7 Tips voor het pluggen van je MINI Countryman
Onze Mini Countryman S E is nu al een fors aantal maanden te gast op de redactie. We stekkeren fanatiek, maar dat kan niet voorkomen dat het verbruik hoog is als er even geen stekker in de buurt is. Een aantal zaken waar we tegenaan lopen!
LADEN HOEFT NIET LANG
Het voordeel van een kleine accu zoals in deze Mini is dat hij snel vol is. Met een capaciteit van 7,6 kWh duurt het maar iets meer dan twee uur om een volledig lege accu op te laden met een standaard 3,7 kWh wallbox. Hierdoor loont elke kwartiertje laden, niet alleen thuis, maar ook bij de supermarkt of bij die zakelijke relatie. Laders met meer capaciteit leveren geen kortere laadtijd op: de Mini laadt niet sneller dan 3,7 kWh.
MAXIMAAL 30 KM VER
De theoretische actieradius is (net als bij benzineauto’s) niet haalbaar. Wij komen steeds tussen de 25 en 30 kilometer ver als we volledig elektrisch rijden. Voor veel mensen ligt de gemiddelde dagelijks rit daarmee binnen bereik. Zuinig rijden zorgt logischerwijs voor een grotere actieradius.
AUTO VERDEELT ZELF DE POWER
In de hybridemodus kiest de auto zelf wanneer hij op stroom rijdt. In praktijk is dat tot 80 km/h, tenzij je fors accelereert. Op de snelweg wordt zodoende de driecilinderbenzinemotor gebruikt, behalve als je in de file staat natuurlijk. Deze rijmodus is op de lange afstand de meest efficiënte manier om je accucapaciteit te benutten. Maar let op, als het overgrote deel van jouw woon-werkverkeer uit snelweg bestaat, is er kans dat er nog stroom in de accu zit als je aankomt en opnieuw kunt laden. Dit is zonde, dus schakel op tijd naar de volledige e-modus. Dan kun je tot 125 km/h op stroom rijden. In tegenstelling tot bij een aantal concurrenten helpt het navigatiesysteem niet bij de planning van je ritten: je moet zelf actief je stroom opmaken als je zo min mogelijk benzine wilt verbruiken.
VER RIJDEN IS VEEL TANKEN
Leuk, zo’n gecombineerd aandrijfsysteem, maar door de brandstoftank klein te houden, dwingt Mini je echt om veel te pluggen. Met 36 liter is de tank 15 liter kleiner dan in een normale Countryman. En de kilometers die je daarmee mist, maak je met een volle accu echt niet goed! Een vakantierit naar de Middellandse Zee betekent dus veel tankstops maken.
RUSTIG IN DE STAD EN DE WOONWIJK
Het is goed dat je in de stad elektrisch kunt rijden. Luchtkwaliteit is een zeer lokaal probleem en je kunt vervuilende stoffen beter uitstoten op de snelweg, waar ze snel vervliegen, dan in de parkeergarage of je woonwijk. Dat is zeker geen verplaatsen van het probleem, maar een oplossing om schonere lucht in stadscentra te krijgen.
ELEKTRICITEIT IS STERK
De elektromotor levert maar 88 pk. Dat klinkt niet als veel, maar door het forse koppel vanaf stilstand is het goed te doen om volledig elektrisch te rijden, zolang je niet met vijf man een Alpenpas beklimt. Je zoeft soepel en snel door stedelijk gebied. De kickdown zorgt ervoor dat de brandstofmotor altijd klaarstaat als je ineens extra power nodig hebt. De samenwerking tussen de motoren is trouwens erg goed. Hetzelfde geldt voor het regenererend remmen: beide zaken gaan bij andere hybrides weleens minder soepel dan hier!
JE BETAALT EEN PRIJS VOOR DIT ALLES
De Mini zeult een hoop accu’s mee en dat maakt hem een stuk zwaarder: 300 kilo extra ten opzichte van een gewone Cooper. Niet alleen merk je dat tijdens het rijden, het heeft ook effect op je verbruik. Er zijn plug-ins die hun hybridesysteem gebruiken om ook zuinig te rijden als je niet plugt. De Mini hoort daar duidelijk niet bij. Zodra je op benzine gaat rijden, dondert je mooie score heel hard in elkaar richting die 10,0 l/100 km. Dit betekent dat elk stukje dat je rijdt met een lege accu heel veel effect heeft op je totale score. Eens per week pluggen als je 300 km per week rijdt, levert waarschijnlijk niet genoeg op om de extra kilo’s te compenseren. Zorg dat je zowel thuis als op je werk kunt laden! Als wij twee weken lang fanatiek pluggen en alleen op benzine rijden als het niet anders kan, komen we nog niet verder dan 4,9 l/100km.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman Cooper SE ALL4 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 40.693 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 224 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 385 Nm bij 1.250 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 8 kWh |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.299 mm / 1.822 mm / 1.559 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 49 g/km |
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mini Countryman Cooper ALL4 SE Automaat PHEV
- 2020
- 37.269 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S E ALL4 Chili PANORDAK/HARMANKARDON/HEADUP/KEYLESS/CARPLAY/CAMERA
- 2020
- 52.285 km

Mini Countryman Cooper S E ALL4 | Panoramadak | Leder | Memory stoel | Head-up | Zondag open!
- 2020
- 66.000 km