Mercedes-Benz ML 500 (2006)

Geweldige evolutie

Mercedes-Benz ML 500
De compleet nieuwe ML is een fantastisch competente auto, on én off road. Hij rijdt als een snelle limousine en voelt eigenlijk  minder groot dan hij is. Maar zoals we gewend  zijn van Mercedes-Benz, heeft ook de ML 500 z'n prijs.

De M-klasse is een compleet nieuwe auto. Hij is langer, breder en lager dan de vorige  g eneratie, maar heeft wel z'n gezicht behouden. Door de platter liggende voorruit oogt hij sportiever en de  uitgeklopte schermen zorgen voor een  extra stoer accent. Passagiers van de ML 500 zitten buitengewoon riant. De fenomenale, standaard multicontourstoelen zijn als een honkbalhandschoen om je lichaam te vormen.

Door de plaatsing ervan ten opzichte van  stuur en dashboard zit je als in een gewone  limousine, met de auto óm je heen in plaats van onder je. De lijst met standaardvoorzieningen is indrukwekkend.  En de gebruikte materialen, de afwerking en de homogeniteit binnenin zijn een klasse apart. De klokken zijn in een koker geplaatst; samen met de door aluminium omlijste, ovale roosters vormen deze een sportief accent.

De ergonomie is vertrouwd Mercedes, op twee dingen na. De keuzehendel van de  automatische versnellingsbak is verhuisd  naar de rechterkant van de stuurkolom. Mensen kunnen die stengel verwarren met de ruitenwisser, die bij veel auto's op deze plek zit. Maar irritanter is dat je, als je  vanuit Drive een tikje omhoog geeft, de bak niet in neutraal, maar pardoes in de achteruit kunt zetten. Dat is ons twéé keer gebeurd, maar gelukkig liep dat goed af.  De zeventrapsautomaat is handmatig te  bedienen met knoppen achter het stuur, maar ook daar worden we niet enthousiast van. Ze zijn matig bereikbaar met de vingers en in plaats van rechts een knop  voor het op- en links een knop voor het terugschakelen, zit aan beide kanten een langwerpige toets waarin beide functies zijn samengebracht. In de praktijk werkt dat niet handig.

Oorstrelend

De motorprestaties zijn, om met de deur in huis te vallen, indrukwekkend! Als je wilt, zoef je in de ML 500 zijdezacht over  het asfalt. De 5,0-liter V8 levert 306 pk. Trap je het gaspedaal in, dan levert hij al  bij 2.700 tpm het maximumkoppel van 460 Nm. Hij dondert met  ijzingwekkend  gemak en oorstrelend gebulder naar cijfers waarvoor een rasechte sportwagen zich niet hoeft te schamen.  We zouden bijna vergeten hoe enorm goed de ML 500 rijdt. En door z'n permanente vierwielaandrijving, gekoppeld aan alle elektronische, rijdynamische systemen

(ESP/4ETS, Downhill Speed Regulation en  een offroadknop die de grenswaarden verlegt) staat de nieuwe ML z'n mannetje in het terrein. Maar goed, de meeste ML's zullen hooguit off road rijden op het grindpad van de oprijlaan. Dus is er extra aandacht besteed aan de rijeigenschappen op asfalt. Tjonge, wat 'n reuzensprong voorwaarts is er wat dat betreft gemaakt.

Uiteraard hebben de afmetingen en het  gewicht nog steeds hun invloed op de reacties, maar de grote SUV voelt absoluut  lichtvoetiger en kleiner dan hij is. Stabiel en geraffineerd, als 'n uit de kluiten gewassen E-klasse. We zijn bijna geneigd te zeggen dat hij on-Mercedesachtig strak stuurt, al is hij nog wel wat afstandelijk. Dat is waarschijnlijk 'n keuze die ze in Stuttgart bewust maken.  De ML verdeelt z'n krachten mooi over de wielen en heeft daardoor een  uitgebalanceerd  karakter. We moeten nog wel vermelden dat onze ML is voorzien van optionele luchtvering. Maar dvd-navigatie is standaard in de ML 500.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model ML 500
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 97.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.966 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 460 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 95 l
Lengte / breedte / hoogte 4.780 mm / 1.911 mm / 1.815 mm
Wielbasis 2.915 mm
Massa leeg 2.075 kg
Laadvermogen 755 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7.4 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3.8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5.5s
Brandstofverbruik 13,4 l/100km
CO2-uitstoot 319 g/km