Mercedes-Benz R 300 CDI Blue Efficiency (2010)
Tweede carrière
MErcedes-Benz heeft de termfacelift letterlijk genomen bij het opfrissen van de R. Met name de voorzijde is drastisch aangepakt. De vreemde kikkerogen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor veel conventioneler ogende koplampen. Het omstreden uiterlijk is één van de redenen waarom de R-klasse in Europa nooit een succes is geworden. Dat weerhoudt Mercedes-Benz er echter niet van om een nieuwe poging
te wagen. Zoals gezegd is daarbij met name de voorzijde ingrijpend op de schop gegaan, en dat maakt een wereld van verschil.
Het nieuwe design volgt de strakkere vormgeving van de nieuwe E-klasse en ligt stukken prettiger op het netvlies. De rest van de carrosserie is – afgezien van kleinere zaken, zoals de buitenspiegels, achterlichten en achterbumper – in grote lijnen ongewijzigd,
maar daarmee was ook eigenlijk weinig mis. Het feit dat de R-klasse niet als
een agressieve, dikke SUV oogt, is in de huidige markt ineens een voordeel, want ondertussen heb je mooi wél de gebruiksmogelijkheden van zo'n auto. De opgefriste R-klasse is net als voorheen leverbaar met wielbases van 4,92 en 5,16 meter. Wij reden met de korte versie, die weliswaar geen derde zitrij heeft, maar wel veel ruimte biedt. Zo kun je 550 liter bagage meenemen en wanneer je de stoelen omklapt, heb je een bagageruimte van 1.950 liter.
Comfortabel
Het interieur is nagenoeg ongewijzigd; de enige subtiele veranderingen zijn een
nieuw stuur met aluminium spaken en de mogelijkheid om een two-tone kleurstelling
te kiezen. Ook nieuw is een optionele dodehoeksensor. Voor de rest is het business as usual: de R-klasse is nog altijd een bijzonder comfortabele reisauto. De stoelen zijn zeer gerieflijk en alles lijkt gemaakt om je zoveel mogelijk uit handen te nemen. Dat
zorgt voor een wat lichte en gevoelloze besturing, die wat vreemd aandoet in zo'n grote en zware auto. Je voelt amper wat de voorwielen aan het doen zijn. Ook voelt de liefst 4,92 meter lange R wat log aan. Hij doet nimmer een poging om zijn gewicht of zijn afmetingen te verbloemen. Wie een snaarstrakke wegligging verwacht, heeft deze auto niet begrepen. De R schrijft comfort met een grote C. Het asfalt glijdt bijna ongemerkt
onder je door, ook al zit er geen luchtvering op. De R 300 CDI waarmee we op stap zijn, heeft gewoon stalen veren, maar dat ervaren we niet als een groot nadeel. Die biedt een uitstekende mix van comfort en controle. De drieliter V6-dieselmotor levert in de
R 300 CDI 190 pk. Hij is gekoppeld aan een verbeterde zeventrapsautomaat,
die een koppelomvormer meekrijgt die minder inwendige frictie heeft en ontkoppelt bij stilstand, wat bijdraagt aan een lager verbruik. Met 190 pk is de R 300 CDI prima gemotoriseerd.
Dat aantal pk's klinkt wellicht mager voor een bijna 2.100 kilo zware auto, maar
het koppel van 440 Nm doet wonderen. Je krijgt niet snel de behoefte aan meer;
de comfortabele cruiser is uitstekend bediend met deze dieselmotor. Dat combineert hij met een verbruik dat volgens de fabriek 7,6 liter op 100 km bedraagt. De zeventrapsautomaat schakelt niet razendsnel over, maar wel bijzonder soepel, en is goed bij de les.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | R 300 CDI BlueEFFICIENCY |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 74.364 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.922 mm / 1.922 mm / 1.674 mm |
Wielbasis | 2.980 mm |
Massa leeg | 2.085 kg |
Laadvermogen | 755 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Lees ook
Mercedes-Benz R 350 CDI 4Matic Lang (2012)
Test: Mercedes-Benz R-klasse (2010)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.