Mercedes-Benz R 300 CDI Blue Efficiency (2010)

Tweede carrière

Mercedes-Benz R 300 CDI Blue Efficiency
Het leek er even op dat de Mercedes-Benz R-klasse wegens gebrek aan succes een stille dood zou sterven, maar het Duitse merk probeert de wereld met een omvangrijke facelift nog eenmaal te overtuigen van zijn meest veelzijdige model.

MErcedes-Benz heeft de termfacelift letterlijk genomen bij het opfrissen van de R. Met name de voorzijde is drastisch aangepakt. De vreemde kikkerogen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor veel conventioneler ogende koplampen. Het omstreden uiterlijk is één van de redenen waarom de R-klasse in Europa nooit een succes is geworden. Dat weerhoudt Mercedes-Benz er echter niet van om een nieuwe poging

te wagen. Zoals gezegd is daarbij met name de voorzijde ingrijpend op de schop gegaan, en dat maakt een wereld van verschil.

Het nieuwe design volgt de strakkere vormgeving van de nieuwe E-klasse en ligt stukken prettiger op het netvlies. De rest van de carrosserie is – afgezien van kleinere zaken, zoals de buitenspiegels, achterlichten en achterbumper – in grote lijnen ongewijzigd,

maar daarmee was ook eigenlijk weinig mis. Het feit dat de R-klasse niet als

een agressieve, dikke SUV oogt, is in de huidige markt ineens een voordeel, want ondertussen heb je mooi wél de gebruiksmogelijkheden van zo'n auto. De opgefriste R-klasse is net als voorheen leverbaar met wielbases van 4,92 en 5,16 meter. Wij reden met de korte versie, die weliswaar geen derde zitrij heeft, maar wel veel ruimte biedt. Zo kun je 550 liter bagage meenemen en wanneer je de stoelen omklapt, heb je een bagageruimte van 1.950 liter.

Comfortabel

Het interieur is nagenoeg ongewijzigd; de enige subtiele veranderingen zijn een

nieuw stuur met aluminium spaken en de mogelijkheid om een two-tone kleurstelling

te kiezen. Ook nieuw is een optionele dodehoeksensor. Voor de rest is het business as usual: de R-klasse is nog altijd een bijzonder comfortabele reisauto. De stoelen zijn zeer gerieflijk en alles lijkt gemaakt om je zoveel mogelijk uit handen te nemen. Dat

zorgt voor een wat lichte en gevoelloze besturing, die wat vreemd aandoet in zo'n grote en zware auto. Je voelt amper wat de voorwielen aan het doen zijn. Ook voelt de liefst 4,92 meter lange R wat log aan. Hij doet nimmer een poging om zijn gewicht of zijn afmetingen te verbloemen. Wie een snaarstrakke wegligging verwacht, heeft deze auto niet begrepen. De R schrijft comfort met een grote C. Het asfalt glijdt bijna ongemerkt

onder je door, ook al zit er geen luchtvering op. De R 300 CDI waarmee we op stap zijn, heeft gewoon stalen veren, maar dat ervaren we niet als een groot nadeel. Die biedt een uitstekende mix van comfort en controle. De drieliter V6-dieselmotor levert in de

R 300 CDI 190 pk. Hij is gekoppeld aan een verbeterde zeventrapsautomaat,

die een koppelomvormer meekrijgt die minder inwendige frictie heeft en ontkoppelt bij stilstand, wat bijdraagt aan een lager verbruik. Met 190 pk is de R 300 CDI prima gemotoriseerd.

Dat aantal pk's klinkt wellicht mager voor een bijna 2.100 kilo zware auto, maar

het koppel van 440 Nm doet wonderen. Je krijgt niet snel de behoefte aan meer;

de comfortabele cruiser is uitstekend bediend met deze dieselmotor. Dat combineert hij met een verbruik dat volgens de fabriek 7,6 liter op 100 km bedraagt. De zeventrapsautomaat schakelt niet razendsnel over, maar wel bijzonder soepel, en is goed bij de les.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model R 300 CDI BlueEFFICIENCY
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 74.364

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.922 mm / 1.922 mm / 1.674 mm
Wielbasis 2.980 mm
Massa leeg 2.085 kg
Laadvermogen 755 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/65R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 199 g/km

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.