Mercedes-Benz ML 500 (2006)
Geweldige evolutie
De M-klasse is een compleet nieuwe auto. Hij is langer, breder en lager dan de vorige g eneratie, maar heeft wel z'n gezicht behouden. Door de platter liggende voorruit oogt hij sportiever en de uitgeklopte schermen zorgen voor een extra stoer accent. Passagiers van de ML 500 zitten buitengewoon riant. De fenomenale, standaard multicontourstoelen zijn als een honkbalhandschoen om je lichaam te vormen.
Door de plaatsing ervan ten opzichte van stuur en dashboard zit je als in een gewone limousine, met de auto óm je heen in plaats van onder je. De lijst met standaardvoorzieningen is indrukwekkend. En de gebruikte materialen, de afwerking en de homogeniteit binnenin zijn een klasse apart. De klokken zijn in een koker geplaatst; samen met de door aluminium omlijste, ovale roosters vormen deze een sportief accent.
De ergonomie is vertrouwd Mercedes, op twee dingen na. De keuzehendel van de automatische versnellingsbak is verhuisd naar de rechterkant van de stuurkolom. Mensen kunnen die stengel verwarren met de ruitenwisser, die bij veel auto's op deze plek zit. Maar irritanter is dat je, als je vanuit Drive een tikje omhoog geeft, de bak niet in neutraal, maar pardoes in de achteruit kunt zetten. Dat is ons twéé keer gebeurd, maar gelukkig liep dat goed af. De zeventrapsautomaat is handmatig te bedienen met knoppen achter het stuur, maar ook daar worden we niet enthousiast van. Ze zijn matig bereikbaar met de vingers en in plaats van rechts een knop voor het op- en links een knop voor het terugschakelen, zit aan beide kanten een langwerpige toets waarin beide functies zijn samengebracht. In de praktijk werkt dat niet handig.
Oorstrelend
De motorprestaties zijn, om met de deur in huis te vallen, indrukwekkend! Als je wilt, zoef je in de ML 500 zijdezacht over het asfalt. De 5,0-liter V8 levert 306 pk. Trap je het gaspedaal in, dan levert hij al bij 2.700 tpm het maximumkoppel van 460 Nm. Hij dondert met ijzingwekkend gemak en oorstrelend gebulder naar cijfers waarvoor een rasechte sportwagen zich niet hoeft te schamen. We zouden bijna vergeten hoe enorm goed de ML 500 rijdt. En door z'n permanente vierwielaandrijving, gekoppeld aan alle elektronische, rijdynamische systemen
(ESP/4ETS, Downhill Speed Regulation en een offroadknop die de grenswaarden verlegt) staat de nieuwe ML z'n mannetje in het terrein. Maar goed, de meeste ML's zullen hooguit off road rijden op het grindpad van de oprijlaan. Dus is er extra aandacht besteed aan de rijeigenschappen op asfalt. Tjonge, wat 'n reuzensprong voorwaarts is er wat dat betreft gemaakt.
Uiteraard hebben de afmetingen en het gewicht nog steeds hun invloed op de reacties, maar de grote SUV voelt absoluut lichtvoetiger en kleiner dan hij is. Stabiel en geraffineerd, als 'n uit de kluiten gewassen E-klasse. We zijn bijna geneigd te zeggen dat hij on-Mercedesachtig strak stuurt, al is hij nog wel wat afstandelijk. Dat is waarschijnlijk 'n keuze die ze in Stuttgart bewust maken. De ML verdeelt z'n krachten mooi over de wielen en heeft daardoor een uitgebalanceerd karakter. We moeten nog wel vermelden dat onze ML is voorzien van optionele luchtvering. Maar dvd-navigatie is standaard in de ML 500.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | ML 500 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 97.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.966 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 460 Nm bij 2.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 95 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.780 mm / 1.911 mm / 1.815 mm |
Wielbasis | 2.915 mm |
Massa leeg | 2.075 kg |
Laadvermogen | 755 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7.4 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3.8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5.5s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 319 g/km |