in 't kwadraat
Hoewel Mitsubishi een Japanse merk is, wordt onze testkandidaat in Europa gebouwd. Om precies te zijn: de Carisma loopt bij NedCar in het Limburgse Born van de band. We kozen voor deze test de sterkst gemotoriseerde Carisma, de versie met 1,8-liter krachtbron. Met deze aanduiding stelt Mitsubishi zich bescheiden op, want de zestienkleps vierpitter heeft een exact volume van 1834 cc. Hij is goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. Het maximum koppel bedraagt 162 Nm. De paardekrachten gaan via een viertrapsautomaat naar de voorwielen. Volgens de fabriek zou de Carisma 1.8 automaat een topsnelheid van 200 km/h hebben en in twaalf seconden rond vanuit stilstand naar 100 km/h snellen. Tijdens onze acceleratieproeven bleven we daar met 12,3 s maar weinig bij achter. Het onderdeel optrekken van 80-120 leverde 9,5 s op.
Bovenstaande cijfers laten zien dat je met de automatisch geschakelde Euro-Japanner best vlot vooruit kunt komen. Maar de auto vertoont wel zijn eigenaardigheden wanneer het onderste uit de kan wordt gehaald. Zo moet het gaspedaal echt krachtig tot op de bodem ingetrapt worden om de automatische bak door middel van de 'kick-down' snel te laten opschakelen. Het lijkt erop alsof het merk van de gestaalde perfectie het gebruik van dit systeem probeert te ontmoedigen. Sturen doet de Carisma als een Europees. Zijn stuurbekrachtiging assisteert dus voldoende bij lage snelheden en houdt zich wanneer het harder gaat keurig op de achtergrond. Als chauffeur heb je de illusie dat je de wagen geheel zonder hulp in de gewenste richting dirigeert. Zoals alle voorwielaandrijvers is deze middenklasser in principe onderstuurd. Van onderstuurneigingen is echter weinig te bespeuren. In lange, snelgenomen bochten blijft hij verregaand neutraal. Ook als je in zo'n bocht nog eens wat extra gas geeft krijg je hem niet gauw zo ver dat hij over de voorwielen naar buiten wil gaan schuiven. Dat is trouwens mede te danken aan de automatische versnellingsbak die de gevolgen van bruuske exercities met het gaspedaal dempen. De Carisma is nogal straf geveerd en helt daardoor in bochten weinig over.
De keerzijde van de medaille is dat het de inzittenden beslist niet ontgaat wanneer de rit voert over wegdek waarvan de toestand te wensen overlaat. Oncomfortabel wordt het niet, maar chauffeur en passagiers kunnen toch weleens een licht stootje te verduren krijgen. Voor 'geluidsoverlast' hoeven ze niet bang te zijn. Onze decibelmeter registreerde nette waarden. De meter wees bij 100 km/h 68 dB(A) aan; bij 120 slechts een decibelletje meer. Het interieur ziet er zó beschaafd uit dat er van een zekere saaiheid sprake is. Bekleding en kunststof zijn in rustige tinten uitgevoerd. De Carisma heeft een middenconsole die opvallend hoog in het dashboard doorloopt. Er is aflegruimte rechts op het dashboard. Een natuurlijk is er een handschoenenkastje. De vakken in de voorportieren zijn smal en diep. Mocht je er bijvoorbeeld een potlood in hebben gedeponeerd, dan krijg je dat er niet zo makkelijk weer uit.
Prima zit
Met het zitmeubilair is het wel in orde. De Carisma is voorzien van prettig zittende zetels die goede zijdelingse steun bieden. De bestuurdersstoel kan in hoogte worden versteld. Daarnaast kan de chauffeur zijn zit verder optimaliseren, doordat het stuurwiel in hoogte verstelbaar is.
Mensen die op de achterbank van deze middenklasser verblijven hebben genoeg ruimte. Plaats voor hun onderdanen is er voldoende doordat ze hun voeten onder de voorstoelen kunnen schuiven. Een hoewel de daklijn iets afloopt is er toch ook genoeg hoofdruimte. Een opklapbare middenarmsteun en in hoogte verstelbare hoofdsteunen zijn standaard.
Open je de vijfde deur dan tref je een goed toegankelijke bagageruimte aan met een mooi vlakke laadvloer. Door de gunstige indeling kunnen er heel wat koffers mee. De in ongelijke delen omklapbare bank maakt uitbreiding mogelijk.
De Mitsubishi Carisma 1.8 GLS is bepaald geen instapmodel. Hij zit dan ook goed in zijn toebehoren. Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare portierruiten voor ‚n achter en twee airbags. Een 1.8 GLS automaat mag de showroom uit voor ruim f 47.000. Dat is gezien de concurrentie een redelijke prijs, al blijft het natuurlijk een smak geld.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Carisma 1.8 GLSi |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.834 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 162 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.435 mm / 1.695 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.140 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.275 kg / 575 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |