AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
31

De prijs is het bewijs

Mini Countryman Cooper S E ALL4

  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
11 augustus 2017 om 13:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2017
AutoWeek 28 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 28 2017

De vraag naar plug-in hybrides mag in Nederland dan ingestort zijn, dat betekent niet dat dit type auto geen bestaansrecht meer heeft. Mini heeft de Countryman nu voorzien van een stekker. De elektromotor maakt hem wel ruim 1.000 kg zwaarder dan het origineel uit de jaren 70.

Die arme plug-in hybride toch! Sinds Wiebes vorig jaar de stekker uit de subsidiecentrale trok, is deze aandrijfvorm fiscaal gezien zinloos geworden. De Mitsubishi Outlander is de bekendste representant in zijn soort en het is eigenlijk jammer dat Mini niet een paar jaar eerder met een oplaadbare Countryman is gekomen. Dan had het er een stuk vrolijker uitgezien op de weg, want reken maar dat het een verkoophit zou zijn geweest. Maar goed, qua bijtelling is een plug-in hybride in Nederland niet interessant meer. Wel is het zo dat je voor de mrb het halve tarief betaalt. Dat geldt tot 2019, want vanaf dan betaal je het volle pond, zij het dat een plug-in jaarlijks € 300 korting krijgt. En hangt dan de nieuwe verbruikstest, de WLTP (World Wide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) niet als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de plug-in hybride? Nee, dat valt in de praktijk heel erg mee. Het aantal grammen CO2 per kilometer gaat in deze testmethode weliswaar iets omhoog, maar veel zal het niet zijn. Zoals we weten staat of valt het brandstofverbruik van een oplaadbare hybride met de manier waarop je hem gebruikt
en hoe vaak je hem aan de laadpaal hangt. De Countryman heeft volgens opgave een elektrische actieradius van 42 kilometer, wat in het dagelijks leven zal neerkomen op 25 tot 30 kilometer. Is de afstand naar je werk bijvoorbeeld 50 kilometer, dan rijd je slechts een klein deel op de brandstofmotor. Op die manier kun je een heel laag benzineverbruik realiseren.


VLEKKELOOS SAMENSPEL

Er staat All4 in de type-aanduiding en dat betekent dat deze Mini vierwielaandrijving heeft. De verbrandingsmotor neemt de voorwielen voor zijn rekening, de 88 pk sterke elektromotor de achterste twee. Kortom, in de puur elektrische modus rijd je een achterwielaandrijver. Of een winters driftje daarmee binnen bereik komt, weten we niet, maar we achten de kans zeer klein. Zonder hulp van de driecilinder bedraagt de topsnelheid 125 km/h. Dankzij het enorme koppel van de elektromotor komt de zware Mini nog altijd goed van zijn plek. In principe rijd je vrijwel altijd in de modus 'Auto eDrive', waarbij de elektronica bepaalt welke motor wat doet. Ben je een beetje voorzichtig met het gaspedaal, dan zoef je geruisloos
door de stad en ook buiten de bebouwde kom kun je dan tot 80 km/h volledig elektrisch rijden. Is je rechtervoet in een vrolijke bui, dan springt de gewone motor sneller bij en is er ineens heel veel stuwkracht. Het gecombineerde vermogen bedraagt namelijk 224 pk, bijna net zo veel als dat van de Countryman John Cooper Works (231 pk). Daarmee accelereert de zwaargewicht toch nog in 6,8 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h; dat is vrijwel net zo rap als de JC Works. Het is vooral de souplesse van deze aandrijflijn die indruk maakt. Het samenspel van de driecilindermotor, de automatische transmissie en de elektromotor verloopt vlekkeloos en doet totaal niet gekunsteld aan.


KLEINE TANK

Na een kleine dertig kilometer houden de accu's het inderdaad voor gezien en neemt de benzinemotor het definitief over. Die 1,5-liter driecilinder is een fijne machine, die we ook in een aantal BMW's en in de Countryman Cooper vinden. In die laatste heeft hij ruim 300 kg minder mee te slepen, dat scheelt nogal. Maar niet gevreesd: er blijft altijd voldoende stroom in de accu's om de elektromotor te laten meewerken en tijdens het rijden en vooral afremmen wordt er steeds bijgeladen. Heb je thuis of op het werk een wallbox, dan duurt het opladen twee uur en een kwartier, aan een gewoon stopcontact een uur langer. Dat de half- elektrische Countryman zwaarder is dan de gewone, merk je alleen tijdens heel snel bochtenwerk. Vering en demping zijn echter aangepast, zodat ook dit een vermakelijke auto is. Hij stuurt met veel gevoel en precisie en is gelukkig niet bikkelhard geveerd. Nadelen zijn de kleine brandstoftank en het feit dat er geen aanhanger achter mag. Dat zul je vooral merken als je op vakantie gaat. Met slechts 36 liter aan boord sta je vrij snel weer aan de pomp.

Rest de vraag: heeft een auto als deze nog zin? Wij vinden van wel, gezien de prijs – te danken aan de bpm. Het maakt hem ineens heel interessant ten opzichte van een vergelijkbare Cooper S met automaat, die € 1.100 duurder is; met de All4 scheelt het zelfs € 4.661. Bovendien kan de slimme lader een aardig centje besparen aan brandstof. En wat natuurlijk een leuke bijkomstigheid is: hij wordt in ons eigen Nederland gebouwd.

  • Houd me op de hoogte over de Mini Countryman
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Mini Countryman

Uitgelicht aanbod

    1.6 Cooper S 6-12 m garantie

    Mini Countryman 1.6 Cooper S 6-12 m garantie

    • 2014
    • 72.734 km

    € 14.450

    Cooper SE ALL4 Chili All-in Prijs

    Mini Countryman Cooper SE ALL4 Chili All-in Prijs

    • 2019
    • 21.945 km

    € 34.950

    1.6 Automaat Cooper Chili ✅ LEDER ✅ PANO ✅ CRUISE

    Mini Countryman 1.6 Automaat Cooper Chili ✅ LEDER ✅ PANO ✅ CRUISE

    • 2012
    • 121.229 km

    € 12.890

Meer MINI Countryman occasions

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MINI Countryman specificaties
  • MINI Countryman occasions
  • MINI Countryman video's
Advies en informatie
  • MINI Countryman tests
  • MINI Countryman gebruikersreviews
  • MINI Countryman index
Volkswagen T-Roc R vs. Mini Countryman JCW All4 - Dubbeltest

Volkswagen T-Roc R vs. Mini Countryman JCW All4 - Dubbeltest

Er was een tijd dat een hothatch al een bijzonder concept was. Inmiddels wemelt de prijslijst...

Lees meer
DS 3 Crossback - Mini Countryman - Dubbeltest

DS 3 Crossback - Mini Countryman - Dubbeltest

Toen Citroën in 2009 de DS3 introduceerde, was de Mini de gedoodverfde concurrent. Inmiddels...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Mini komt met twee nieuwe, elektrische cross-overs

    Mini komt met twee nieuwe, elektrische...

    11
    • 29 oktober 2020
  • Autonieuws
    BMW verhoogt afname VDL Nedcar

    BMW verhoogt afname VDL Nedcar

    14
    • 5 oktober 2020
  • Review
    Mini Countryman John Cooper Works ALL4 (2020)

    Mini Countryman John Cooper Works ALL4...

    • 8 september 2020
  • Autonieuws
    Mini Countryman John Cooper Works vernieuwd

    Mini Countryman John Cooper Works vernieuwd

    4
    • 22 juli 2020
  • Autonieuws
    Prijzen vernieuwde Mini Countryman bekend

    Prijzen vernieuwde Mini Countryman bekend

    16
    • 2 juni 2020
  • Autonieuws
    Mini Countryman in vernieuwd jasje gestoken

    Mini Countryman in vernieuwd jasje gestoken

    13
    • 26 mei 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Mini Countryman verkent Nürburgring

    Gefacelifte Mini Countryman verkent Nürburgring

    3
    • 13 mei 2020
Merk
Merk
  • Review
    Mini Electric Charged (2020)

    Mini Electric Charged (2020)

    6
    • 20 februari 2021
  • Autonieuws
    Mini Electric sportief aangekleed door AC Schnitzer

    Mini Electric sportief aangekleed door...

    8
    • 10 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuw gezicht voor Mini-familie

    Nieuw gezicht voor Mini-familie

    24
    • 26 januari 2021
  • Review
    Mini Cooper S (2014)

    Mini Cooper S (2014)

    • 22 januari 2021
  • Review
    Mini Cooper S Chili (2011)

    Mini Cooper S Chili (2011)

    • 22 januari 2021
  • Review
    Mini Clubman Cooper (2020)

    Mini Clubman Cooper (2020)

    7
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    36
    • 18 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep