Mini Cooper Cabrio (2016)
Groter gegroeid
Inmiddels is de Mini zo ver gegroeid dat wielbasis veel dichter bij die van een Austin Maxi zit dan van de oorspronkelijke Austin Mini. Daar profiteren alle inzittenden van. Met gesloten kap biedt hij behoorlijk wat ruimte. De achterbank is nog steeds niet bedoeld om er twee flinke volwassenen op mee te nemen naar de Côte d'Azur, maar twee kinderen kun je er zonder problemen op vervoeren. Voorin heb je gewoon een zee aan ruimte, ook met een bovengemiddeld postuur. De kofferruimte is relatief ruim, daarnaast kan de achterbankleuning in delen worden neergeklapt. De naar beneden scharnierende achterklep geeft vrij beperkt toegang tot de laadruimte. Je kunt de onderkant van het cabriodak een stukje optillen, waardoor er plotseling veel grotere stukken bagage naar binnen gaan. Het dashboard is nog altijd speels opgezet, maar dat staat een eenvoudige bediening absoluut niet in de weg. Verder zijn de afwerking en de gekozen materialen van hoog niveau.
De blauwe testauto is een handgeschakelde Cooper met dwars voorin een 136 pk sterke 1,5-liter driecilinder die de voorwielen aandrijft. De krachtbron reageert lekker spontaan op het gas, zeker als er wat meer toeren worden gemaakt. Voor een dakloze auto is de Mini lekker stijf. Sturen is dan ook absoluut geen straf, al moet er wel 120 kilo extra de hoek om vergeleken met de hatchback. Hard vooruit en de bocht door is leuk, maar snel tot stilstand komen is minstens zo belangrijk. Ook dat zit bij de Mini wel goed. Om bij een noodstop van 100 km/h tot stilstand te komen, heeft hij 37,1 meter nodig. Dat is een keurige score. Behalve een adaptief onderstel biedt Mini nog een serieuze lijst met opties en pakketten waarmee je de auto kunt personaliseren. Het moet wel gek gaan wil je niet iets vinden wat naar je zin is. De Mini Cooper Cabrio heb je zonder die extra's al voor €27.990.
Oordeel
Waar de Mini van oorsprong een giftig doosje was voor het betere gooi- en smijtwerk is de jongste editie veel meer een comfortabele reisgenoot geworden. Wanneer de achterpassagiers niet al te groot zijn kun je er heerlijk met z’n vieren de wind mee door je haren laten waaien.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Cabrio Cooper |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 29.313 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.821 mm / 1.727 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.495 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 12,7 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mazda MX-5 - Mini Cooper Cabrio

Mini Cabrio

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.