Mercedes-Benz E 320 CDI Combi – 2006 – 557.864 km - Klokje Rond
Handig voor de paardentrailer
38 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toen Remco Gärtener zijn Mercedes kocht, had die al een Klokje Rond-waardige kilometerstand. In drie jaar tijd reed hij er nog eens ruim 100.000 kilometer bij. “Nu is het de sport om te kijken hoe ver hij komt”, zegt Remco. “Want als je de kosten gaat bekijken, had hij al lang de deur uit gemoeten.”
Nee hoor, het zijn niet de onderhoudskosten van deze Mercedes waarvan je strak achterover slaat. Dat valt allemaal wel mee. “Het is de wegenbelasting van ! 525 per kwartaal die hem duur maakt”, zegt Remco. “Mijn schoonouders wonen 200 kilometer verderop, dus daarvoor is het wel de moeite waard om hem op de weg te houden.” Door de jaren heen is Remco een echte Mercedes-man geworden. “Dat is begonnen toen ik voor € 600 een E-klasse coupé kocht. Met die auto heb ik heel veel plezier gehad en hij heeft me nooit in de steek gelaten. Inmiddels heb ik vijf Mercedessen, waaronder een bestelauto voor mijn bedrijf. Ik durfde deze auto destijds best te kopen, ondanks de hoge kilometerstand. Hij heeft alleen snelwegkilometers gereden en er zat een sluitende onderhoudshistorie van de dealer bij.”
Remco heeft trouwens ook vijf paarden. Daarmee komen we bij het voornaamste aankoopargument voor de E-klasse. “Voor mij was een C ook genoeg geweest, maar die mag maar 1.500 kilo trekken. Bij deze E-klasse is dat 2.100 kilo. Dan kan de paardentrailer erachter.”
Intussen is Remco best tevreden met zijn W211. “Als je zo’n auto koopt, moet je ervoor zorgen dat je er een hebt van na de facelift. De eerste serie heeft een heleboel elektronische klachten en bovendien chronische remproblemen”, weet hij. “Over het algemeen kan ik zeggen dat deze auto een prima ding is met wat kleine kwalen.”
AANDACHTSPUNTJES
Het onderhoud aan de Benz besteedt Remco uit aan een universele garage. “Een prettig bedrijf waar ze meedenken over de kosten”, vindt hij. “Ik zou best zelf kunnen sleutelen, maar als ik aan het werk ben, verdien ik meer, dus loont het de moeite om het uit te besteden.”
Als keurmeester Joep Schuurman terugkeert van zijn proefrit is er in eerste instantie goed nieuws. “Aan de motor en de versnellingsbak ligt het niet. Die zijn nog in prima conditie. Toch zijn er flink wat aandachtspuntjes.” Dat is jammer, want ondanks zijn gevorderde kilometerstand ziet de E er vanbinnenén vanbuiten nog mooi en verzorgd uit. Als de motorkap in de garagestand staat, krijgen we allereerst college over de aanzuigbuis. “De turbo is ooit eens vervangen en daarbij is de buis verkeerdom gemonteerd. Dat zie je bij auto’s met deze motor wel vaker. Dan laat er een rubberen manchet los, die meedraait in de turbo.” Remco is daarvan op de hoogte. “De schoepen zijn beschadigd en daardoor rijd ik met een fluitend bijgeluid. Dat is 70.000 kilometer geleden gebeurd, maar buiten het geluid, functioneert alles nog prima.”
Vanonder de motorkap is er nog een belangrijke opmerking. “Er is hier een olielekkage die hard bezig is de multiriem op te vreten. De boel is aan het afbrokkelen. En er zit ook een waterslang, die daardoor al is opgezwollen. Die gaat er ook aan.” Als de auto omhoog gaat, vinden we nog iets opmerkelijks. “Deze Mercedes heeft vier draagarmen aan de voorzijde. Daarvan zijn er drie vervangen. Dat is ongebruikelijk en eigenlijk een foute besparing.”
Als Joep verder onder de Benz doorloopt, wijst hij ons op nog een standaardklacht bij deze auto. “De uitlaatklemmen barsten, met als gevolg dat de boel er niet meer stevig onder hangt. Er is eigenlijk geen oplossing voor, behalve dan dat je er een schuifmof tussen kunt plaatsen.” Verder vraagt Joep aan Remco hoe het zit met het roetfilter, want de behuizing daarvan is opengeslepen geweest. Verwijderd misschien? “Die zit er nog steeds in, maar is wel een keer losgehaald om te reinigen.”
STRENGER WORDEN
Als we aankomen bij de achterremmen zegt Joep dat Remco wat strenger moet worden voor zijn garagist. “Onlangs is hier de boel vernieuwd, maar de dopjes voor de ontluchting van de remslangen zijn weg. Dat lijkt een kleinigheid, maar nu kan er water in lopen en gaat de boel op den duur roesten. Die zitten er niet voor niets. Ook de dopjes van de rempennen zie ik niet meer én de remslang lekt. Die is niet goed gemonteerd.”
Tot slot nog een nuttige tip voor andere W211-eigenaren. Aan de binnenkant van de wielkasten zien we een plek bij de chassisbalk waarin veel zand blijft staan. “Die moeten wél worden schoongehouden, anders worden het roestnesten”, waarschuwt Joep. Kortom, mocht je zelf nog zo’n fraaie Benz als youngtimer ambiëren: vergeet dan niet regelmatig de spuitlans ter hand te nemen.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De motor en versnellingsbak maken het een heel prettige auto om mee te rijden. Zowel interieur als exterieur ziet er goed uit. Versleten banden en dito onderstel, trillen op de snelweg en bijgeluiden uit de voortrein maken het helaas een wat onprettiger auto, die bovendien niet meer zo veilig is.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 320 CDI Elegance Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 72.250 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.222 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.785 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 234 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.