Test Mercedes ML 63 AMG
Koning SUV
3 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Mercedes ML 63 AMG is een beest van een auto met een 6,2-liter V8 met 510 pk en 630 Nm koppel onder de kap. Genoeg om de 2200 kilogram wegende Benz tot een waar kanon te maken.
Liefst 510 pk vermogen en 630 Nm koppel vormen de basis. En het resultaat is een sprint vanuit stilstand naar de 100 in vijf seconden en een begrensde top van 250 km/h. Een sprint vanaf 0 is een sensatie in een SUV van 2.200 kilo. Daarbij is de stabiliteit indrukwekkend en is het remvermogen al net zo imposant.
De slimste
Toch komt de ML niet over als een sportauto. Zelfs als je de demping in de stuggere stand 'sport' zet, is de auto niet spijkerhard. Ook de besturing geeft geen sportwagengevoel. Die is direct, communicatief en gelukkig niet te licht. Deze auto kan alles. Het is een comfortabele cruiser en een asfaltvreter. In het stadsverkeer blijkt de nogal brede ML redelijk handelbaar.
In bochtenwerk wreekt zich enigszins het aanzienlijke gewicht van de auto. Uiteindelijk duwt de neus toch richting de buitenkant van de bocht als het hard gaat. Dan moet het overigens wel heel erg hard gaan, want in 'normale' doen komt de 63 AMG vooral als sterk neutrale bochtenridder naar voren.
De V8 voorin moet worden geactiveerd met een druk op de start/stop-knop; de sleutel kan gewoon in je zak blijven. 'Keyless Go' heet dat. De 6,2-liter achtcilinder wordt wakker met een luide, donkerbruine brom. Onder het rijden is de ML AMG echter teleurstellend stil. Alleen bij vol accelereren komt er een onaantrekkelijk hoge en snelle roffel tot de inzittenden. Nog een deceptie is de snelheid van de veelgeroemde 7G-Tronic, de zeventrapsautomaat van Mercedes. Die schakelt in de handmatige stand voor je gevoel veel te langzaam. In de automatische stand gaat alles wel soepeltjes.
De achtcilinder van AMG is groots, maar het onderstel is zo mogelijk nog indrukwekkender. Afgezien van het AMG-sportonderstel zorgt het Airmatic-pakket voor de finishing touch. Airmatic is een luchtveringssysteem met niveauregeling. Bij hoge snelheden zorgen verstelbare luchtbalgen ervoor dat de carrosserie automatisch omlaag wordt gebracht om de luchtweerstand te verminderen. Bij een grillige ondergrond kan de bodemvrijheid worden vergroot. Dat, in combinatie met het adaptieve dempingssysteem, zorgt ervoor dat je de auto eigenlijk op elke ondergrond kunt aanpassen. Bij het afdalen is de Downhill Speed Regulation (DSR) behulpzaam. De vierwielaandrijving heeft een trekkrachtverdeling 40 voor, 60 achter, hetgeen de auto nog wat meer achterwielaandrijver maakt.
Niet standaard
Gaat het onderweg goed mis, dan is het bekende Pre Safe-systeem paraat. Dat herkent een noodsituatie, trekt de gordels strak en zet de voorstoelen in een veiliger stand. In het geval van een slip wordt ook het schuifdak gesloten. Bij een aanrijding van achteren schuift het Neck Prosysteem de hoofdsteunen van de voorpassagiers iets naar voren en naar boven om een whiplash te voorkomen. Het is dan wel weer Mercedes-zuur dat een aantal van die snufjes zelfs op deze topuitvoering niet standaard zijn. Ook niet veiligheidsitems als zijairbags achter of het Pre Safe-systeem. Ook de bixenonverlichting met actieve bochtenverlichting is zelfs op deze duurste ML-uitvoering een optie. Sommige merken komen ook overal mee weg...
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PLUS & MIN
- +Krachtige v8-motor
- +Comfortabel
- +Hoog veiligheidsniveau
- -Veel zaken alleen tegen meerprijs verkrijgbaar
- -Overmatige brandstofconsumptie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: SUV's

Mercedes-Benz ML 500 (2006)

Test: Lexus RX 400h Executive - Mercedes-Benz ML 500

Test: Mercedes-Benz M-klasse (2005)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.